Nekromanti Grundegenskaper...

RedRover

Veteran
Re: Skönhet! Viktigt!

Jo, men att ha Skönhet som en GRUNDEGENSKAP anser jag vara onödigt. Möjligen som en sekundär egenskap eller liknande. Men viisst, man kan säkert plocka fram en massa uttryck för människors egenskaper och sätta värden på dem. Jag har själv spelat med ett sådant system och inte var det bättre.

Följande huvudgrupper på Grundegenskaper hade vi för ett par år sen men övergav senare. Varje delegenskap var värderad.

Styrka
Råstyrka
Styrketeknik

Fysik Kondition
Immunförsvar
Kroppsbyggnad

Intelligens
Korttidsminne
Långtidsminne
Slutledningsförmåga
Intuition
Kreativitet

Mental Styrka
Mental Uthållighet
Viljestryka
Mental Hälsa

Smidighet
Precision
Vighet
Reaktionssnabbhet

Personlighet
Utseende
Charm
Personlig Magnetism
Ledarförmåga

Koordination
Splittrad Koordination
Fingefärdighet
Motorik

Men det kanske bara är jag på det här forumet som tycker att Skönhet är en dålig Grundegenskap. Vilket i så fall åtminstone ger mig en unik åsikt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: svenska...

För att man skulle tappa en för rollspelare underhållande tvetydighet?

Inte om man har läst mina översättningslistor för D&D... :gremwink:

/Mikael - värnar om underhållande tvetydigheter

Troberg

Sinister eater
Re: svenska...

Inte om man har läst mina översättningslistor för D&D...
Jag visste att den skulle komma, men jag tänkte att ibland får man bjuda på sådant...

Anders

Hero
Inläggsåtervinning

”Jag vet inte hur folk ställer sig till att man kommenterar ett inlägg ett år efter att det skrevs, men i alla fall.”

Jag tycker det är bra om gamla inlägg kan återanvändas. Det har skrivits oerhört många bra saker på forumet och det är synd om de ska missas av de som inte var aktiva på forumet just då de skrevs. Det hade varit välkommet om några entusiaster skulle bygga ihop en Guide Till Inlägg Som Du Inte Bör Missa. Något som jag annars tycker vore trevligt är om man i sin profil kunde ha med länkar till kanske fem eller tio av de inlägg man skrivit. Det skulle dels vara en väldigt bra hjälp för den som vill hitta intressanta inlägg av äldre datum av en viss skribent, dels vara ett givande sätt att ”presentera sig” på inför folk som söker spelare eller inför nya forumdeltagare.

Arcana

Mask_UBBT

Hero
Skönhetspsykologi

Det är sannt att människor, i stort, blir attraherade av symmetriska människor.

Men...

Om vi ska snacka facktermer, så sätter rätten till psykologisk individualitet stopp för resonemanget. Det är bevisat, som du säger, att symmetri är viktigt för attraktionsförmågan, men även att subjektiva synvinklar påverkar hur man ser på någon. Exempelvis brukar man vara mer attraherad av människor med drag som påminner om sin mor eller far(läskigt, eller hur), beroende på om man är man eller kvinna, och man brukar i regel vara mindre attraherad av människor som har drag som påminner om dåliga tider eller händelser.

Lycka till att ragga upp ett våldtäcktsoffer om du har samma ansiktsform, hårfärg och näsa som den man som förgripit sej på henne. Du kan vara hur symmetrisk som hellst, du kommer ändå inte verka vacker i hennes ögon.

Vart vill jag komma med det här? Jag vill helt enkelt visa att skönhet är på tok för subjektivt för att kunna vara ett fixerat värde i ett rollspel som vill simuleraa en verklig värld med verkliga varelser.

/Mask - psykologisealot :gremgrin:

<pre> edit;
Ett grundvärde i stil med "symmetri" skulle jag kunna köpa, men inte skönhet. </pre>

Rising

Vila i frid
Utseende är en bra grundegenskap

"Vart vill jag komma med det här? Jag vill helt enkelt visa att skönhet är på tok för subjektivt för att kunna vara ett fixerat värde i ett rollspel som vill simuleraa en verklig värld med verkliga varelser."

Men det är ju det vi har tärningar till. En rollperson med UTS (eller liknande) 15 anser 75% av befolkningen vara "snyggare än genomsnittet", medan 25% av befolkningen tycker att rollpersonen är "fulare än genomsnittet". Det är väl ett subjektivt resultat om något? Precis på samma sätt som effekterna av FYS och SMI-slag skiftar varje gång man använder egenskapen, så skiftar också resultatet av UTS-slag. Vad är problemet?

När det gäller SMI så har rollpersonen bra och dåliga dagar. Ibland går det vägen och ibland fumlar man.

När det gäller UTS så tycker personer olika om en. En del finner en attraktiv och andra tycker att man är ful/ointressant.

Jag förstår inte varför det ena skall vara okej medan det andra är oacceptabelt. Precis på samma sätt som en rollperson inte alltid lyckas lika bra med sina SMI-slag så lyckas man inte lika bra varje gång med sina UTS-slag. Om du slår många dåliga UTS-slag när du försöker ragga brudar, så kommer det naturligt att du börjar anse dig själv vara ful och får lite dåligt självförtroende. Precis den sortens effekter som jag tycker är roliga att rollgestalta. Vid ett annat tillfälle kan man träffa någon som tycker att man är jättesöt. Egenskapen UTS är i själva verket ett väldigt subjektivt verktyg. Precis så som det skall vara.

Naturligtvis så kan SL modifiera UTS-slagen om en owlbear skulle försöka göra sig vacker för en kentaur och liknande, men det är ju inte konstigare än att man modifierar någon av de andra grundegenskaperna beroende på uppgiften.

Jag gillar egenskaper som UTS eftersom jag tycker att ens rollpersons utseende är betydligt viktigare för äventyren än dennes smidighet eller fysik. Men det säger kanske mest om vilken typ av äventyr jag gillar att spela...

Nå, UTS är iaf toppen. Det borde finnas i alla rollspel, så skulle jag slippa lägga in det manuellt hela tiden.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: Betraktare

Börjar folk tycka att själva behållaren är vacker?
Skrämmande tanke! :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Jag fattar inte ens hur beholders kan förmå sig att föröka sig med varandra...

Klon

Hero
Re: Utseende är en bra grundegenskap

"En rollperson med UTS (eller liknande) 15 anser 75% av befolkningen vara "snyggare än genomsnittet", medan 25% av befolkningen tycker att rollpersonen är "fulare än genomsnittet". "

hur blev det med de som tyckte man var lika snygg som genomsnittet då? :gremsmirk: