Lite fundersam om någon använder andra metoder för att ta fram grundegenskaper för karaktärer, eller om alla använder "standard metoden" slå 4t6 ta bort sämsta osv.
Fördelen med den metoden är att det är mindre risk för min/maxing samt att det går troligen fortare än andra metoder.
Nackdelen är att det finns en risk för väldigt dåliga eller extremt bra rollpersoner, eller att man inte får bra i viktiga grundegenskaper (att byta plats på två försäkrar att man kan sätta den bästa i den viktigaste grundegenskapen men för många är mer än en viktig), finns också en större risk att det är stor skillnad mellan två karaktärer.
Dom två metoder jag kommer att tänka på är poäng att fördela, eller att sätta ut förutbestämda grundegenskaper från en lista, jag har för mig att båda dessa finns i D&D men har inte spelat det eller läst böckerna så kan ha fel.
För en metod med poäng känns runt 74 poäng som en bra startpunkt (baserat på statistiska resultat för 4t6 ta bort sämsta vilket är 73,44 för 6 sådana slag).
För lista skulle jag nog basera den på totalt 74 poäng också vilket skulle resultera i nånting i stil med: 16, 14, 13, 12, 11, 8.
Fördelen med den metoden är att det är mindre risk för min/maxing samt att det går troligen fortare än andra metoder.
Nackdelen är att det finns en risk för väldigt dåliga eller extremt bra rollpersoner, eller att man inte får bra i viktiga grundegenskaper (att byta plats på två försäkrar att man kan sätta den bästa i den viktigaste grundegenskapen men för många är mer än en viktig), finns också en större risk att det är stor skillnad mellan två karaktärer.
Dom två metoder jag kommer att tänka på är poäng att fördela, eller att sätta ut förutbestämda grundegenskaper från en lista, jag har för mig att båda dessa finns i D&D men har inte spelat det eller läst böckerna så kan ha fel.
För en metod med poäng känns runt 74 poäng som en bra startpunkt (baserat på statistiska resultat för 4t6 ta bort sämsta vilket är 73,44 för 6 sådana slag).
För lista skulle jag nog basera den på totalt 74 poäng också vilket skulle resultera i nånting i stil med: 16, 14, 13, 12, 11, 8.