Nej.. (Redigerad)
Det funkar ju mest bäst på emotionella handikapp typ.. Stolthet, feghet osv.. Men iallafall rullstolsbunden och blind tycker JAG att dom passar rätt bra för siffror. Typ. Egentligen är det ju ingen "mening" med att köpa dom, eftersom man knappast kan bli bättre med dom. Alltså, normalt ska ju sifferbaserade nackdelar ge "bonuspoäng", men "bonuspoäng" kan väl aldrig uppväga blindhet? Visserligen så är ju inte den vanlige "äventyraren" blind.
Jag tycker iallafall att dessa passar bättre till siffror på något sätt.. Kanske att dom alltid är "påkopplade" eller att man inte kan "gå runt dom" eller så.. Jag vet inte.. Ett sätt är ju att dela upp nackdelarna i sådana som påverkar dina färdigheter, t. ex "Blind. Ger -10 på alla motoriska färdigheter" osv, och dom som inte gör det, som "Feg". Det funkar nog. "Blind" osv ger SÅ mycket minus och kostar SÅ mycket. Det går att balansera. Och så emotionella och andra egenskaper, som balanserar sig själva..
Nobilis är ju också, som Storuggla nämnt, ett spel där man spelar aspekter av verkligheten. Så jag utgår från att nackdelarna är av mer specifik art, som Stolthet. Eller Allergisk mot färgen grön. Typ. ;-)
<font size=0>Edit: La till, omformulerade.. En hel del.<font size=2>