Nekromanti Grundegenskapsval

Telash

Swordsman
I kontinuum har jag 4 grundegenskaper. Just nu får man 12 poäng att fördela fritt mellan dem. Minst 1, högst 5.

Jag funderar på att istället låta varje grundegenskap börja på 1, sen låta spelaren göra 8 uppväxtval.

Exempelvis:
-Mamma var en känd lindansare, öka motorik med 1.
-Kunde läsa o räkna innan han började skolan, höj intelligens med 1
osv...

Vad tycks? Kul? Onödigt?

solvebring

Superhero
Vad tycks? Kul? Onödigt?
Kul, fast det blir ett väldans jobb för dig att komma på nog många intressanta sådana. Är det för smalt riskerar rollpersonerna att bli för lika och det är tråkigt. Med andra ord, en kul grej men du kommer nog att få skriva en hel del sådana "uppväxtval" om du ska hålla det intressant. Alternativt är väl då kanske att bredda detta till mer än uppväxt och dela ut det i flera olika sorters tabeller, som i Eon. ... Well, kul idé iaf. =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I Starchallenge nygger man karaktären med mängder av hjälpmedel så den blir komplex och intressant vilket i sin tur genererar grundegenskaper helt fritt. Det går att slå fram den också men jag gillar att bygga karaktär och göra den fyllig framför att slå fram och motivera det man slagit fram eller bara slå fram den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om det. Jätte-jättemycket.

Så länge det inte blir alltför komplext. Jag gillar tanken på att ha mycket att välja på, dock. Om varje grej höjer med 1, så blir det ju egentligen samma sak som att köpa för poäng... Så: Balans kombinerat med genererat. Och simpelt.

Faktum är att det här är så bra att jag tänker ha det i bakhuvudet och eventuellt sno det till ett framtida projekt.

Möller

Hubert Hortlax
Kul idé, men kanske lite omständig. Det känns inte som om det är helt lätt att hitta på uppväxt-grejer hur många gånger som helst.

Får jag tipsa om systemet Conspiracy of Shadows använder?
Där har man nämligen också fyra grundegenskaper (möjligtvis tre) på ungefär samma skalor som dina.

Efter att ha köpt sitt värde med ett poäng-system ska man skriva en »descriptor« som ger färg till rollpersonen. Exempel kan vara »Jag hittar enkelt den information jag söker i en bok« för grundegenskapen Intelligens, eller »Jag växte upp klättrandes« för Rörlighet.

I en situation då ens descriptor passar in får man ett bonus på sitt slag.

Telash

Swordsman
Jag funderar på att dela upp det på följande sätt:

Mamma var.... 1 val ger två poäng
Pappa var... 1 val ger två poäng
Min uppväxt var... 2 val ger en poäng vardera
Min skolgång var... 2 val ger en poäng vardera

Sedan funderar jag på liknande system till färdigheterna. Men då spelar minnen, hemligheter, åsikter och uppträdande roll istället.

krank

Mikael Johansson said:
Jag funderar på att dela upp det på följande sätt:

Mamma var.... 1 val ger två poäng
Pappa var... 1 val ger två poäng
Min uppväxt var... 2 val ger en poäng vardera
Min skolgång var... 2 val ger en poäng vardera

Sedan funderar jag på liknande system till färdigheterna. Men då spelar minnen, hemligheter, åsikter och uppträdande roll istället.
Får jag föreslå en annan grej? Jag tror det funkar skitmycket bättre om du istället försöker skapa listor med exempel som man helt enkelt kan plocka från. Lämpligt antal kanske är en 10-20 styckna per grundegenskap?

"En kille brukade slå mig varje dag i skolan."
"När jag växte upp hade jag böcker istället för vänner"
"Jag var alltid den populära tjejen i skolan. Många ville umgås med mig, men ingen såg mig"

Om du ska ha ett exakt antal händelser vill jag helst se likformig kostnad. För balansens skull. Annars väljer man ju bara tvåor, eller?

Telash

Swordsman
Alltså med det systemet jag föreslog väljer man 2 tvåor och 4 ettor. Det blir sammanlagt 8 poäng.
Det ger ett snitt på 3 i varje grundegenskap. Alla grundegenskaper kan få ett värde på mellan 1 och 5.
Detta för att man ska "slippa" att göra lika många val.
Valbarhet kontra enkelhet liksom.

Listor skall dock göras. Det blir ju 3 olika listor.
En för mamma/pappa, en för uppväxt och en för skolgång. Man gör två val per lista, no more, no less.

Tänker vi olika? Har vi missförstått varann?

krank

Alltså, det viktigaste - tycker jag - är att listorna blir inspirerande och konkreta, och inte bara "bygg ditt eget"... Så länge det finns varierande, intressanta saker jag inte bara kan generera själv med en slumpgenerator så är jag nöjd =)

Mukwa

Swashbuckler
Jag brottades lite med det här i min skapelseprocess. Jag kom fram till att det inte blir jättestor variation på rollpersonerna. Det flesta värdena kommer bli ungefär medel vilket jag tycker är lite tråkigt. Jag ser hellre att rollpersonerna kompletterar varandra och är nischade.

