Nekromanti Grundegenskaper

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vilka grundegenskaper tycker ni behövs? (jag vill ha grundegenskaper i mitt system)

Jag har tagit upp ett gammalt rollspelsprojekt igen och funderar på grundegenskaper.
Systemet är tänkt att vara väldigt snabbt och med få slag som ska vara så heltäckande som möjligt. Tanken är inte nödvändigtvis att vara nyskapande.

Just nu har jag grundegenskaperna
Styrka (STY)
Tålighet (TÅL)
Uthållighet (UTH)
Storlek (STO)
Smidighet (SMI)
Snabbhet (SNA)
Psyke (PSY)
Viljestyrka (VST)
Karisma (KAR)
Utseende (UTS)
Syn (SYN)
Hörsel (HÖR)

De grundegenskaperna som jag funderar mest på är:
PSY, VST och STO.

PSY - Jag behöver en grundegenskap som avgör BC i kunskapsfärdigheterna (vissa har lättare att lära sig än andra/vissa har bättre slutledningsförmåga än andra...)

VST - Den här är jävligt luddig just nu... Det jag behöver är ett attribut som avgör hur lättskrämd och äcklad man är.

STO - Funderar på att skita i den här helt. (tål större humanoider mer skada, för annars kan längd och vikt bestämmas helt utan grundegenskaper?) Vad är viktigt med STO?

Jag vill däremot INTE att grundegenskaperna ska avgöra hur man kommer spela karaktären. Alltså vill jag inte ha ett värde i intelligens och inte ett i hur envis man är.

Help, please!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
RealDream said:
STO - Funderar på att skita i den här helt. (tål större humanoider mer skada, för annars kan längd och vikt bestämmas helt utan grundegenskaper?) Vad är viktigt med STO?
STO har aldrig funkat i någon av de gamla BRP-varianterna (DoD, Mutant, etc), så den kan du nog slippa.

Jag undrar dock om inte syn och härsel borde kunna få vara "perception" istället; det känns lite knepigt om hörsel ska ha lika stor del av systemet som karisma... Hur ofta slår man något mot hörsel i ett vanligt äventyr?



Jag skulle föreslå namnen Allmänbildning/Bildning och Stresstålighet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag vill däremot INTE att grundegenskaperna ska avgöra hur man kommer spela karaktären. Alltså vill jag inte ha ett värde i intelligens och inte ett i hur envis man är.
Du kan iofs helt enkelt skriva just detta i ditt rollspel; jag menar, namnen är ju bara etiketter på vad de står för. I gamla DoD så hade man exempelvis en grundegenskap som hette Karisma, men den stod för en massa saker som inte har med ordet "karisma" att göra; däribland ledaregenskaper och utseende.

Nå; givetvis så kan förstås etiketterna vara viktiga i sig, så jag föreslår Bildning, Allmänbildning, Sinne eller Minne för att kopplas samman med kunskapsfärdigheterna. Det är namn som jag vet att flera andra i din situation har valt.

För lättskrämdhet och äckel: "Nerver". "Jag har nerver av stål", liksom. Men Viljestyrka är bra i mina ögon, om du vill använda något som några redan kan vara vana vid.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ja, STO gör att raserna blir obalanserade.

SYN, HÖR eller Perception
Jag har separerat dem dels för att det är två olika egenskaper, och det kommer inte finnas någon färdighet som heter "speja", "upptäcka fara" o.s.v. Är det mörkt ute och du inte ser ett skit får du helt enkelt förlita dig på Hörseln. Tjuvlyssning/overhearing och sånt används ganska hos oss ändå.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
RealDream said:
Vilka grundegenskaper tycker ni behövs? (jag vill ha grundegenskaper i mitt system)
Tur att du skriver "vill ha", annars hade jag svarat "inga alls". :gremcool:

I övrigt skulle jag vilja lyfta fram en gammal gnällspik för min del: förkortningar. Skippa dem. Ut genom fönstret. "STY" är bara fult i löptext.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ja, det är ju egentligen såna grejer jag vill undvika. (därför har jag separerat karisma och utseende). Man kan vara vig utan att vara snabb o.s.v. Samtidigt vill jag ju inte ha "STYVTL" (STYrka Vid TyngdLyftning) och "STYAHEN" (STYrka Att Hålla Emot Något)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
jo, förkortningar är skitfult i löptext, men det är betydligt lättare att hitta regeltermer i löptexten med förkortningar just för att de sticker ut. Så länge folk inte börjar prata i förkortningar för det får jag krupp på, lol!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Det är ganska många grundegenskaper, som dessutom kan verka lite olika användbara. Främst kanske SYN och HÖR, som krank redan påpekade. Vad gäller just dessa, vad sägs om att använda dem som en sorts sekundär egenskap? Så länge man har normal syn och hörsel behöver inget noteras, medan den som är väldigt skarpsynt eller lomhörd får göra en notering.

