Nekromanti Grundegenskaper/färdigheter/klasser och spellägen

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Om man designar enligt principen att om det finns med ska det spela roll, samtidigt som man är ute efter ganska klassiska rollspeliga saker som grundegenskaper, färdigheter och klasser, kan man då tänka sig att varje grundegenskap spelar huvudrollen i ett spelläge?

Exempelvis:

Styrka Strid
Fysik Vildmark
Smidighet Smyga
Intelligens Kunskapssökande
Visdom Kontakt med gudarna
Karisma Social

Och att var och en av dessa aktiviteter har speciella regler, eller att de handhas på olika sätt. Exempelvis:

Strid: Detaljerad tid, rundor, Anfallare/försvarare
Social: Översiktlig tid, spela karaktären, förhandlingsslag påverkar utgången

och så vidare...

Är detta en bra idé?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Fast om grundegenskaper används tillsammans med färdigheter , och det är färdigheterna som bestämmer när mekaniken används, varför ha grundegenskaper? Som nämnts i en annan av dina trådar, tradition är ingen bra anledning att göra något.

En någorlunda vanlig variant i spel som använder uppdelningen grundegenskaper/färdigheter är att låta dessa kombineras modulärt. Färdigheten Närstrid används med Fysik när du ska slå någon, men med Intelligens när du undersöker skador på en fallen soldat. Och Övertala kombinerar du med Fysik när du gör dig stor och skrämmer någon, men med Spiritus när du ska hålla ett religiöst brandtal. Då behåller man någon form av rättfärdigande av grundegenskaperna (som ju BRP brukar falla i glömska efter rollpersonsskapandet).

Gällande "social strid", kolla upp eller ett derivat av det (t.ex. Torchbearer eller bäst av dem alla, Mouse Guard). Där hanteras längre konflikter med ett och samma system, oavsett om det är strid, fältslag, resor eller övertalningar. Man bara byter färdigheter som används.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ja, som modulära entiteter, dvs styrkebaserade färdigheter är mest nyttiga i läget Strid, fast har användningsområden i alla lägen etc...

Och ja, använda samma resolutionsmekanism i alla lägen fast göra dem skiljdes från varandra genom regler som är specifika för läget (det är tex inte intressant med attackmanövrar när man är i socialt läge).

Ursäkta om det första inlägget var lite otydligt, jag satt och åt lunch...
 
Top