DoD Grottalver?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag har en idé till ett kortare DoD-scenario som jag inte riktigt kan släppa. Idén är än så länge ganska vag, men den innefattar grottalver. Den innefattar även att grottalver, dvärgar och orcher alla ligger i fejd med varandra.

Hur skulle ni gestalta grottalver i Drakar och Demoner? Vad för likheter och olikheter har de med vanliga alver? Vilka skillnader finns mot dvärgar om hur man lever i bergets djup? Hur gör man folkslaget intressant?

Arrikir

Venator
Detta hade jag någon fundering över förut. Detta var mest inspirerat av väldigt djup levande alver som bor nere i berget, tänk ett alternativ till Drow från D&D. Något av det kanske kan vara användbart?

Alverna har utan tillgång till solljus blivit bleka och har mörka ögon. Dvs ser väldigt "Goth" ut.
Vidare finns det dåligt med växtlighet i bergets djup så alvernas naturkoppling (om man vill ha en sådan) blir istället fokuserad på mossa, svamp och lavar som kan leva inne i berget.

När det kommer till språk funderar jag på att man har såväl kommunikation med klickande, likt ekolod för att tala över avstånd (rop och eko blir jobbigt om man höjer rösten på vanligt vis) och man samtalar "normalt" med låg röst nästan som viskningar vid samtal. Kläder vävs av silke från larver av jättemalar och spindlar som lever i djupet.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Detta hade jag någon fundering över förut. Detta var mest inspirerat av väldigt djup levande alver som bor nere i berget, tänk ett alternativ till Drow från D&D. Något av det kanske kan vara användbart?

Alverna har utan tillgång till solljus blivit bleka och har mörka ögon. Dvs ser väldigt "Goth" ut.
Vidare finns det dåligt med växtlighet i bergets djup så alvernas naturkoppling (om man vill ha en sådan) blir istället fokuserad på mossa, svamp och lavar som kan leva inne i berget.

När det kommer till språk funderar jag på att man har såväl kommunikation med klickande, likt ekolod för att tala över avstånd (rop och eko blir jobbigt om man höjer rösten på vanligt vis) och man samtalar "normalt" med låg röst nästan som viskningar vid samtal. Kläder vävs av silke från larver av jättemalar och spindlar som lever i djupet.
Det här är jättecoolt! Jag tänker mig dem också som att de har en goth-look. Gillar även det där med samtal genom ekolod. Sen just i mitt äventyr måste alverna ha en del diplomatisk kontakt med människorna och människorna måste tycka att alverna är hyvens, men de kan ju prata ”vanligt” när de pratar med människor och sen prata ekolod med varandra.

Tänker även att alverna ska vara skickliga på att utvinna helt andra saker ut berget än vad dvärgarna kan. Kanske att de kan omvandla vissa stenar till vätska och skapa magiska drycker?

En annan tanke jag har är om samhällena ska vara utformade lite som bin, att det bara finns en drottning och att alla andra grottalver är drönare och män? Fast det kanske skapar lite väl mycket frågor och trovärdighetsproblem?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Hur gestaltar du "standard" alver?
Som de beskrivs i regelboken tänker jag mig. Har tyvärr inte den uppackad just nu, men har för mig att beskrivningen är rätt ”klassisk”.

Myrkr

Veteran
En inspirationskälla kanske skulle kunna vara alverna från Hellboy, som i sin tur är inspirerade av irländska älvor som kommer från jorden. Porträtteras som vithåriga "gotiska" alver i Hellboy II: the Golden Army.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
En inspirationskälla kanske skulle kunna vara alverna från Hellboy, som i sin tur är inspirerade av irländska älvor som kommer från jorden. Porträtteras som vithåriga "gotiska" alver i Hellboy II: the Golden Army.
Coolt, då har jag en orsak att se om den filmen också! Lätt en av de bästa superhjältefilmer som gjorts 😊

soda

Warrior
Grottalverna är väl som grottmänniskor, fast alver.

Historiskt och arkeologiskt – Förhistoriska alver som levde under stenåldern och ibland använde grottor som skydd. Bodde i grottor eller använde dem som tillfälliga boplatser. Exempel: "Här finns lämningar av grottalver"

Om primitivt beteende – Några som anses vara ociviliserade, osociala eller primitiva i sitt beteende. Exempel: "Han beter sig som en grottalv"

Om motstånd mot förändring – Bakåtsträvande eller oförmögna att anpassa sig till nya idéer och samhällsutveckling. Exempel: "De där grottalverna vill inte ha några förändringar alls."

Om några som lever isolerat – Om några som är asociala, föredrar att vara ensamma eller inte håller sig uppdaterade om nyheter och trender. Exempel: "Alltså, de är riktiga grottalver, de har inte ens mekaniska urverk"

JohanL

Champion
Tolkien har gott om alver som lever i grottor, utan att det gör dem annorlunda. Man behöver inte ge dem jätteöron och sonar.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Tolkien har gott om alver som lever i grottor, utan att det gör dem annorlunda. Man behöver inte ge dem jätteöron och sonar.
Klart man inte behöver, man behöver inte göra någonting. Men för scenariot jag tänker mig tror jag att det kommer vara roligare om grottalverna skiljer sig en del från vanliga alver. Sen må det handla o. Utseende, kultur, förmågor etc. vilket jag gärna tar emot tips på.