Storlek (och därpå tillhörande poäng stryk man tål) är lite knepigt. Men om det är främst någon sorts KP man är ute efter, så kanske man kan föra upp det som en annan sekundär egenskap direkt? Tre fördelar: den behöver inte följa samma skala som övriga grundegenskaper, du kan skippa både tålighet och storlek, samt vissa raser (typexempel dvärgar) kan ha höga värden denna egenskap trots att de är små (eller omvänt).

Även utseende kan man nog diskutera. Jag kan tycka att det lämpar sig bättre som en beskrivning snarare än ett värde. Dock kan det ju vara så att du tänker göra ett spel som utspelar sig i en miljö där fysiskt utseende spelar stor roll, och då är det ju kanske en idé att ha det med.

Snabbhet - syftar det på reaktionsförmåga eller förflyttning, eller kanske båda delarna?

Psyke och Viljestyrka känns ganska nära varandra. Om man gissar att Psyke i första hand är tänkt att användas för en sorts magi-användar-resurs, kan man tänka sig att ha även det som en sorts sekundär egenskap i likhet med "kp" som jag funderade på ovan. Då kan det också heta precis vad det är till för, "magisk kraft" eller liknande. Men nu gissar jag ju vad avsikten är.

Även jag saknar en egenskap för att representera boklärdhet eller fallenhet för teoretisk kunskap. "Bildning" föreslog Krank. Jag skulle kunna föreslå Visdom. Men då blir det lite mer "Intelligens"-karaktär över den.

Sedan en allmän gammal reflektion: jag tror det är svårt att vara helt heltäckande med grundegenskaperna. Det är svårt att helt fjärma dem från spelets domän. Vill man göra ett spel där man pysslar med en massa magi vill man gärna ha egenskaper för magisk kraft. I ett spel som Western är reflexer viktigt (dra snabbt). I ett spel som gamla cyberpunk fanns det en egenskap som hette "Cool". Om det ska handla om Gulliver i Jättarnas och Lilliputtarnas land kanske Storlek är de viktigaste egenskapen av de alla. Och så vidare.
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
30
Location
Västerås
Jag och några ur min spelförening pysslar även vi just nu med skapandet av rollspel.
Första punkten man snubblar över verkar tydligen ständigt bli denna.

Personligen tycker jag att du skall banta ner antalet nåt enormt. Flera kan du säkert knåpa ihop till gemensamma.
På så sätt slipper du nog mer och mer hur spelare blir "tvungna" att spela på olika vis.
Det ovanstående skribenter nämner måste jag instämma om att någon sorts kunskaps-egenskap känns relevant.
Varför inte kalla den för just Kunskap kanske då det är just det som det handlar om?
Det blir ju inte ett värde på intelligens utan enbart om karaktären lärt sig saker och ting i den aktuella världen. :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Snabbhet - syftar det på reaktionsförmåga eller förflyttning, eller kanske båda delarna?

Båda delar.

Världen är 1700-1800-talsfantasy med lite steampunkinslag. Ja, det finns magi, men psyke är inte alls tänkt att ta hand om det. psyke finns med bara för att avgöra inlärning än så länge. Det är därför jag funderar på den egenskapen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Vilka grundegenskaper tycker ni behövs? (jag vill ha grundegenskaper i mitt system)
Svaret är ganska enkelt: De som fyller en funktion i spelsystemet.

Kanske skulle man till och med kunna säga: De som fyller en viktig funktion i spelsystemet. För i gamla Drakar och demoner fyllde onekligen Storlek en funktion, men den funktionen var begränsad till att bestämma antalet Kroppspoäng och rollpersonens vikt (samt i och med någon senare expansion utföra en minimal påverkan på Förflyttningsförmågan -- som ändå aldrig användes i spel).

Så det du ska fråga dig är om alla dessa grundegenskaper fyller en tillräckligt stor roll i ditt system för att deras existens ska vara motiverad. Om de inte gör det bör du ta bort några av dem, så att de som är kvar blir viktigare. Många saker går att slå samman utan att man förlorar alltför mycket precision. Psyke och Viljestyrka känns som om de beskriver ungefär samma sak, till exempel. Och Storlek kan lätt tas bort och ersättas med Tålighet, eftersom den enda funktionen av egenskapen Storlek traditionellt har varit att bestämma just hur mycket skada man tål.

