Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mmmmm... jag tycker ju i och för sig att det är rätt stor skillnad på att slåss med vapen och att slåss obeväpnad. Slåss man med ett svärd och vill försöka kasta eller greppa motståndaren så slår man för obeväpnad strid eller för en grundegenskap för det. Att de går att kombinera de två olika färdigheterna innebär ju inte att de är samma färdigheter. Egentligen hade jag velat dela upp det ännu mer så att olika sorters vapen var var sin färdighet. Men, tja... det blev för jobbigt att bestämma var man skulle dra gränsernaKorpen said:Spontant känns det väldigt konstigt att ha närstrid och obeväpnad som olika färdigheter, det handlar i grund om samma sak och även stid med vapen kan handla mycket om slag, grepp, kast och låsningar.
Något åt BRP-hållet, i liknande stil som Warhammer-rollspelen. Man har ett värde i färdighetsområdet (Typ: Strid 50 %) sedan kan man vara otränad, tränad eller erfaren i varje färdighet (är man otränad kan man inte färdigheten, är man tränad får man slå mot halva värdet i färdighetsområdet och är man erfaren får man slå mot hela värdet).Korpen said:Men jag har inte följt ditt arbete med manicker så vad ska du ha för sorts regelmotor?
Så: Strid 50%, otränad i Pistol, tränad i obeväpnad och erfaren i närstridsvapen skulle innebära rent praktiskt:
Pistol 0%
Obeväpnad 25%
Närstridsvapen 50%.