Nekromanti Grottkräl

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hejsan
Jag behöver tips.
Jag vill spela grottkräl med typiska fantasy inslag
men jag vill inte spela D&D och så vill jag spela
ett svenskt system, vilket skulle ni kunna rekommendera åt mig.
Vet att det finns Dunkel & Drakar och Dunder & Drakar men dom är
D&D :gremsmile:

Tack för eventuella tips

/Hans som vill spela grottkräl med Svärd&Trolldom men vet ej om det funkar

Flurtis

Hero
Nja, alltså om du är ute efter ett lika "optningsvänligt" system som D20 så vettikatten om det finns något liknande. Inte på den svenska marknaden i alla fall. Om det är själva grottröjet du är ute efter så testa något BRP baserat spel, eller gör ditt eget.

Vad är det med D&D som du vill komma ifrån? Många här på Forumet pratar väldigt gott om Conan rollspelet som funkar väldigt bra med grottröj. Midnight är ett annat spel som har en riktig sjysst setting. Dvs om du inte har något emot D20.

Nu har jag inte spelat det nya Drakar och Demoner så mycket men jag skulle inte föreslå det på grund av dess totalt ointressanta stridsystem. I såna fall skulle jag hellre slå ett slag för dom äldre versionerna.

Ett annat tips kan vara att mailterrorisera storuggla här på forumet. Han är lite av en fantasy expert.

//Flurtis

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag vet inte om jag skulle rekommendera det, men Sagan om Ringen (dvs. Rolemaster light på svenska) är ju grottkräl i Tolkienförklädnad.

Dessvärre är det ju out of print sedan hur länge som helst.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hmm jag vet inte riktig vad det är kanske just optingsgrejen
och så är jag just ute efter något svenskt för det är så mycket skönare att läsa/spela och slippa svengelskan.
Vet inte riktigt själv vad jag är ute efter men tack för tipsen

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dante said:
Jag vet inte om jag skulle rekommendera det, men Sagan om Ringen (dvs. Rolemaster light på svenska) är ju grottkräl i Tolkienförklädnad.

Dessvärre är det ju out of print sedan hur länge som helst.
Ja har det som tur är redan :gremsmile:
hmm ja kanske inte helt fel lite tråkigt magisystem bara
men jag hade hoppats på nått nyare

Men tack för tipsen

Christoffer

It's all pig.
Hans. said:
hmm ja kanske inte helt fel lite tråkigt magisystem bara
Det är därför man måste komplettera med Spell Law, sen tycker man att man inte riktigt får ut det där perfekta ur sitt tvåhandssvärd, så då skaffar man sig Arms Law, och då kan man lika gärna konvertera över karaktärerna helt och så skaffar man sig Character Law, och vipps så spelar man Rolemaster. Om vi bara hade en savant som kunde tabellerna utantill...

Ett annat alternativ är ju Chaos & Catacombs , grottröj i BRP-skepnad. Så då är man där igen, Rolemaster och BRP. De två optimala systemen. :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Du kan ta och kolla på min BRP-variant som har väldigt snabba, röjiga och beskrivande strider. Det är snabbt för att det finns få tärningsslag och bokföring. När vi har spelat systemet, så har det alltid blivit väldigt röjigt, då rollpersonerna kan ta sig igenom en hel del motståndare på rätt spektaktulära sätt. Det beskrivande är något som spelarna får komma med, eftersom spelet bygger en del på spelarinflytande.

Idag uppdaterade jag sidan med alla besvärjelser där någon som har besvärjelsen Eld kan göra allting som har med eld att göra. Nackdelen med systemet, om man ser till grottröj, är att det är väldigt enkelt att optimera sin rollperson. Eventuellt så bör du lägga dig på en låg kampanjnivå när spelarna gör sina rollpersoner. Magisystemet i sig är inte speltestat.

Just nu så heter det Elimääs Drakar och Demoner, men du borde nog snabbt tvätta bort namnet ur sinnet, eftersom det skiljer sig markant i hur systemet ska användas. Lite om skillnaderna kan du läsa om i FAQ:en.