Min personliga åsikt är att om man ska ha ett traditionellt system med ett antal olika grundegenskaper så räcker det med ungefär såhär många:

Fysik (kombination av Styrka, Tålighet med mera)
Smidighet (inklusive Snabbhet)
Psyke
Karisma
Uppmärksamhet (innehåller Syn, Hörsel och alla andra former av iakttagelseförmåga)

Lycka till med rollspelsskrivandet!

/tobias
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Storlek
Ja, det enda den tillför i mitt system är KP... Den tar jag gärna bort. Då kan jag balansera raserna bättre utan att alla som är korta får en massa plus på typ allt annat. (Alla raser ska ha en slutmodifikation på 0. D.v.s om du får +5 i en egenskap så får du -2 och -3 i två andra. Det ska alltså inte finnas några überraser.

Jag har redan krympt ned grundegenskaperna till dessa:

Styrka
Tålighet
Uthållighet
Smidighet
Snabbhet
Psyke (ett annat namn tack)
Karisma
Uppmärksamhet

Jag är inget fan av grundegenskapen Fysik som innefattar sty, tål, uth, ibland även smi och sna. Anledningen till det är att det faktiskt ska gå att skapa en stark karaktär, men som inte tål stryk. Det ska gå att skapa en karaktär med god kondition, men som inte är stark o.s.v.

Av dessa grundegenskaper är Uthållighet den som jag absolut måste ha kvar som en egen. Detta för att magi inte har kraftpoäng utan ger utmattning istället, något jag tycker är ballare. Strid blir också mer intressant.

Alla andra grundegenskaper kan jag tänka mig att ändra på. Jag kan väl iofs tänka mig att ändra UTH också, men då måste jag ändra så väldans mycket mer.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Liknar ganska mycket mitt system.

Fysik - Hela karaktärens kroppsbyggand, uthållighet osv. Detta har låg relevans i mitt rollspel, spelar inte så stor roll hur hårt man kan svinga ett svärd i ett rollspel med automatvapen.

Motorik - Här är både finmotorik och grovmotorik med. Kroppskontroll helt enkelt. Denna använder jag till grund för vapenfärdigheter bland annat.

Intelligens - rollpersonens slutledningsförmåga, logiska förmåga och snabbtänkthet. Reaktionsförmåga även inräknat då jag anser det vara släkt med snabbtänkthet.

Minne - Rollpersonens inlärningsförmåga, (hur mycket man minns av det man lär sig) Hur skicklig man kan bli, och hur fort på de olika färdigheterna.

Karisma - Rollpersonens vältalighet, utstrålning, fysiska attraktionsförmåga (fermoner), empati med mera.

Enkel förklaring:
Fysik - Kropp
Motorik - Hantering av kropp
Intelligens - Grundsmarthet, hur fort man lär sig
Minne - Hur mycket man kommer ihåg av det man lärt sig.
Karisma - interaktion med rollpersoner och SLP.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag gillar personligen när det är relativt trovärdigt. det är förstås en smaksak.
Men jag skulle personligen slå ihop tålighet och styrka. Iaf om tålighet syftar på hur mycket stryk man tål. En person som är stark har ju oftast mer kroppsvävnad, större muskler. Detta borde betyda att man också per automatik tål mer stryk.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
"En person som är stark har ju oftast mer kroppsvävnad, större muskler. Detta borde betyda att man också per automatik tål mer stryk."
Jag är inte riktigt säker på att det är så. Nu är jag låååångt ifrån inläst och intränad i kampsport, men sparrar man inte för att typ härda kroppsdelar och grejer så att man ska kunna ta mer stryk? Ett annat fenomen är ju läkning. Vissa har "bra läkekött" och andra inte. Lägger man dessutom in fantasyaspekten (fysionomin skiljer sig från ras till ras) så kan man ju göra raser mer specialiserade om man delar på begreppet fysik, eller?

(ja, i slutändan är det förstås en smaksak och en fråga om användningsområde)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite förenklat är det så.. en tungviktsboxare (typ Mike Tyson i sin krafts dagar) kan ta emot en käftsmäll som skulle bryta nacken på mig.
 

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Mikael Johansson said:
Enkel förklaring:
Fysik - Kropp
Motorik - Hantering av kropp
Intelligens - Grundsmarthet, hur fort man lär sig
Minne - Hur mycket man kommer ihåg av det man lärt sig.
Karisma - interaktion med rollpersoner och SLP.
Vad slår han för om en magiker försöker att mind-controlla honom? :gremwink:
 
Top