Arrikir

Venator
Funderar lite på vilka handelsvaror och levnadsförhållanden som Grottalver kommer ha. Vad äter man, vilka levandsvilkor finns? Sociala strukturer? Hur mycket måste man handla in och vad kan man tänkas handla med? Kanske sällsynta material som kristaller, eller mediciner?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Funderar lite på vilka handelsvaror och levnadsförhållanden som Grottalver kommer ha. Vad äter man, vilka levandsvilkor finns? Sociala strukturer? Hur mycket måste man handla in och vad kan man tänkas handla med? Kanske sällsynta material som kristaller, eller mediciner?
Precis. Min tanke angående handel är att ädelstenar och metaller mer är dvärgarnas grej. Inte så att grottalver är helt oförmögna att handskas med dem, men att dvärgarna är oändligt mycket bättre på det. Min tanke är att alverna tillverkar olika brygder dels som de använder själva med även som de säljer. Helande brygder, magiska brygder och så vidare.

Kanske de äter de där jättelarverna som även är upphov till deras tyger och kläder?

Det första jag börjar fundera på är varför de bor i underjorden. Därifrån kan man börja tänka på konsekvenser av det.

En spännande variant vore att Grottalverna av någon anledning inte tål varken solljus, månljus eller stjärnljus, dvs de kan inte komma ut alls. De lever hela sina liv i grottorna och har gjort det i eoner.

Då kan man fundera på varför de inte tål solljus, etc. Och då tänker jag mig att det skulle kunna vara för att de i tidernas begynnelse gjorde något som gudarna straffat dem för. De har en stor "synd" som deras ras får bota för i all evighet (gudar är inte snälla eller rättvisa). Denna "synd" är något de skäms över och som de inte vill tala om. Eventuellt finns det ett litet hopp om att kunna bota för synden och få den förlåten men då krävs något speciellt. Detta påverkar deras handlingar.

Sedan kommer frågan hur de överlever i underjorden. Om de är supermagiska så är det inget problem så klart, men det är tråkigt. Annars måste de leva på de mycket snåla tillgångar som finns. Detta skapar en ras som optimerat sitt leverne till att vara så resurssnålt som möjligt. De måste även vara mycket försiktiga med att inte förstöra de fragila ekosystem som råder i underjorden, men alver är ju bra på att leva i symbios med naturen så det lämpar sig väl.

En "resurs" är fladdermusbajs. Det är något som förnyas. Grottalverna har kommit på hur de kan använda det för att odla svampar som de kan äta. De använder även döda fladdermöss till att mata fiskar i underjordiska fiskodlingar. Fladdermöss är sålunda ett viktigt djur för dem och en symbol. Kanske har de blivit så nära med fladdermössen att de lärt sig kommunicera och använda sig av ekolod på samma sätt som fladdermössen. Eventuellt till en nivå att deras syn försämrats eller kanske till och med försvunnit.

Kanske ger fladdermössen även skinn som kan användas för kläder. Då får man verkligen den där Goth-looken som ni var ute efter :)

En annan resurs är underjordiska vattendrag. Vattendragen för med sig allehanda material och föda som alverna fångar upp med stora nät och använder sig av.

Djur som tar sig in i grottorna är också en viktig resurs. Antagligen har de speciella fångstgrottor där de lockar in djur som de sedan dödar. Det ger både kött och skinn.

Handel är givetvis också en resurs, men det är inget de kan lita på. Alver lever länge, men omvärlden förändras hela tiden. Ibland kan man ha handelsförbindelser och ibland inte. Alverna låter sig aldrig bli beroende av handel, men utnyttjar den när det är möjligt.

Eld är ett problem för alverna. De behöver värme och eld men de har inte ved. Stenkol kan vara en möjlighet eller naturgas som de leder upp genom rör. En liten mängd ved kan de få genom att fånga in saker från de underjordiska vattendragen och torka det. Men det räcker inte. Varma källor är en tillgång och eventuellt kan de ta sig ner så djupt att de faktiskt kan nå underjordisk värme.

Kläder är gjorda av skinn/läder, de har ingen textilier... om de inte har tillgång till spindelväv. Det kan ju vara så att de har underjordiska spindlar som de håller som husdjur. Om de kan bearbeta spindelväv på samma sätt som människan bearbetat silkesmaskens trådar så kan man få till fantastiskt lätta och hållbara kläder. Kanske kan vara en exportprodukt.

Malm kan de så klart få tag på, men problemet är att bearbeta den. Det kräver värme vilket normalt betyder trä(-kol) vilket blir svårt. Men de kanske kan komma åt underjordisk värme eller om de hade den där naturgasen.

Är det ett spår som låter intressant?

Soliga oraklet

Veteran
Grottalver bygger om grottor till enorma resonanslådor de använder för sin heliga/ockulta musik. De extremt kraftiga ljudvågorna låter dem ingå i något slags meditativt tillstånd. Kanske låter det dem ”höra” underjorden; hitta nya grottgångar och malmådror. Information de sedan kan sälja till dvärggruvor mot varor och nyheter från ytan.

Cybot

Mest spelbar
Om man ska köra hårt på alver som lever i harmoni med naturen så kanske de helt enkelt har följt någon sorts uråldrig svamps mycel ner i djupet där den dricken från en underjordisk reservoir från den tiden där världen och gudarna var unga.

Det är ju trots allt bara rötter och mycel som är uråldriga, medans ytans fruktkroppar och trädstammar sällan lever längre än än säsong eller kanske några århundraden.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, jag vet att jag går till ett radikalt ställe nu som ingen gjort innan, men jag tänker…. sexigt BDSM matriarkat!

Nej, men for real. De är mineral alver! De förhåller sig till kisel, guld, silver med mera som andra alver förhåller sig till skogen.

Gamiel

Myrmidon
Hur är din underjord? Realistisk eller fyll med svampar av alla de slag, självlysande lavar o mossor, sjögräs som får energi från varma käller istället för solljus, m.m., o ett utvecklat djurliv som lever av dessa?

Grottalverna är i alvform under dagen, men på natten förvandlas de till fladdermöss och jagar föda utanför grottorna. Blodsugare?