Enkelt.
Jag kallades Fogge på mellanstadiet (eh, det gör jag iofs fortfarande, det är som chrull, bara familjen säger Christoffer(inte ens det, min lillebrorsa referar ständigt till mig som Fogge)). Allt eftersom vi hade tre stycken man kunde tänkas kalla Chrille i klassen, och individualitet är viktigt när man inte har någon vidare självbild, så det fick bli helt nya nick på alla tre oss.
På mellanstadiet började jag umgås med en Joakim. Joakim = jocke, liksom. Och Jock - mokk, liksom. I Norrland. Så fick ett antal personer ett -mock-tillägg på sina smeknamn, och Foggmock ringer ju riktigt fint, det liksom rullar av tungan.
Från början hade jag ju också en klantagg applicerat, men då jag varken spelar spelet i fråga eller klanen ens finns kvar så tyckte jag under en tid att det vanprydde mitt användarnamn. Egentligen skulle jag velat hetat Fogge från början, men när jag fick chansen att byta tyckte jag att Foggmock var inarbetat och bra (folk refererade bara ibland till mig som Foggmock (Dane), se Yasslius i kalendern och Mogge i min sig).
Så jag är Foggmock, och Fogge såg att det var gott.