anth
Vetefan
Kort fråga:
Om man har ett regelsystem som har färdigheter och dessa färdigheter kan användas av alla från början.
Vad är en "kul" nivå att börja med?
1/6-dels chans att lyckas? 1/4-dels chans att lyckas? 1/3-dels chans att lyckas? Något annat?
Givetvis förutsätter jag att grundchansen varierar lite beroende på grundegenskaper, att man från början är bättre på ett par färdigheter som man har träning i, samt att man senare under spelet kan bli bättre i färdigheter.
Kort sagt: hur bra ska man vara i färdigheter som man inte har någon träning i?
(exempelvis är det inte kul att ha 1 % i grundchans för det gör färdigheten helt meningslös att använda otränad. På samma sätt känns det inte kul att ha 50 % chans i en otränad färdighet för då känns det som man är för bra från början)
Om man har ett regelsystem som har färdigheter och dessa färdigheter kan användas av alla från början.
Vad är en "kul" nivå att börja med?
1/6-dels chans att lyckas? 1/4-dels chans att lyckas? 1/3-dels chans att lyckas? Något annat?
Givetvis förutsätter jag att grundchansen varierar lite beroende på grundegenskaper, att man från början är bättre på ett par färdigheter som man har träning i, samt att man senare under spelet kan bli bättre i färdigheter.
Kort sagt: hur bra ska man vara i färdigheter som man inte har någon träning i?
(exempelvis är det inte kul att ha 1 % i grundchans för det gör färdigheten helt meningslös att använda otränad. På samma sätt känns det inte kul att ha 50 % chans i en otränad färdighet för då känns det som man är för bra från början)