Mensa...
Vad har de med grundegenskapernas vara eller icke vara i rollspel?
Jaja det kvittar.
Först vill jag bara föra fram vad jag anser är det viktigaste att ha i åtanke när man diskuterar frågor som denna (och då menar jag inte mensa).
1. Rollspel spelar man för att på ett givande sett använda sin (fri)tid (läs: ha roligt).
2. Ett eventuellt regelsystem i rollspel är tillför att balansera rollerna mot varandra i fråga om olika former av makt.
Om man sen anser att ett regelsystem behövs så måste ju det bästa vara att skräddarsy systemet efter spelvärlden, så att man kan få fram stämmningen i världen. Det kan man göra på ett oräkneligt antal sätt. Men kanske framförallt genom att göra vissa former av makt mer eller mindre inflytelserika, te.x. kan man minska stridandets inflytande i världen genom att göra det svårt att bli duktig på att hantera vapen.
Men, om man däremot vill göra ett system av en mer generell typ, som GURPS eller D20, så har jag en variant på system som jag skulle vilja ha feedback på.
Det är ganska enkelt och det skulle inte förvåna mig om det redan finns liknande system.
Det bygger på att man har ett antal "grundegenskaper" som beskriver rollens fysiska och menatala förutsättningar. Det är alltså sånt som man inte kan lära sig och som man heller inte kan ändra på (utan extrema ansträngninar i alla fall).
Allt som inte faller under dessa är "färdigheter" som man kan träna upp och lära sig.
Man skulle också kunna säga att "färdigheterna" är sånt som man på ett eller annat sätt minns (medvetet eller omedvetet) och att "grundegenskaperna" på något sätt avgör hur mycket man kan lära sig, vad man kan lära sig och hur duktig man kan bli på det man lärt sig.
Utöver har man ha andra värden som påverkar maktbalansen mellan rollerna som fördelar från rollens bakgrund, eller hur snygg rollen är, eller nått annat.
Det är vad jag anser. Vad anser ni?
/Pontus Welin