Jag har spelat litet (hmm, rätt mycket) Dungeons & Dragons 3 (D&D) på sistone. Det jag förundrats över är hur ofta jag och mina medspelare hakar upp oss på färdighetsslagen (om man får kalla dem så). Om någon missat det så består de av 1T20+relevant egenskap som skall överstiga en svårighetsgrad. Denna typ av beräkning borde ju vara rätt trivial men den tar förvånansvärt lång tid.
Jämför man med tiden då jag spelade Drakar och Demoner (DoD) med en massa husregler som behövde differensen vid färdighetsslag tycker jag att det känns som om D&Ds variant är mycket mer betungande. Hur kan det vara så? Additioner (som det är i D&D) brukar ju anses vara mycket snabbare och enklare att genomföra än subtraktioner (som när man behöver differens i DoD)...
Jag funderade litet mer på detta och skrev även ett litet program som ställde enkla huvudräkningsfrågor till mig och samlade in data om hur lång tid det tog mig att lösa olika typer av problem. Det jag fann var att _storleken_ på de inblandade siffrorna verkar ha större betydelse än operationen i sig. m.a.o: det gick mycket snabbare att beräkna subtraktioner när alla inblandade tal var mindre än 20 än att addera två tal mellan ett och 20 (där resultatet kan vara så stort som 40).
Nu är ju dessa resultat enbart baserade på mig själv vilket gör dem en aning suspekta... däremot vore det ju rätt intressant om det stämde, eftersom det skulle innebära att en mekanik med "Fv-T20 > x" skulle kunna vara snabbare än en med "Fv + T20 > y".
Återkommer när jag lyckats lura fler människor att genomgå mitt lilla test
Jämför man med tiden då jag spelade Drakar och Demoner (DoD) med en massa husregler som behövde differensen vid färdighetsslag tycker jag att det känns som om D&Ds variant är mycket mer betungande. Hur kan det vara så? Additioner (som det är i D&D) brukar ju anses vara mycket snabbare och enklare att genomföra än subtraktioner (som när man behöver differens i DoD)...
Jag funderade litet mer på detta och skrev även ett litet program som ställde enkla huvudräkningsfrågor till mig och samlade in data om hur lång tid det tog mig att lösa olika typer av problem. Det jag fann var att _storleken_ på de inblandade siffrorna verkar ha större betydelse än operationen i sig. m.a.o: det gick mycket snabbare att beräkna subtraktioner när alla inblandade tal var mindre än 20 än att addera två tal mellan ett och 20 (där resultatet kan vara så stort som 40).
Nu är ju dessa resultat enbart baserade på mig själv vilket gör dem en aning suspekta... däremot vore det ju rätt intressant om det stämde, eftersom det skulle innebära att en mekanik med "Fv-T20 > x" skulle kunna vara snabbare än en med "Fv + T20 > y".
Återkommer när jag lyckats lura fler människor att genomgå mitt lilla test