Nekromanti Grundegenskaperna

Saftsmurf

Veteran
Skall man tolka grundegenskaperna för t.ex. människa så att man kan vara jättesvag, svag, normal, stark och jättestark (styrka, nivå 7 - 11)? Det verkar bli lite lite variation och också för många extremfall. Vi har spelat lite grann men just det här funderar vi en del på.

Axelsson

Warrior
Jag tolkar grundegenskaperna som om det är det man är född med, har man STY 11 är man en bjässe till karl och med STY 7 mer liknar ett benrangel och/eller väldigt liten. Alltså att kroppsstorleken är inräknad i STY.

Variationen är liten men jag ser ingen nackdel med det. Du får gärna utvecla dina funderingar lite mer.

/Mattias

Hybris

Veteran
Jag tycker att det är skönt när det inte finns så många stnäpp att välja mellan. Har har man direkt en bra fingervisning och hur stark, smart eller snygg en person är. I de flesta rollspelen är det svårt att se klara gränser mellan grundehgenskaperna, men i Gondica går det utan problem.

Saftsmurf

Veteran
Det är just det. Som jag minns RP-skapandet skaffade man sig antingen 7 eller 11 i alla grundegenskaperna. Enbart en massa extremfall alltså, vilket blir ganska svårt att visualisera. Kör ni med att en standard SLP har 9 i alla 7-11grundegenskaper? Eller är minimumet medel? Så har jag fått för mig att regelsystemet är tänkt, men jag är som sagt bara spelare.

Axelsson

Warrior
Jag tänker mig på en vanlig dödlig SLP att 8-9 är normalt, de får ju bara 20 poäng att lägga på Grundegenskaperna mot RPs 25. Jag brukar inte räkna så noga och en skurk kan mycket väl få mer än 25 poäng.

Att 7 skulle vara dåligt kan jag inte hålla med om bara något under medel, sen att man inte räcker till att mäta sig med en på 11 är en annan sak.

/Mattias

Saftsmurf

Veteran
Jo, OK då

Men kan man inte vara jättesvag då? Motsvarande ungefär 4-5 i 3-18-systemet. Man är ändå per defenition "så svag man kan bli" med styrka 7. Men vi har kikat lite på det och det är egentligen ganska bra om man utgår från att en medelsvensson har 9 i allt, bortsett från att det fortfarande förekommer allt för många extremvärden. Det är förfärligt många SLP:er med styrka 11, vilka enligt reglerna borde väga 122 kg också.

Hmm, jaja. Sak Nr 2 att klaga på: efter första striden saknade alla kombatanter minst en kroppsdel. Med endast värjor och pistoler. Men grundegenskaperna är nog inte så dumma ändå.

Axelsson

Warrior
Re: Jo, OK då

Det där med vikten har jag tatt med en nypa salt men vill man kan man räkna på medelvärdet på STY och UTH det ger en aning bättre siffror.

"Men kan man inte vara jättesvag då?"

Om någon absolut vill vara jättesvag (barn el. gammal möjligtvis handikappad) kan ju bara SL sänka STY under 7. Men en normal människa som är fullt frisk kan jag tänka mig inte går inunder 7, de flesta SP och SLP är ju normala.

"efter första striden saknade alla kombatanter minst en kroppsdel."

Vänta då tills du möter en Slagbjörn:) Allvarligt talat enligt mig är det större risk att bli allvarligt skadad i Gondica än i Eon på grund av att alla skador förvärras om du får mer än en skada i samma kroppsdel.

Det finns ett bättre skadesystem som Nightowl har skapat som inte bara skaver ned KP, se längre bak. Har desvärre inte hunnit testa det själv ännu.

/Mattias

Nightowl

Champion
Re: Jo, OK då

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vänta då tills du möter en Slagbjörn:) Allvarligt talat enligt mig är det större risk att bli allvarligt skadad i Gondica än i Eon på grund av att alla skador förvärras om du får mer än en skada i samma kroppsdel.

Det finns ett bättre skadesystem som Nightowl har skapat som inte bara skaver ned KP, se längre bak. Har desvärre inte hunnit testa det själv ännu.

<hr></blockquote>

Tackar.

Jo, anledningen är just att många träffar små nöter ned en; systemet är en variant på det som först dök upp i RuneQuest och sedan i Drakar. Jag var själv irriterad av att en värjstöt som ger ett par TÅL i skada kan ge ett sår som ger men för livet, därav mitt eget. Det dupliceras här om ingen ids bläddra. (Jag har testspelat det, men alla är hemmablinda för systemfel.)

Nightowl