Nekromanti Grundegenskaper till retro science fantasy

luddwig

Lawful evil
Jag har knåpat ihop följande kortfattade förklaringar till de sex grundegenskaperna i mitt retro science fantasy rollspel.
  • Fysik = Muskelstyrka, fysisk hälsa och kondition.
  • Intelligens = Bildningsnivå, minne samt förmåga till abstrakt och logiskt tänkande.
  • Motorik = Vighet, koordination, balans och reflexer.
  • Perception = Samtliga sinnen, förmåga att tolka sinnesintryck samt intuition.
  • Psyke = Utstrålning, självkontroll, mental hälsa och konstnärlig begåvning.
  • Teknologi = Kunskap om och förmåga att använda teknik.
Jag tar gärna emot synpunkter på vad som är bra respektive mindre bra, vad som är överflödigt och var som saknas.

När jag läste genom listan så var min första spontana tanke

"Varför är teknologi en grundegenskap? borde inte det vara en färdighet?" Den handlar ju om kunskap om något. då bör det väl räknas som en färdighet inte en grund egenskap.

Men eftersom jag inte vet vad tanken bakom detta val är. Därför kan jag ju ha missat något.

Varför väljer du att att ha teknologi som grundegenskap?

Fjodor Pollett

Swordsman
Svårt att svara på utan att veta hur grundegenskaperna används. Retro på vilket sätt, världs- eller regelmässigt?
Och, viktigare; vad gör man i spelet?

Cybot

Mest spelbar
Pfft.
I en retro science fantasy vill ja se egenskaper som Elán, Nobilitet, Beslutsamhet och Vigör.

luddwig

Lawful evil
Reddokk Fheg;n155119 said:
Varför väljer du att att ha teknologi som grundegenskap?
Antagligen eftersom jag spelat Star Wars D6 ett oräkneligt antal timmar i yngre år och där är teknologi en egen grundegenskap. Också för att det teoretiska och praktiska kring teknologi är svårt att passa in snyggt på något annat sätt. Det handlar ju liksom inte bara om teoretiska kunskaper (som skulle kunna sorteras in under Intelligens) och inte heller enbart skruvande och lödande (som möjligtvis skulle kunna falla under Motorik) utan om både ock.

luddwig

Lawful evil
Fjodor Pollett;n155129 said:
Svårt att svara på utan att veta hur grundegenskaperna används. Retro på vilket sätt, världs- eller regelmässigt?
Och, viktigare; vad gör man i spelet?
Regellätt, klassiskt bordsrollspel som försöker fånga stämningen i science fiction, och då främst SF-influerad konst, från 70-talet. Spelet är tänkt främst för utforskande och problemlösning i rymdens mörker samt på märkliga planeter.

luddwig;n155133 said:
Antagligen eftersom jag spelat Star Wars D6 ett oräkneligt antal timmar i yngre år och där är teknologi en egen grundegenskap. Också för att det teoretiska och praktiska kring teknologi är svårt att passa in snyggt på något annat sätt. Det handlar ju liksom inte bara om teoretiska kunskaper (som skulle kunna sorteras in under Intelligens) och inte heller enbart skruvande och lödande (som möjligtvis skulle kunna falla under Motorik) utan om både ock.

ok. ja jag ser inget fel i att ha det som en grundegenskap. var mest bara nyfiken på varför :)

luddwig

Lawful evil
Cybot;n155132 said:
Pfft.
I en retro science fantasy vill ja se egenskaper som Elán, Nobilitet, Beslutsamhet och Vigör.
Jag antar att du refererar till något men jag vet inte vad. Antagligen något trevligt. :)