Nekromanti Grundegenskaper, Egenskaper och Färdigheter; Hur?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Målgrupp

"Om man som mottagare av ett system inte får ett komplett system känner sig de flesta otillfredsställda..."
Så att fylla ut med regler som man antar att andra kan ha nytta av är ett skydd mot det? Och vem har sagt att ett system inte är komplett? Det jag månar för är att man inte ska slänga dit IMHO en massa skräp, utan ha ett tydligt fokus på vad systemet ska användas till för scenarer.

I grund så kan vi väl säga att vi har helt olika åsikter. Du vill ha ett regelsystem där du kan ta bort saker medan jag vill ha ett system som jag kan bygga ut från, om jag skulle behöva.

"Om du däremot missar att använda en regel i ett regelverk du har testat kanske 20 ggr utan att mellan gångerna ändra i det, då pekar det på att regeln är olämplig."
Tjugo gånger är väl att ta i, men när jag läser igenom mina regler efter att ha spelat ett antal spelmöten och upptäcker att jag helt glömt bort att ta med en regel så tar jag bort den efter en del tänkande över varför regeln fanns där i första taget. I många fall kan jag baka in regeln i någon annan istället.

/Han som skrev "tvångsmata" för att man faktiskt tvingar någon att läsa regler som denne kanske inte ens behöver, vilket han tycker är slöseri med tid och ork, och "förrädiskt" för att makaren inte visar upp vilket fokus rollspelet ska ha

Illern

koppariller
Re: Grundegenskaper, Egenskaper och Färdigheter; H

Jag vill att det ska vara något så när enkelt. Egenskaperna ska ligga till grund för färdighetsvärdet som avgörs genom en kombination av egenskap och träning. Ibland vill jag ha fasta kombinationer, ibland vill jag ha lösa egenskaper som kombineras hop med träning till ett färdighetsvärde för varje situation.Egenskaperna ska ligga på samma skala som färdigheterna, t.ex. egenskaper från 1-4 och träning på 1-6 vilket ger färdigheter från 2-10 (högre kan givetvis förekomma i ovanligare fall). Egenskapsvärdena är tillräckligt höga för att ge grundchans där så är lämpligt utan specialregler för detta. Samtidigt så lönar det sig att träna på saker. Jag vill att varje steg ska betyda något; 1-100 är på tok för detaljerat. Slumpen ska också ha relativt liten betydelse i förhållande till färdighetsvärdet. En duktig person ska vinna över en ovan person eller en låg svårighet nästan jämnt.

En roll ska, enligt mitt tycke, byggas med poäng och inte slås fram -- det har hittills gett mig för dålig kontroll över rollskapandet.

Mitt favoritsystem är Terra draconis men som tyvärr inte riktigt lyckats slå samman kampreglerna med övriga regler. Jag tycker det är bra om reglerna är så enhetliga som möjligt. reglerna är för mig en repressentation av hur spelvärlden fungerar och ska konstruerade därefter. Är våld och status viktigt ska det finnas regler för att hantera detta/fokus i reglerna vara på detta.

Appropå enkla regler så får gärna rollskapandet vara komplext och innehålla många moment och behov att räkna ut saker. Det gör mig inget att räkna ut tjugo modifikationer och skriva ned dessa innan jag börjar spela om det innebär att jag kan använda dessa värden sedan och kanske bara justera dem lite allt eftersom rollen utvecklas.

MrG

Swashbuckler
Re: Grundegenskaper, Egenskaper och Färdigheter; H

Min favorit är fria attribut, enkelt och smidigt, spelarna får välja allt själva (oftast efter någon form av spec på mängd). Allt som behövs för mig.

Skrev just om hur jag använde det i en nyare tråd innan jag hunnit till saker jag läst och markerat för att hinna besvara när jag kunde ta mig tid :gremwink: