Don Kennetho
Warrior
En sak som grämt mig länge och väl när det gäller DoDs regelsystem (samtliga versioner med SDD som möjligt undantag) är hur lite betydelse ens grundegenskaper egentligen har i spelet. Nästan allt styrs av färdigheterna, och man kan nästan lika lätt få FV 20 i Hoppa oavsett om man har SMI 1 eller 20.
Därför snodde jag snabbt ihop ett system som skulle kunna komma tillrätta med problemet. Jag lät kostnaden att köpa färdigheter basera sig på hur högt värde man hade i den grundegenskap som är aktuell för en viss färdighet. Det hela kan då exempelvis se ut så här:
Att köpa FV upp till GE har kostnadsmultipel *1
GE+1 till GE +4 har *2
GE+5 till GE +7 har *3
GE +8 till GE +10 har *4
etc
Detta är säkerligen ingen revolutionerande metod, men eftersom jag inte sett den nämnas här på forumet så tar jag upp den till diskussion iaf. Jag tycker att den helt klart är bättre än det nuvarande köpsystemet av färdigheter.
Kommentarer?
Därför snodde jag snabbt ihop ett system som skulle kunna komma tillrätta med problemet. Jag lät kostnaden att köpa färdigheter basera sig på hur högt värde man hade i den grundegenskap som är aktuell för en viss färdighet. Det hela kan då exempelvis se ut så här:
Att köpa FV upp till GE har kostnadsmultipel *1
GE+1 till GE +4 har *2
GE+5 till GE +7 har *3
GE +8 till GE +10 har *4
etc
Detta är säkerligen ingen revolutionerande metod, men eftersom jag inte sett den nämnas här på forumet så tar jag upp den till diskussion iaf. Jag tycker att den helt klart är bättre än det nuvarande köpsystemet av färdigheter.
Kommentarer?