Vilka grundegenskaper som behövs i ett rollspel beror självklart på vad själva spelet går ut på. DoD exempelvis är standardfantasy och kan därigenom behöva en ganska stadig grund när det gäller grundegenskaper.
Det är ju förvisso sant att många inte används till färdigheter, men exempelvis fysik (som du tog upp) används ju till en hel del andra saker, exempelvis skadetålighet, imunförsvar etc.
Jag tror också att det beror mycket på att man kategoriserar allmänt, och att färdighetsnamnen kan vara lite missvisande.
Sedan gör nog speltillverkarna en översikt över vad färdigheten mest kommer att användas till i spelet, och bestämmer därifrån vilken grundegenskap som ska vara aktuell.
WoD är ett bra exempel på ett fungerande färdighetssystem, där man inte alls kategoriserat upp färdigheterna i förhållande till grundegenskaperna, utan den grundegenskap som verkar mest lämpad för rollpersonens situation samt hur han/hon vill använda färdigheten slås, vilket jag ser som en enkel och smidig lösning på ett komplicerat problem.
Det är ju förvisso sant att många inte används till färdigheter, men exempelvis fysik (som du tog upp) används ju till en hel del andra saker, exempelvis skadetålighet, imunförsvar etc.
Jag tror också att det beror mycket på att man kategoriserar allmänt, och att färdighetsnamnen kan vara lite missvisande.
Sedan gör nog speltillverkarna en översikt över vad färdigheten mest kommer att användas till i spelet, och bestämmer därifrån vilken grundegenskap som ska vara aktuell.
WoD är ett bra exempel på ett fungerande färdighetssystem, där man inte alls kategoriserat upp färdigheterna i förhållande till grundegenskaperna, utan den grundegenskap som verkar mest lämpad för rollpersonens situation samt hur han/hon vill använda färdigheten slås, vilket jag ser som en enkel och smidig lösning på ett komplicerat problem.