Nekromanti Grundchanser för skrift.

nordan

Swordsman
Man får PSY i sitt hemspråk från början.

Vore det inte logiskt att man också borde få skrift?

(Förslaget är skrift = BIL från början)

Här är några argument:

För: Det verkar logiskt att om man är bildad så har man också lärt sig skriva. (Man kan bli bildad utan att kunna läsa/skriva, men det brukar gå hand i hand)

För: Innan man lär ut historia/religion/filosofi till folk är det i många kulturer brukligt att först lära personen ifråga skrift.

För: De flesta icke praktisk-erfarenhetsbaserade autodidakta kunskapsfärdigheter förutsätter att man läser någon bok.

Mot: Alla kulturer har inte skrifter men är mer eller mindre bildade ändå.

Mot: Mundana har en hög analfabetism.

Förslag:
Bestäm på fri hand med ledning av kultur, uppväxt och yrke om personen kan skriva eller inte. OM den kan skriva, tilldela skriftfärdighet = BIL.

Något annat som jag vill åt med det här inlägget är andra färdiheter som man skulle kunna resonera någorlunda lika runt. Förslag?

Gylf draken

Warrior
Att man får grundchans i språk är för att det är nästan omöjligt att inte har lärt sig
(såvid man inte uppfostrats av vargar.......stumma vargar)

Skrift är det anorlunda med, bara för att vi i Sverige har obeligatorisk skolgång och kan läsa och skriva från typ 7-10 år, beteyder inta att Mundana har det så, jag menar vem skulle lära dem, skrift används bara av de mest bildade (Rika)
och är inget man lär ut till massorna, om du tycker det är viktigt så kan du säga att Prästa söner/döttrar eller riktigt adliga (hög) får skrift (BIL/3) i grundchans eller så..

Men att alla ska få grundchans är lite mycket enligt min åsikt, bönder, Häxjägare, fotfolket alltså vad skulle skrift kunna glädja dem med?........förutom sagor.

VH Jens.L "Stavar likt en bonde från Asharien"

Ost

Warrior
Tror inte på det.

Det verkar logiskt att om man är bildad så har man också lärt sig skriva. (Man kan bli bildad utan att kunna läsa/skriva, men det brukar gå hand i hand)
Visst, bildning och läskunnighet brukar gå hand i hand eftersom vi, här på jorden :gremwink:, har för vana att bilda oss genom bokläsning. Men det är inte ett dugg logiskt att man kan läsa och skriva utan träning och på denna spendera en ansenlig tid (vilket ju färdighetspoängen symboliserar). Du minns väl själv hur det var? Som liten tog det FLERA ÅRS träning innan man kunde läsa problemfritt och skriva sammanhängande texter! Eller kunde du läsa och skriva direkt?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"För: Det verkar logiskt att om man är bildad så har man också lärt sig skriva."

Och hur många är bildade? De som går på universitet, de som administrerar, adelsfamiljer (kanske), handelsmän och en och annan knäppgök till. Resten (>90%) jobbar på landet och har definitivt varken tid eller nytta av att kunna skriva.

Hela grundchansens definition ligger ju i att det är någonting som alla automagiskt behärskar om inte extra omständigheter råder. Typ alla kan klättra, förutom dom som saknar både armar och ben.

"För: Innan man lär ut historia/religion/filosofi till folk är det i många kulturer brukligt att först lära personen ifråga skrift."

Ja, visst. Men historia/religion/filosofi är akademiska ämnen. Akademiska ämnen som av fullt förståelig anledning i sig inte har grundchans.

"För: De flesta icke praktisk-erfarenhetsbaserade autodidakta kunskapsfärdigheter förutsätter att man läser någon bok."

Hur tänkte du att gemene man ska få tag på böcker? Böcker är schweindyra. Tillåt mig förklara varför.
Papper existerar inte utan istället används pergament - djurhudar. För att få till en bra sida så måste du ha ett hudstycke som är fint och onött. Det får alltså inte finnas några djupa insektsbett, ärr, eller knöligheter i huden. Detta gör att gammal hud (läs: vuxna djurs hud) inte kunde användas särskilt väl till att göra pergamentsidor, utan man fick ta ungdjur. Fatta hur dyrt det är att göra 50 snygga sidor av ungdjur! Alla dom resurserna som dom djuren skulle har producerat går om intet eftersom de slaktas i förtid. Dessutom får man räkna med någon sidas spill när boken kopieras (vilket görs för hand, tar en herrans massa tid och därav kostar en herrans massa pengar. Särskilt eftersom tjänsten är ganska exklusiv).

