Nekromanti Grundkostnad för magi - DoD

solvebring

Superhero
Tjosan!
Spelar DoD 91.
Förr var det så att jag hade husregler för det mesta, men numera har jag börjat ta in mycket mer från böckerna också, då detta faktiskt gör det lite svårare att bli bättre etc.

Då har jag en fråga vad det kommer till grundkostnad för besvärjelser. Böckerna säger att varje E kostar 1 PSY, sure visst, det står ju klart och tydligt.
Men sedan finns det ju grundkostnad, boken nämner inget om hur det skall användas. Måste man alltså betala en grundkostnad VARJE gång man skall göra en viss besvärjelse + 1PSY/E.

Exempel: Nisse kastar en värmestråle E3. Han har typ 14 i magiskolan, det blir X i grundkostnad. Då får han allstå betala X psykespoäng+3 för att göra detta?
Så gör han det nästa runda, samma sak igen?
Äsch!
Frågan lyder: Skall man betala denna grundkostnad varje gång?

solvebring

Superhero
Är det där något annat då?
Grundkostnad för att köpa besvärjelser eller något?
Spelarboken s. 25 längst ned till vänster på den sidan, där finns det något slags grundkostnad beorende på skolvärdet.
Men 1PSY/E är ju ingenting, då är man ju jättemäktig egentligen... Det enda som gör det lite svårare är ju -2 på CL i S per E över första...
Räcker verkligen det, eller var det tänkt i denna upplaga att magiker skall vara asmäktiga?!

solvebring

Superhero
Vid lite eftertanke:

Om jag skulle sätta 2 PSY/E, och det där -2 i S/E utöver E1...
Det skulle göra det hela lite mer lagom svårt. Ja, förutom vidare mäktigare ritualer och framkallandet av elementarer etc. då jag tycker 10PSY/Varelse el. Ritualresultat vore rimligt?

Vad tror ni?

Det här kanske passar sig bättre på rollspelsmakande nu, men jag tror att två trådar för detta vore onödigt, i så fall får väl en moderator flytta det hela... ?

Thermight

Warrior
I DoD t.o.m. Magiboxen var grundkostnaden hur många ep besvärjelsen "kostade" att lära sig. Den räknades ut med en tabell beroende på vad besvärjelsen hade för skolvärde.

Har för mig att det ändrades med DoD4 och Magikerns Handbok. Att den gamla grundkostnaden försvann, och alla besvärjelser kostade lika många ep att lära sig.

Det som hände var väl att mäktigre besvärjelser blev jättemycket lättare att lära sig om man hade ett högt värde i magiskolan.

Själv brukar jag skräddarsy vilka besvärjelser och vilken magikunskap som finns tillgängliga för rollpersonerna beroende på äventyret.

solvebring

Superhero
Okej, tack så jättemycket för lite skolning i DoD's olika magisystem. Det är alltid lika lärorikt och intressant med DoD-regler, för de gör en oftast väldigt konfunderad, samt att de ändras så olika beroende på upplaga etc. att det hela blir mer ologiskt än från själv början tillslut.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rant om magiker i DoD

Nu ska jag berätta hur du ska göra för att balansera magiker i DoD.

Mina åsikter här är baserade på Drakar och demoner Expert (från 1985 alltså) och inte DoD-91. I den regeluppsättningen är en nybörjarmagiker verkligen genomusel, speciellt om man jämför med en nybörjarkrigare, -tjuv, -munk eller -vadfansomhelst. Ett räkneexempel följer:

Magikern är medelålders och börjar med 280 poäng. För att över huvud taget kunna köpa några besvärjelser måste han behärska en magiskola. Vår exempelmagiker nöjer sig med måttliga 10 i magiskolan och är 50 poäng fattigare. Han måste kunna läsa och skriva hyggligt, FV B3 kostar 32 poäng.

Nu är det dags att köpa besvärjelser. Låt oss säga att magikern vill ha fyra stycken, en med skolvärde 3, en med skolvärde 6, en med skolvärde 9 och en med skolvärde 10. Han vill ha FV 10 i alla fyra. Tjosan, det kostar prick 200 poäng. Vår nybörjarmagiker ligger back 2 poäng, så vi får fippla om lite och slutar med följande:

Elementarmagi FV10
Läsa/Skriva Jori B3
Eld S11
Öppna S11
Frammana/skicka bort Salamander S10
Eldväg S9

Inte speciellt imponerande alls, speciellt inte jämfört med en betydligt yngre krigare som hunnit lära sig betydligt fler färdigheter till mycket högre värden. Och om magikern ska använda sina stackars besvärjelser får man -2 för varje effektgrad utöver den första, vilket spelar ganska liten roll, för hans psyke är snart slut. Behöver du verkligen göra den stackaren sämre?

