Jag sitter och knåpar med ett system med tydliga OSR-drag. Det mesta är klart, men några saker har jag märkvärdigt svårt att bestämma mig för. Ofta på detaljnivå – som hur rollpersonens grundegenskaper skall få sina värden. Köpa för poäng? Risken är min-maxning. Få en rad att fördela? Ger för likartade rollpersoner. Eller slump, dvs slå fram värdena? Kul - men kan ge extrema resultat. För att vara konkret:
Jag har fyra grundegenskaper (i princip Styrka, Smidighet, Intelligens/Visdom och Karisma/Social interaktion), och vill att de för nya karaktärer skall ligga mellan 1 och 6. Så här blir de olika alternativen då:
- Fördela 14 poäng, minst 1 och max 6 i varje.
- Fördela 5, 4, 3, 2 som du vill mellan grundegenskaperna.
- Slå 3t6 och skriv det mellersta utfallet (vilket är 3 vid ett slag på 2, 3, 5 och 4 vid ett slag på 2, 4, 4). Upprepa tre gånger och fördela värdena som du vill mellan grundegenskaperna.
Vad jag önskar av The Hive Mind här på rollspel.nu är lite input om vilket som är att föredra – och varför!
Jag har fyra grundegenskaper (i princip Styrka, Smidighet, Intelligens/Visdom och Karisma/Social interaktion), och vill att de för nya karaktärer skall ligga mellan 1 och 6. Så här blir de olika alternativen då:
- Fördela 14 poäng, minst 1 och max 6 i varje.
- Fördela 5, 4, 3, 2 som du vill mellan grundegenskaperna.
- Slå 3t6 och skriv det mellersta utfallet (vilket är 3 vid ett slag på 2, 3, 5 och 4 vid ett slag på 2, 4, 4). Upprepa tre gånger och fördela värdena som du vill mellan grundegenskaperna.
Vad jag önskar av The Hive Mind här på rollspel.nu är lite input om vilket som är att föredra – och varför!