Nekromanti GrottZine samlingsvolym 1?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tycker att det här typ är rollspelsmakande :)

Anyways, jag har en längre tid gått i tankarna att göra ett par samlingsvolymer av de GrottZine-nummer som utkommit. Första volymen skulle då vara nummer 1-4, nästa 5-8, osv. Det har hittills utkommit 7 nummer, så det är bara den första samlingsvolymen som är på tal just nu.

Jag har lite funderingar på hur en sån skulle se ut och vad den skulle kunna tänkas innehålla, men jag vill gärna bolla lite här. Så här kommer lite lösa tankar, så får ni gärna svara och spinna vidare och komma med ris och ros och kladdkaka.

- Det lär bli print on demand. GrottZine är 16 sidor per nummer, så vi snackar ungefär 64 sidor material plus extra. Jag tänker att man nog kan gissa på runt 80 sidor. Det är en ganska rejäl bok. Mjukband? Pärm? Ska vi försöka få in lite färgbilder? Hur mycket får den kosta att köpa?

- Ska jag bara lägga ihop allt material i den ordning och form det har utgivits plus bonusgrejer på slutet, eller ska jag strukturera om det? Ska allt material som utgivits hittills vara med?

- Hur stor är målgruppen för det här? Jag tänker att jag normalt säljer 30 ex, varav typ 20-25 är till samma personer. Så gissningsvis har kanske 50-60 personer någon gång köpt ett GrottZine... Är det mer än ~70 pers landet över som skulle kunna vara intresserade av det här egentligen?

- Vad vill ni se för bonusmaterial? Jag vill renskriva några av de äventyr jag gjort och spellett på Grottröj, och jag tänkte försöka få några spelledare till att bidra med sina Grottröj-äventyr (om jag lyckas återstår att se). Men vad mer?

luddwig

Lawful evil
Jag tycker att det låter trevligt och skulle kunna tänka mig att köpa för en rimlig peng. Sedan är det absolut inget fel på svartvita bilder och mjukpärm.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Upp till 96 sidor går att klamra i ryggen (beroende på papperets bulk förstås). Över det är limmad rygg att föredra.

En av GrottZines många fördelar är att det är lätt att få dem att ligga uppslagna på bordet – vilket blir betydligt krångligare med limmad rygg.

zonk

muterad
Förlåt en nykomling, men vad är det i dem? Grottröjar-äventyr hade jag spontant gissat?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn Wärmedal;n159241 said:
- Ska jag bara lägga ihop allt material i den ordning och form det har utgivits plus bonusgrejer på slutet, eller ska jag strukturera om det? Ska allt material som utgivits hittills vara med?
ALLT! Allt, allt, allt!

Förlåt, men jag avskyr man köper en sammlingsutgåva för att få tag på något man missade, så visar det sig att just precis det jag var ute efter tyckte inte de som gjorde boken var viktigt att ta med.

Däremot kan du bli lite mer kreativ med ordningen. Sammla alla "redaktören skriver" i ett eget kapitel, sen alla äventyr för sig...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Dante;n159255 said:
Upp till 96 sidor går att klamra i ryggen (beroende på papperets bulk förstås). Över det är limmad rygg att föredra.

En av GrottZines många fördelar är att det är lätt att få dem att ligga uppslagna på bordet – vilket blir betydligt krångligare med limmad rygg.
Publit verkar inte erbjuda klamrad rygg, så då skulle jag nog behöva använda lulu eller annat utländskt alternativ. Inte jättesugen på den frakten, men det är möjligt att det blir överkomligt. Att kunna öppna ordentligt vid spelbordet är ju guld om man kör något av äventyren.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rymdhamster;n159259 said:
ALLT! Allt, allt, allt!

Förlåt, men jag avskyr man köper en sammlingsutgåva för att få tag på något man missade, så visar det sig att just precis det jag var ute efter tyckte inte de som gjorde boken var viktigt att ta med.

Däremot kan du bli lite mer kreativ med ordningen. Sammla alla "redaktören skriver" i ett eget kapitel, sen alla äventyr för sig...
Alla de inkluderade numrena finns på pdf. Det går mao att få tag på ändå, which is why det är värt att inte ta för givet att allt ska med :)

luddwig

Lawful evil
Jag instämmer med hamstern. Allt bör vara med, organiserat på något fint sätt.

Äventyr (från Grottröj) som extramaterial låter toppen. Frågan är väl mest vad som går att vaska fram.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
luddwig;n159311 said:
Jag instämmer med hamstern. Allt bör vara med, organiserat på något fint sätt.