NEJ! Vad du ska göra är följande:

1) Minska avdraget till -1 per effektgrad utöver den första.
2) Halvera kostnaden för besvärjelserna.

Magikern blir fortfarande kass jämfört med andra yrken, men hamnar eventuellt på en nivå som gör den nästan spelbar.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Exempel: Nisse kastar en värmestråle E3. Han har typ 14 i magiskolan,
Energistråle har Skolvärde 6 och den får Nisse köpa, för han har 14 i magiskolan. Skulle besvärjelsen ha haft skolvärde 15 eller mer så är inte Nisse kunnig nog för att lära sig besvärjelsen (se exemplet under "Färdigheten Magiskola" på sidan 3 samt "Skolvärde" på sida 5 i Spelarboken). Eftersom Energistråle har 6 i Skolvärde så kostar den (1 + 6 / 2 =) 3 poäng att höja (se tabell "Kostnad för besvärjelser, sida 25 i Spelarboken). Nisse måste nämligen ha S(kicklighet) i både besvärjelsen och FV i Magiskolan (se andra stycket i "Färdigheten Magiskola på sida 3 i Spelarboken).

När Nisse kastar en E3 så drar det 3 PSY och Nisse får ([3 - 1] * 2 =) -4 på det S som han har i besvärjelsen (se "Magi och PSY" respektive "Olika stark magi" på sida 4 i Spelarboken). Skulle Nisse ha 11, så får han (11 - 4 =) 7 i att lyckas.

---

Magiker i DoD kastar därför sällan något mer än E1 på grund av väldigt låga S, har få besvärjelser och har även en begränsning i PSY och järn. Den som gjorde magireglerna måste ha varit lobotomerad. Ett tips är att man använder FV i Magiskolan till alla besvärjelser och sedan köper in besvärjelser till Magiskolan. Kostnaden för besvärjelsen är (dubbla?) Skolvärdet i erfarenhetspoäng. När man sedan kastar besvärjelsen så slår man mot FV i Magiskola.

Likadant borde du förresten göra med Stridskonster.

Hoppas att du förstår och att det inte blev för rörigt med alla paranteser. Kul att någon tog upp DoD, för jag saknar (den forna aktiviteten på) DoD-forumet. Formlerna som jag drog är de rätta, men står ingenstans att finna. Istället beskrivs formlerna med ord eller tabeller.

/Han som spelade DoD med originalregler så länge sedan att han nästa glömt bort Skolvärdet för Energistråle (piinsamt)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Magiker i DoD kastar därför sällan något mer än E1 på grund av väldigt låga S, har få besvärjelser och har även en begränsning i PSY och järn. Den som gjorde magireglerna måste ha varit lobotomerad. Ett tips är att man använder FV i Magiskolan till alla besvärjelser och sedan köper in besvärjelser till Magiskolan. Kostnaden för besvärjelsen är (dubbla?) Skolvärdet i erfarenhetspoäng. När man sedan kastar besvärjelsen så slår man mot FV i Magiskola."

Jag gjorde så, men FV modifierades beroende på besvärjelsens SV. Dock tokhöjde vi till den milda grad att killen som spelade magiker vid slutet av sin karriär med liberalt hjältepoängsspenderande för att försäkra framgång kunde dra till med en BLIXT stark nog att ta kål på en drake (men då stod han å andra sidan utan merparten av sina surt förtjänade hjältepoäng). Dock hade vi vid det laget kört genom Krilloan, Den femte konfluxen och ett drös småäventyr, så det var inte så märkligt.

Thermight

Warrior
Re: Grundkostnad f�r magi - DoD

"Drakar och Demoner"

Jag får en egendomlig nostalgisk känsla av denna tråd.
Jag började spelleda rösten från forntiden förra veckan, rent spontant efter att ett gäng suttit och snackat gamla spelminnen. Mest om olika brutala sätt som ens rollpersoner dött på.

Börjar fundera litegrann på DoD och Mutant 3. Vad det är som gör att några av de saker man har roligast minne ifrån, är hur ens rollpersoner blivit dödade och lemlästade.