Nekromanti Grottroll vs. ståtlig Dvärg

Johan FG

Veteran
Här är scenariot...
Grottroll utan vapen står öga mot öga med en krigardvärg, en erfaren sådan. Dvärgen har Vinit 13.
De står i öppning och båda anfaller. Dvärgen vinner och hugger med sin Krell-kharz. Han träffar eftersom han har fv 14 i yxa specialliserat mot just krell-kharz. Dvärgen orsakar två extra skador. Trollet vrålar i smärta och motanfallet går inte fram för dvärgen orsakade två extraskador. Så fortsätter striden tills trollet faller ner DÖD! Detta är fel. Det stora trollet skulle omöjligt stoppas av den lilla dvärgens hugg utan klippa till honom om och om igen så att dvärgen dog. Reglerna funkar inte så. Detta är FEL!!!! Ett bättre system för större varelser kanske vore att tänka på (möjligt att jag och mina medspelare tolkat reglerna fel, strunta då i allt skit jag har skrivit)
/Johan

DatorX

Krille

Super Moderator
"Så fortsätter striden tills"

...grottrollet blir hungrigt och gör manövern Motanfall, närmare bestämt Bita av. Dvärgen drämmer till med yxan i trollets arm när trollet greppar, men trollet tappar inte dvärgen eftersom trollet har så många skadekolumner. Nästa runda är dvärgen fortfarande anfallare och hugger till. Trollet får mer ont och blir mer hungrigt och tar en stor tugga. Bettet ger "bara" en extraskada, men amputationsrisken på huvudet (där trollet biter) blir hela Ob3T6. Trollet biter av dvärgens huvud och sväljer det. Skägget river gott i halsen, dvärgen slutar sprattla och grottrollet Naug kan avsluta sin frukost i lugn och ro.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Aha...det är där Naug är....han har jag sett i några exempel i modulerna och alltid lika hungrig :)

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Evil Peter

Hero
Skönt att höra att en liten dvärg inte besegrar ett troll. Dvärgar borde imho vara en av de sämsta raserna på att slåss då de är så korta. Deras blygsamma längd plus deras följdaktligen korta vapen borde göra att de (nästan) omöjligt kan vinna mot en mänsklig (eller liknande) motståndare som har lika högt FV i vapenfärdigheten.

C - som aldrig förstått hur dvärgar kan vara bra på att slåss...

Dudemeister

Veteran
Måste bara göra ett inlägg, som är en anekdot från ett tidigare spelmöte med "Dizzy" som spelledare.
Vi var 3 Ghor-dvärgar som en natt stötte på ett troll (Kommer just i ögonblicket inte ihåg om det var grott-skogs eller bergs troll, men stort och elakt var det :gremsmile: )
Vad som hände var följande:
Dvärg 1 som hade Armborst, träffar Trollet i handen, han står på sånt avstånd att trollet omöjligt kan nån honom.
Dvärg 2, Gör ett precisionsanfall och hugger trollet 2 gånger i bröstet, denna dvärg emottar sedemera ett "mot-slag" som nära på krossar honom, dock tar skölden upp det mesta av skadan.
Dvärg 3, tar sedemera ett språng med Dvärg 2 som språngbräda och hugger ett ENORMT hårt hugg i ansiktet på trollet, vilket får till följd att trollet faller, stenhårt med Dvärg 3 fortfarande stående mot bröstkorgen på trollet och yxan begravd djupt i dess plyte.
Så ska dom tass' elakingarna... :)
Inte för att detta kanske ger nått till diskussionen, men när scenariot uppspelade sig, skrattade vi oss sönder och samman.

Who needs a replay-button? History always repeats itself.

Tearlach

Warrior
1. grottrollet blir hungrigt och gör manövern Motanfall, närmare bestämt Bita av. Dvärgen drämmer till med yxan i trollets arm när trollet greppar,
är inte greppa ett motanfall och i såfall hur kan ens ett troll lyckas med det efter att ha tagit en extraskada?

