Nekromanti Grundis-system

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Tyckte det blev lite mycket i det förra inlägget, så jag startade ett nytt. I det här vill jag ha synpunkter på mitt grundegenskaps-system. Det finns tre olika sorters grundisar: Fysiska, mentala och magiska.

Fysiska: Styrka, snabbhet, rörlighet, uthållighet och koordination.
Mentala: Intelligens, Iaktagelseförmåga, viljestyrka, karisma och bildning
Magiska: Här har jag inte riktigt bestämt mig. Antingen ska jag ha Eld, Jord, Vind och Vatten (Och kanske Ande, á la WoT), eller också ska jag ha typ Elementarmagi, spiritism (bl.a. nekromanti), mentalism (Påverkan av sinnet och illusionism), animism och portalmagi (Teleportation, magiska speglar, frammanande av demoner... Mumma!).

Värdena i grundegenskaperna bestäms inte genom att slås fram eller köpa (Jag gillar att vara orginell), utan genom att först prioritera färdigheterna så man får bestämma sin arvsmassa, sedan lägger man på rasmodifikationer och slutligen väljer man bland en herrans massa uppväxter som ytterligare modifierar grundeg. och dessutom ger startfärdigheterna.
Vad tycks? Synpunkter, tack!

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Idén med hur man får fram värdena tycker jag lät mycket intressant.
Har du tänkt ha värden på grupperna va grundegenskaperna och sedan avvikande värden på en del grundegenskaper eller skall varje grundegenskap alltid ha ett eget värde?
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna ha även t. ex. konstnärlighet, empati och stryktålighet. personligen gillar jag inte intelligens på karaktärer men det är väl i högsta grad en smaksak.


[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mentala: Intelligens, Iaktagelseförmåga, viljestyrka, karisma och bildning

Karisma och viljestyrka skulle kunna passa in under Magiska egenskaper...

Värdena i grundegenskaperna bestäms inte genom att slås fram eller köpa (Jag gillar att vara orginell), utan genom att först prioritera färdigheterna så man får bestämma sin arvsmassa, sedan lägger man på rasmodifikationer och slutligen väljer man bland en herrans massa uppväxter som ytterligare modifierar grundeg. och dessutom ger startfärdigheterna.
Vad tycks? Synpunkter, tack!


Jag föredrar personligen system där man får bygga den färdiga karaktären utan mellan led. Att sitta och pussla med uppväxter och bakgrunder a la Eon är mycket jobb och dessutom rätt begränsande. IMHO naturligtvis :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Fast det behöver väl inte vara så begränsande om man t. ex. har små enheter, 'perioder i karaktärens liv', med olika sysselsättningar och erfarenheter därefter. Då kan man ju sy ihop t. ex. mångsysslare som pysslat med lite av varje i stället för att vara bunden till en väldigt väl utstakad yrkesbana. Men det återser väl att se vad det blir av karaktärsskaparsystemet. Det är ju inte säkert att varje karaktär har en herrans massa uppväxter, det kanske skall finnas en herrans massa att välja på?


[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
På fysiska skulle man väll kunna tänka sig motståndskraft, typ mot sjukommar gift, köld, hetta osv.
Det där med arvmassan, beror det på föräldra och så och påvärkar vad de sysslar med?
uppväxter är nog ett ganska trovärdigt men tidskrävande system, speciellt om de RP's man har lider av beslutsångest och det finns mycket att välja på.

-Jaha, då var det sagt och, så var det.
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
En asikt

Enligt mig blir det för manga värden som egentligen bara är varianter pa andra värden. Varför inte lata Fysiska, Mentala och Magiska vara dina grundegenskaper och sedan lägga till extra bonus för saker du är särskilt duktig pa.

Det gar att ha manga sadana specialiseringar tillgängliga för olika värden i grundegenskapen och det fyller egentligen samma funktion som sjuttielva undervärden.

-Martin
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
"Det är ju inte säkert att varje karaktär har en herrans massa uppväxter, det kanske skall finnas en herrans massa att välja på?"
Vad det nån som trodde nåt annat?

"Fast det behöver väl inte vara så begränsande om man t. ex. har små enheter, 'perioder i karaktärens liv', med olika sysselsättningar och erfarenheter därefter. Då kan man ju sy ihop t. ex. mångsysslare som pysslat med lite av varje i stället för att vara bunden till en väldigt väl utstakad yrkesbana."
Exakt så tänkte jag mig. Jag tänkte så att man först väljer sin arvsmassa så att man får avgöra vilken sorts karaktär man vill ha. Jag bara hatar när man känner för att göra en krigare men måste slå fram egenskaper och får typ 0,05 i STY. Efter detta väljer man sin uppväxt, typ gatubarn, adelsmansson, trollkarlslärling o.s.v. När detta är klart har man attributen för sin rollperson när han/hon var ung (typ 16 år, varierar på uppväxten). Där kan man sluta om man vill, eller så kan man fortsätta och säga att "efter det blev min rollperson legoknekt och jobbade som det i fyra år" på detta sätt bygger man samtidigt upp sin rollpersons bakgrundshistoria och skapar en trovärdig karaktär. Man kan dessutom lägga in speciella händelser som "då dog min far och jag blev föräldralös och försörjde mig som prostituerad på stadens sluskigaste världshus". De olika yrkesvalen och händelserna i personens liv ger positiva och negativa modifikationer på attribut och färdigheter, ända tills man kommer fram till: "Och här är jag nu. 32 år gammal och fortfarande riddare i Våtstrumpeordern sedan fem år tillbaka." på detta sätt blir karaktären mer än bara några siffror på ett papper.

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Re: En asikt

Jag har inget emot många värden. Jag tycker att det ger en bättre uppfattning om karaktären. Det känns lite underligt att slå för samma värde när man ska lyfta skrot som när man ska undvika ett fallande klippblock, simma långt eller springa fort.

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tänkte så att man först väljer sin arvsmassa så att man får avgöra vilken sorts karaktär man vill ha."

Mitt tips: försök få fram regeltermer som förmedlar den känsla man vill ha i spelvärlden. Är det en fantasyvärld så är det nog dumt att ha termer som "arvsmassa" då det är en tämligen modern term.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Käften.








/images/icons/wink.gif

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
"Käften"

..är det bästa sättet att möta kritik! Go! Go!

Ha en dag / Dac
 
Top