Jag har funderat en del på förhållandet mellan färdigheter och grundegenskaper. När man övar på att klättra så blir man smidigare, t. ex.
Borde inte grundegenskaper höjas av färdigheter som höjs? När man fått en massa erfarenhet inom klättring, hoppning och smygning så höjs ens smidighet överhuvudtaget. Sedan kan ju sådant stagnera utan upprätthållning. Kanske ett hälso-värde som Vindhand föreslog för länge sedan, som symboliserar hur väl man tar hand om sig själv. Det kanske behövs för att inte egenskaperna ska stiga för högt?
Åter till frågan: Bör inte t. ex träning på intelligensfärdigheter höja intelligens, styrkafärdigheter höja styrka, osv.
Borde man inte rent av låta spelarna först bestämma färdighetsvärden i sin skickligheter och sedan får dom efter de värdena sina grundegenskaper?
Och, vid en punkt så slutar väl färdigheter att handla om "grundegenskap" och börjar handla om specialiserad teknik istället, Jah?
Tala med mig! Vad säger ni?
/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
Borde inte grundegenskaper höjas av färdigheter som höjs? När man fått en massa erfarenhet inom klättring, hoppning och smygning så höjs ens smidighet överhuvudtaget. Sedan kan ju sådant stagnera utan upprätthållning. Kanske ett hälso-värde som Vindhand föreslog för länge sedan, som symboliserar hur väl man tar hand om sig själv. Det kanske behövs för att inte egenskaperna ska stiga för högt?
Åter till frågan: Bör inte t. ex träning på intelligensfärdigheter höja intelligens, styrkafärdigheter höja styrka, osv.
Borde man inte rent av låta spelarna först bestämma färdighetsvärden i sin skickligheter och sedan får dom efter de värdena sina grundegenskaper?
Och, vid en punkt så slutar väl färdigheter att handla om "grundegenskap" och börjar handla om specialiserad teknik istället, Jah?
Tala med mig! Vad säger ni?
/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif