Nekromanti Grundegenskaper.

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Fånig retstickekommentar

Skuggvarg vet hur Arvidos alias uttalas, men jävlas lite ändå, bara på skoj.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Puuh, jag trodde du skulle dissa mina regelförslag.. Mina regler är min heder!

<hr></blockquote>



Jaså? Då gör du nog bäst i att aldrig låta mig kommentera dina regler...jag brukar inte vara nådig om jag får syn på nåt jag inte gillar.../images/icons/devil.gif

/Skäggvarg
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Om alla dina grundegenskaper behövs eller inte är ganska svårt att svara på eftersom man inte vet hur din spelvärld ser ut.

Men personligen, och utan värld att bedömma efter tycker jag att de är för många. Vad ska man ha allting till?.
Bildning t.ex. Är inte att vara bildad samma sak som att ha en drös med kunskapsfärdigheter eller likande?. Vari ligger skillnaden, och är skillnaden så markant att man måste skapa två separata värden?.
Grundegenskaperna ska ju betyda något för rollpersonen, och gärna ha en ganska stor inverkan på spelandet. Om du tycker att du kan uppnå detta kan du ha hur många som helst. Men det är inte kul för spelare som sattsat jättemycket på motståndskraft, och sedan aldrig få användning av det.

Impen - Förvirrad, illamående, röksugen och trött...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Varför då!!?

Varför kan man inte vara smidig och jättesölig samtidigt?, eller Jätteuthållig men ändå sölig?, eller varför inte bildad men sakna mycket av logiskt tänkande (det kanske tar mer tid, men...).
Att begränsa dessa möjligheter begränsar den nästan enda fördelen med att ha många grundegenskaper, eftersom det begränsar antalet möjliga utfall av rollpersons sakapande.

Impen - Som tycker att det verkar ganska logiskt, men mäkta osmart.
 
G

Guest

Guest
Bildning t.ex. Är inte att vara bildad samma sak som att ha en drös med kunskapsfärdigheter eller likande?. Vari ligger skillnaden, och är skillnaden så markant att man måste skapa två separata värden?.


Bildning är väl ett värde i de kunskapsfärdigheter som man har men inte är utsatta på rollformuläret. Jag kan t.ex. räkna med grundläggande ekvationer men bara för det skulle det på mitt rollformulär (alltså rollformuläret som beskriver mig) inte stå: "Ekvationsmatematik: 2". I så fall måste nog rollformuläret ligga på uppemot 60 sidor eller nåt. Antar att bildning är lika med allmänbildning eller nåt, kunskaper man har men inte är specialiserade på...

Men det är inte kul för spelare som sattsat jättemycket på motståndskraft, och sedan aldrig få användning av det.


Håller med... Faktum är att motståndskraft är ett av de värden som jag är lite tveksam på, det känns lite märkligt att ha en grundegenskap för motståndskraft mot gift och sjukdomar. Man kanske ska dra ett värde från Skadetålighet och vikt eller nåt...
 
G

Guest

Guest
Re: Varför då!!?

Varför kan man inte vara smidig och jättesölig samtidigt?, eller Jätteuthållig men ändå sölig?, eller varför inte bildad men sakna mycket av logiskt tänkande (det kanske tar mer tid, men...).


Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Bara för att man får en viss grundchans i en grundegenskap betyder det ju inte att värdet inte kan förändras efter det.
Däremot tror jag att om man har IQ 150 så har man lättare för att lära sig saker, hjärnan kan strukturera upp kunskapen bättre och därför höjs grundchansen. Men en efterbliven kille med 50 i IQ kan väl lära sig saker han med även om det tar längre tid, därför blir grundchansen i hans fall lägre.
Samma sak med smidighet och snabbhet, en fasadklättrande cirkusartist är antagligen även snabbare än en genbiolog (eller nåt annat), även om undatag givetvis förekommer.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Nej nej Bevaaara dom!

"Varför inte göra grundegenskaper till ett slags färdigheter? Så får du en enda lång och fin lista, och man kan använda 'smidighet+änterhake' för att änterhaka sig fram, eller 'slunga+änterhake', eftersom man..."
Anledningen varför jag inte skulle gilla ett sådant system är för att det skulle kunna bli alldeles för omständigt.. Spelaren skulle vara tvungen att sitta och pussla ihop olika saker, särskilt spelare som måste ha den bästa kombinationen och försöker vara finurliga.. Ett enda tärningsslag skulle kunna ta bortåt 5 minuter.. Dessutom kommer de komma på helknasiga kombinationer med helknasiga motiveringar och verkligen kämpa för att få rätt, säg 5 minuter argumentation med SL.. Det skulle i värsta fall kanske kräva 10 minuter för ett tärningsslag!

~Nu kanske [color:448800]Han</font color=448800> är fast i gamla vanor men grundegenskaper eller liknande behövs
 
Top