2. "skalar" naug sin frukost eller tuggar naug i sig ringbrynjan också?

3.Grottroll vs. ståtlig Dvärg
grottrollet måste vinna för det finns inte en sådan sak som en ståtlig Dvärg.

Tearlach: en Alv har Talat./images/icons/cool.gif

Bjorn

Hero
Jag kan vara ute och cycklar

Men det finns väl ändå ingen regel som gör att man ej kan köra t.ex. Motanfall efter att ha tagit extraskada, däremot så blir man automatiskt försvarare även nästa runda (dvs kan ej vinna vinit-slaget).

Eller har jag fått allt om den bakre foten nu igen???

. "skalar" naug sin frukost eller tuggar naug i sig ringbrynjan också?

Klart han skalar, det är ju ett troll vi snackar om och ingen simpel barbar!

/Bjorn

Largoi

Warrior
Dom vinner därför att dels deras utrustning är flera gånger bättre
dels för att dom är små och därför faktist svårare att träffa dels för att dom gör mer i skada dels för att dom tål mer stryk dels för att människor aldrig är lika bra på sina vapen vapenfärdigheter som en dvärg är på yxa osv.

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Largoi

Warrior
En erfaren dvärg borde väl ha mer än 14 i sin vapenfärdighet?

Evil Peter

Hero
Rent logiskt sett borde inte dvärgar vara bra på att slåss mot människor och andra större varelser då det är svårt att möta en varelse som har ganska stor längdfördel med sitt vapen. Men nu är det fantasy och dvärgar är ju en stormakt i fantasyns värld så därför kan jag hålla med dig. Iaf till den grad att dvärgarnas hjältar är lika bra som människornas eller alvernas. Vad vore ringsällskapet utan Gimli t.ex.?

C

Tearlach

Warrior
eller jag? HJÄLP!

jag kommer inte ihåg och jag har tyvärr inte böckerna här men jag har för mig
att man när man använde motanfall skickade iväg sitt anfall direkt efter att fienden utfört sitt anfall
att man satsade på att han skulle missa sitt anfall.

betyder detta bara att man inte kan försvara sig eller även att man automatiskt misslyckas med sitt motanfall om han lyckas med sitt anfall?

om någon kan reglerna riktigt bra så skulle jag uppskatta ett svar.

Tearlach: plötsligt nästan allvarlig.

Largoi

Warrior
Ja utan Gimli hade väl allt gått åt he---te
fast å andra sidan så hade ju Aragorn lite med allt att göra också...

Krille

Super Moderator
Re: eller jag? HJÄLP!

"betyder detta bara att man inte kan försvara sig eller även att man automatiskt misslyckas med sitt motanfall om han lyckas med sitt anfall?"

Man kan inte försvara sig mer än en gång mot varje anfall. Eftersom motanfall är en "försvarshandling" så kan du inte försvara dig på något annat sätt om du väljer motanfall.

Däremot finns det ingenting som säger att man inte kan motanfalla om man blir skadad av anfallmanövern, men du får ta en kasse svårighetsökning som bonus.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tearlach

Warrior
Re: eller jag? HJÄLP!

kommer denna svårighetsökning ifrån smärtsektionen
eller får du denna svårighetsökning även om kryssen i smärtsektionen ej har lämnat sin första rad?

Tearlach: som nog har missuppfattat nåt

Ezping Orm

Hero
Bah!
Utan Sauron så hade ringen aldrig smidits och då hade det inte blivit något äventyr.. och sen så är det faktiskt Frodo som är den "stora" hjälten.

Ezping Orm

Largoi

Warrior
Frodo???
Oh nej så lätt luras inte jag...
alla vet ju att det var Belgarion som med sin egna magi skola kallad OVERPOWER (med stora bokstäver) som kom in i boken och klarade upp allt...
och jo, var det inte Gollum som egentligen var den som förstörde ringen?...
jag vet inte läste aldrig klart boken, dumt...