Summa summarum: Böcker var svindyra, gemene man hade inte böcker. Grundchans ska gälla för gemene man. Det ser mörkt ut för skriftens grundchans.

Jag anser nog att skrivkonst är en så exklusiv färdighet att den inte förtjänar någon grundchans. Med tanke på hur löjligt få det var som faktiskt kunde skriva.
Jämförelsen skulle liksom vara att låta alla rollspersoner i ett modernt rollspels besitta grundchans i programmeringsteknik eller liknande.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
Re: Papper och pergament

Papper existerar inte utan istället används pergament - djurhudar.
Hmm...var står det? I 'Västlanden'-textmanuset lät jag mûhadinerna uppfinna papper gjort på hampfiber redan för fyratusen år sedan. (Kineserna IRL gjorde det nångång runt kristi födelse). Därav skulle Mûhad ha en förhållandevis litterat kultur och en väl kartlagd historia, var min tanke.

Egentligen hade jag gärna sett att Mundana var en värld där boktryckarkonsten redan hade börjat spridas. Det vore spännande, för det vore en brytpunkt för vetenskap och kultur och en början på en ny tid. Framförallt så gillar jag böcker i största allmänhet, helt enkelt, och har följaktligen alldeles för mycket bibliotek och böcker i omlopp i mitt Mundana, och alldeles för många som kan läsa. Sett mot vår världs medeltid blir det lätt konstigt, egentligen, men böcker är så koolt.

- Ymir, litterat

Kenzui

Warrior
Re: Grundchanser för skrift. (SPOILER)

Vill bara påpeka att dvärgar har en maskin, typ kopierings maskin, som kopierar papper, så papper finns, bara det att inte finns så mycket.

MongoMan

Swordsman
Vore det inte logiskt att man också borde få skrift?
Nej, och efter lite letande hittade jag ett väldigt bra argument:

Mot: Mundana har en hög analfabetism.
Tycker du verkligen att trots hög analfabetism ska varje människa i Mundana kunna läsa och skriva?

/Mori - Kan läsa och skriva alldeles utmärkt.

nordan

Swordsman
Otydlig? Nej.

Jag tycker att det framgår ganska tydligt i mitt inlägg att jag menade att den här "grundchansen" skulle vara förbehållen en viss del av befolkningen som faktiskt hade de här möjligheterna. Anledningen är att jag tycker att det borde följa logiskt av att man har en massa andra färdigheter som "förutsätter" skrift. (Exempelvis vore det dumt om man hade väldigt höga färdigheter i historia/geografi, men inte kunde läsa. en person med sådan bildning är på något sätt också förväntad att kunna läsa/skriva).
Anledningen till att man skulle kunna tilldela det här till vissa är att jag tycker att den egna skriften är något som det verkar onödigt att lägga poäng på. Speciellt i de fallen då man ska vara bildad, och behöver poäng till andra kunskapsfärdigheter. Men jag bad naturligtvis om en åsikt. tack!

Big Marco

Läskig
Min tanke när jag skrev yrkesmallarna var att de yrken där skrivkunnighet ingår fick mer yrkesenheter för att symbolisera detta.

Phelan

Hero
Re: Otydlig? Nej.

Mjo, jag ser vad du menar men tycker du ser på systemet på ett felaktigt sätt. Man får ett antal erfarenhetspoäng för att köpa de färdigheter som det är rimligt att karaktären har lärt sig innan spelet börjar. Jag ser helt enkelt de poängen (plus familjetabellens alt dvärgisk resp cirefalisk skolgång) som ens samlade kunskaper. Om karaktären bör vara läs- och skrivkunnig, ja då får man snällt använda poäng till detta, just för att representera att man faktiskt lagt tid av sin uppväxt på detta, tid som hade kunnat användas till annat. Inget är gratis, allting har, för att använda en ekonomisk term, en alternativkostnad.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Papper och pergament

Jag förutsatte bara att teknologinivån är medeltid till senmedeltid (som det brukar vara). På den tiden/kultursfären gällde pergament. Och i andan med den gamla hederliga smutsunderfingernaglarna-fantasyn som eon ska vara (enligt mig åtminstone :gremwink: ) så drar jag gärna ned på mängden böcker.

Enorma bibliotek med tusentals böcker som dräller omkring känns highfantasy i min värld, så det lämnar jag till Exalted :gremwink:

/Naug, redogör

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Grundchanser för skrift. (SPOILER)

Fast dvärgarna har alltid varit mer teknologiskt avancerade än nästan alla andra mundanska kulturer. Vilket förklarar en del.

/Naug