/Han som kan skicka över hela regelboken (ligger på 85-90 sidor) om förhandstittarna på hemsidan faller dig i smaken

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ah det är nått jag har haft i tanke men då du inte har haft så mycket magi (förutom din fina ljudfil) så har det inte känts så intressant, men nu när du är klar med det så....
så om det är möjligt så tar jag gärna emot den filen
för det faller mig på smaken :gremsmile:

Visst är det tänkt att man ska kunna köpa den på Lulu sen va?

olaberg

Hero
Nyare D&D är ett väldigt optande. Eller Dunder & Drakar på svenska.

Gamla D&D är, skulle jag vilja säga, det optimala grottröjarspelet. Gamla D&D är INTE optande och figurbyggande. Det är att skapa ett par figurer på en minut och ge sig ner i labyrinten.

Gamla D&D finns översatt till svenska. Basregler och expertregler. Jag vill nog påstå att du bör ta dig en titt på det.

Dunkel & Drakar vill vara gamla D&D fast på svenska och lätt moderniserat. Problemet är att det inte riktigt finns ännu. Men när det finns, då är det nog det du ska ha.

Rickard

Urverk speldesign
Hans. said:
en snabb fråga bara med "låg kampanjnivå" menar du att man låter rollpersonerna vara ganska "kassa"
Ja, högsta värdena då ligger runt 12-13 någonstans om man köper mellan 4-6 färdigheter. Fast om du bara vill att spelarna ska köpa vapenfärdigheter (plus eventuella grottröjsfärdigheter), så kan det nog bara bra att ge lite mindre erfarenhetspoäng. Du kan göra lite gubbar och testa själv. En lagom kampanjnivå brukar ge ett eller två värden runt 15-17 (5-6 färdigheter) och på episk kampanjnivå kan de ligga kring 20 (5-7 färdigheter). Jag bifogar några av rollpersonerna på den episka nivån.

Tanken är att man ska kunna köpa spelet på lulu.com, ja. Och jag vill verkligen poängtera att jag vet inte hur bra magikerna blir. :gremsmile:

Svärd & Trolldom, förrsten? Är det spelet som Lexx har petat ihop? Försök PM:a honom för den nyaste versionen, för det är riktigt kul att spela (om man gillar att beskriva handlingar).

/Han som skickar iväg allting imorgon

http://rollspel.nu/forum/files/1069602-Eima.jpg
http://rollspel.nu/forum/files/1045688-damFrykka.jpg
http://rollspel.nu/forum/files/1045689-broderBaldrik.jpg
http://rollspel.nu/forum/files/1045690-Tragmor.jpg

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jo det gamla svenska D&D har jag men det är lite för stelt
och dit dunkel är som sagt inte klart än ( är ofta och kollar efter uppdateringar )

Mycket möjligt att det är det jag söker men figurskapandet är kanske lite för "tråkigt" för lite val tror jag, men jag håller det under uppsikt :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Japp det var bra att du tipsar om lämplig nivå, kan lätt annars bli knasigt :gremsmile:
Ser fram emot att plöja igenom dit spel,

Jodå det är LEXX's Svärd & Trolldom, tycker att det verkar riktigt koolt så jag gör nog bäst i att PM'a han :gremsmile:

Tackar

Rickard

Urverk speldesign
Du verkar ha bra koll på svenska indierollspel. Har du lurkat här ett tag, eller? :gremsmile:

/Han som jämt blir så förvånad när folk som inte varit på Rollspel.nu har koll på obskyra rollspel

solvebring

Superhero
Tja... DoD är ju det bästa svenska alternativet enligt mig. Men vill man komma undan D&D-andan vet jag faktiskt inte vad som kan passa bäst. Saga har jag inte spelat, men det systemet skall ju vara enkelt och snabbt säger man, och skiljer sig säkert ifrån den övertypiska fantasybilden som presenteras i D&D och DoD. Annars Västmark - Krilles finfina spel. Vet inte så mycket om det annat än det verkar vara ganska renodlad riddarkänsla(?). Det förekommer väl alltså en massa hjältedåd och strid, vet dock inte hur pass grottkräl det är.
Annars så föreslår jag Gondica, från Rävspel. Det är annorlunda, både världs- och systemmässigt, men bjuder lika väl till detektivarbete som till hissnande grottkräl.