I princip har jag snott det från Vampire: the Masquerade...
Jag har 5 grundegenskaper och ett värde mellan 1-10 (5 är medel).

Jag beslöt mig för att spelarna får sätta ut värdena 8, 7, 5, 5 och 3.
På det sättet tvingar man spelarna att nischa karaktärerna. Varje rollperson får en svag grundegenskap och två som ligger över medel. Rasmodifikationer tillkommer sedan och kan både höja och sänka (och ja, sätts värdena ut omsorgsfullt och "rätt" ras väljs kan rollpersonen ha 5 i varje grundegenskap i alla fall...)

Jag diggar idén med uppväxtval, men min erfarenhet är att samtliga rollpersoner blir nått sånär likadana (inte deras bakgrund, utan grundegenskaperna alltså), och det vill inte jag ha.

Telash

Swordsman
ok. Då gillar vi nog olika saker. Satta värden har jag sett förut, gillar det inte särskilt mycket.

Ja, det är riktigt att alla rollpersoner kan få tre i alla grundegenskaper, men man kan fortfarande nicha sig på färdigheterna. Dessutom arbetar rollpersonerna i grupp, de skjuter sig själv i foten med att vara medelbra på allt.

Slutligen tycker jag inte det är upp till spelkonstruktören att alla inte blir medel, utan SLP och spelare.

hakanlo

Hero
Jag har ett modiferat förslag: låt alla från början ha 3 i allt, alltså alla 12 poängen fördelade på de fyra egenskaperna. Därefter gör man val efter exakt samma metod som du redan föreslagit, men med den tvisten att vissa val är negativa. Exempel:
- Jag var alltid sjuklig och klen som barn. -1 fysik (har glömt vad egenskapen hette!).
- Därför föredrog jag mest att spendera min tid med böcker. +1 intelligens.
Osv.

Telash

Swordsman
Det låter som en klockren idé!
Det enda negativa jag ser med det är att en spelare som föredrar att ha just 3 i alla grundegenskaper inte kommer göra några sådana val.
Men helt klart något att spåna vidare på.

Jarre

Swordsman
Till Classified Information bollade jag med en liknande idé om att bygga alla rollpersoner (= grundegenskaper och färdigheter då) med ett sådant system, men kom inte fram till någon bra lösning oavsett om jag lät det vara fritt eller låste spelaren till val ur listor.

Jag provade också en lösning av att sätta ut grundegenskaperna, liknande RealDreams, men fastnade till slut vid att låta spelare själv sätta ut sina grundegenskaper så länge som summan av dem inte översteg ett visst värde. Grundegenskaperna ligger i spannet -4 till +4, där ±0 är normalvärdet. Rollpersonerna i Classified Information är proffs, så spelaren har fria händer att sätta modifiera dem som önskat så att summan av dem är lika med +6. Detta medför att de alla rollpersoner jag sett skapats har negativa värden i minst en grundegenskap, vilket leder till att rollpersonerna automatiskt också får svagheter (vilket jag uppskattar i en skaparprocess för rollpersoner). Detta uppnår även du om du tvingar spelaren att göra vissa negativa val, säg 6 positiva och 2 negativa, t.ex.

Mukwa

Swashbuckler
ok. Då gillar vi nog olika saker. Satta värden har jag sett förut, gillar det inte särskilt mycket.
"That's like, uhh, your opinion... man" - The Dude
Ja, kör hårt på det som passar dig. :)

Dessutom arbetar rollpersonerna i grupp, de skjuter sig själv i foten med att vara medelbra på allt.
Jo, precis. Jag tycker helt enkelt att det är bra att regelverket ser till att spelargruppen inte skjuter sig i foten. Fummeltabeller tas ju bort direkt, t.ex. :p

Slutligen tycker jag inte det är upp till spelkonstruktören att alla inte blir medel, utan SLP och spelare.
Det är väl här våra åsikter går isär :) Jag vill ha ett regelverk som uppmuntrar spridning, fast helst utan slump.

Telash

Swordsman
Nu står det mellan två val på grundegenskaperna.

1. Hakanlos variant, alla grundegenskaper börjar på 3. Samtliga grundegenskapsval man väljer höjer lika mycket som de sänker. I de flesta fall sänker de en grundegenskap 1 steg, höjer en annan ett steg.
Inga val medför att alla grundegenskaper stannar på 3.

2. Alla grundegenskaper börjar på 2. Man gör 4 val. Valen höjer ett mer än de sänker. Exempelvis kanske det höjer motorik med 2, sänker minne med 1.

Vilken variant är att föredra?

Jarre

Swordsman
Nu kommer jag och ger dig ett tredje val, bara för att! Det är en variant på ditt andra alternativ, men att alla grundegenskaper börjar på 0 eller 1 och sedan gör spelaren ett antal val som ger +2 i en grundegenskap och +1 i en annan.