Nekromanti Grundegenskaper på skraplott

Big Marco

Läskig
Jag och CJ Ström snackade runt 1998 om ett "samlarkortrollspel", i det här fallet Eon Nästa Utgåva. Vi var inspirerade av Magic.

Dvs att delar av reglerna/ens stats/föremål köptes i boosters och varje spelare var tvungen att ha en egen komplett uppsättning med vissa kort/sidor för att kunna spela.

Exempel som fanns var ens kroppsbyggnad/tålighet, hur skicklig man var på vissa färdigheter, vilka besvärjelser man hade, hur bra ens vapen var - även träfftabellen fanns konceptat (där man på Common-listan hade liten chans att träffa vitala delar, och huvudet fanns inte med, medan Rare hade stor chans till träffar i torso och huvud).

Vi utvecklade det en del men det hela föll på att det antagligen skulle bli för dyrt att producera. Och att målgruppen - rollspelare - är (eller var, iaf då) notoriskt konservativa.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej, jag skulle inte köpa det. Skälet till varför jag skulle köpa det känns inte särskilt tydligt. Grundegenskaper? Till vilket rollspel? Alla? Ett specifikt? I det första fallet är ju det en uppsjö olika grundegenskaper och i det andra så spelar jag troligen inte rollspelet.

Target Games släppte för övrigt ett kortspel som byggde på kortspelsprincipen. Det var billigare än de andra samlarkortspelen som fanns där och det floppade stenhårt. Varför? Ja, inte för att det var dyrt. Tvärtom tyckte många att det var en okej kostnad - men vem vill egentligen betala för någonting som skrapas vid ett tillfälle, typ?

Så jag tror inte det är en särskilt hållbar affärsidé att bygga upp det hela kring. Men det är bara vad jag tror och tycker.

G

Guest

Guest
Ja, men endast om värdena gick upp i en given summa, annars är det väldigt vagt och gör powergaming mer till en statusgrej...

G

Guest

Guest
Som spelledare skulle jag hellre lägga 10 kr per spelare på detta än att köpa formulär faktiskt... jag verkar dock vara undantaget i denna tråden... om man matar ut mängder av slps kan det nog vara en rejäl förenkling... men här e väl grejen tycker jag... en lott per person är lite dåligt... särskilt som den bara räcker till karaktärsskapandet... men jag skulle nog köpa det, om det var en nummerskala jag använder och någorlunda garanterad slump och summa...
Om det är t6-10 eller 3t6 skulle det nog gå att sälja mycket lätt på konvent tror jag...

/Zorbeltuss

Dilandau

Myrmidon
Skraplotter vettfan. Jag kan föreställa mig något ungefär som en Magic-blister. Man pyntar ut x kronor och sedan får man 10 random kort föreställande 4 rollpersoner, 3 föremål och tre special powers, eller något liknande.

Reglerna – som alltså finns gratis online och helt saknar stöd för rollpersonsskapande – kan sedan stipulera att en rp endast får ha tre föremålskort och tre förmågorkort åt gången, vilket gör det möjligt att börja spela direkt när man köpt sin lilla förpackning.

Vill man byta förmågor eller föremål får man göra det mellan spelomgångarna, aldrig under.

Kanske har varje förmågor- och föremålskort flera olika krafter eller effekter. Typ At will, Daily och Encounter, för att sno D&D-terminologi.

Det intressanta här – förutom affärsidén – är att man kan inför betydande spelarinflytande i ett annars ganska traditionellt rollspel (för jag har svårt att se att konceptet skulle bli någon hit i indiekretsar). Spelarna bestämmer sin rollperson utrustning mm helt utan inflytande från spelledaren.

Givetvis finns det även speciela "lotter" riktade till spelledare, med monster och SLP och sånna saker.

Med tillräckligt snygga kort, tillräckligt roliga regler och tillräckligt häftigt koncept så skulle jag lätt pröjsa för detta.