Äventyr (från Grottröj) som extramaterial låter toppen. Frågan är väl mest vad som går att vaska fram.
Tja... Jag har ju iaf tre st själv. Tänkte ta med två av dem. Sen får vi se vad som går att fixa :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
För något som kan ligga öppet så skulle jag säga att Lulus sprialbidning vore bättre än deras klammerhäftning. Finns inte i A5, men 6x9 tum är inte så faslingt långt infrån måttmässigt. För egen del tycker jag mjukband från Publit duger fint.

Gällande eventuellt extramaterial, om allt ska vara med från alla nummer etc. så tycker jag det beror på vad slutprodukten ska vara: är det dokumentation eller är det en bok som (förhoppningsvis) intresserar fler än de som redan har allt separat?

I det förstnämnda fallet tycker jag gott en samlingsvolym kan vänta till det finns 10 nummer och sedan samla dem i en bok utan särskilt mycket extra utöver en bra innehållsförteckning.

Jag skulle tippa på att eventuella inkluderade äventyr är mer intressanta för många än det övriga materialet. Spontant vore jag nog mer intresserad att publicera mina eventuella äventyr på annat vis, om det inte finns någon särskilt syfte med samlingen. Om det görs upp att eventuell vinst går till lämplig välgörenhet så skulle jag vara mer intresserad av att stoppa in ett äventyr.

När det gäller pris tänker jag att det är kopplat till syfte också, och vad de som bidragit med material har gått med på när det gäller publicering. Vinst till välgörenhet? Lägg på en rimlig marginal så det blir nåt. Vinst till oklar kassa? Nära självkostnadspris för att undvika att det blir konstigt givet att jag antar att det är ganska informella överenskommelser som gjort när det gäller publicerandet av en del material.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag kommer höra med alla som hittills varit med och gjort material så att de är okej med att det kommer med i en samlingsvolym också. Även om det är informella överenskommelser så vill jag inte trampa på några ömma tår.

Vad gäller syfte och vinst så har jag inte tänkt så långt egentligen. Jag tror väl egentligen inte att det kommer bli mer vinst än vad en vanlig upplaga brukar generera (ca 600 kr, de gånger jag fått trycket gratis). Jag hoppas att en samlingsvolym kommer uppskattas av gamla läsare, och i bästa fall fånga upp några nya människor och få dem intresserade av OSR.

För min egen skull gör jag det för att tvinga mig själv att renskriva några äventyr, för att prova på en tryckprocess, för peer recognition och framförallt för att det är roligt :)

roboman

Veteran
Jag visste inte vad OSR var för en vecka sedan, men sedan jag börjat läsa mer på WRNU (igen) har det blivit vanligaste ordet mina ögon vilar på. Blir ruskigt sugen på att dra ihop ett gäng och röja för glatta livet. Jag skulle nog kunna tänka mig att punga ut för ett ex av din samlingsgrej. Låter mysigt.

Tre solar

Hero
Jag tycker du ska hålla dig nära originalen. Däremot ser jag gärna en extra-sektion med tydlig koppling till grottröj. Typ några bilder, nån rapport om vad som hände och ett äventyr som tidigare varit exklusivt för konventet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Tre solar;n159451 said:
Jag tycker du ska hålla dig nära originalen. Däremot ser jag gärna en extra-sektion med tydlig koppling till grottröj. Typ några bilder, nån rapport om vad som hände och ett äventyr som tidigare varit exklusivt för konventet.
Just play reports från Grottröj är jag lite ambivalent till. Det har ju spelats kring 25 spelpass på Grottröj under tiden som GrottZine 1-4 har kommit ut, och det är ganska längesen nu. Jag vet inte riktigt vilken aktualitet det kan ha. Men de av mina dungeons som jag lägger dit är naturligtvis tidigare Grottröj-specifika (eller iaf tidigare opublicerade och spelade på Grottröj). En artikel om just Grottröj som konvent och fenomen fnular jag lite på, så det kanske kommer med iaf.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ska jag tolka den här blandade kompotten som att:

- Allt tidigare publicerat material ska vara med, i den form det var.
- Det är okej att byta ordning på artiklar.
- Bonusmaterialet gärna ska innefatta äventyr och lite extra bilder.
- I övrigt är det inte så viktigt; de som vanligtvis köper kommer nog köpa även detta om priset inte är för högt.
- Målgruppen är, typ, 70 pers landet över. Max.

Jag är inte så sugen på att ta med "Redaktör'n talar"-avsnitten. Det känns inte som att de har något direkt eget värde utanför det nummer de var med i, utan bör istället ersättas av ett förord för just samlingsvolymen. Det är heller inte med i alla utgivna nummer. Hur ställer ni er till det?