entomophobiac
Low Prep High Play
Det här är helt klart min största pet peeve med kombinationssystem - att författarna sällan vågar köra på det hela vägen utan hårdkodar specifika lösningar ovanpå det. Likadant i Unisystem, tyvärr.Sen så är nog ett av de större problemen med just Storyteller att de tenderar att introducera en massa specialförmågor som har fasta, hårdkodade tärningsslag (det ÄR presence+persuasion som gäller för att köra Dominate 2 t ex).
Jag tycker inte det. Det känns mer som något som relaterar direkt till en rädsla för att misslyckas, som ju diskuterats på flera håll senaste tiden. Idén att misslyckande = stopp, eller vad det än kan härledas till.Fast fallet med att man frågar vem som har högst är väl lite ett spelproblem?
Om vi använder Fafhrd och Gray Mouser som exempel på klassiska äventyrare så vet de inte vad den andra är bra på. Sen händer saker fort och äventyrligt farligt, och mycket av vad de lär sig är helt enkelt genom observation. Jasså, du har mystiska böcker och rökelse i ditt krypin, är du trollkarl?!
I rollspel skulle ju den dynamiken handla om att jag försöker göra saker, eller inte, baserat på självförtroende och personlighet. Om jag sedan lyckas eller misslyckas är vad som färgar andras upplevelse av mig - inte vad det står på rollformuläret. Du kan ju vara ultraninja men fumla och bli känd som en klumpeduns liksom.