Hej, jag har tänkt att spelleda EON och har en del frågor angående regler. Hoppas någon vill förbarama sig över en nybörjares funderingar. Here we go:
1) Ska man slå för Tur vid skapandet av en karaktär? Regelboken säger att den ska sättas till 11, medan i skapandet av Cerec på EONs hemsida slår man 0b3T6. Vilket gäller?
2) Hur fungerar egentligen VINIT i strid? Regelboken säger: "Den med högst effekt vinner initiativet och blir anfallare". Vad innebär detta exakt? Vad betyder "effekt"? Vem vinner init om VINIT(a)=7 och VINIT(b)=10. a slår ob3T6=4 och b slår 5.
3) Jag är förbryllad över stridskonstbegreppet. Är stridskonst bara ett abstrakt begrepp som inte används i realiteten. Den finns ingen stridkonst listad i regelboken. Däremot finns det tekniker inom stridkonst såsom "Dödande anfall". Används teknikerna som vanliga färdigheter med FC? Måste man t.ex slå svårighetsslag för "Utspel" om man ska använda denna?
4) En kommentar angående VINIT: Om en spelare har 0 i Stridsvana (såsom en nyskapad karaktär SKA ha), och säg 10 i Rör -> VINIT=5 kommer han i princip aldrig att kunna återvinna initiativ i strid.
5) Regelboken är otydlig vad gällersom gäller vid Trauma, smärta osv. Ska man slå för chockslag så fort man får t.ex ETT Traumakryss eller när man får första krysset i ny rad ikryssad? Slår man bara ett chockslag per skadetillfälle även om man både för t.ex Trauma OCH smärta? Adderar man alltid Trauma, Smärta och Blodförlust vid ett Chockslag?
6) Kan man slåss med ett Stångvapen som är 2,5 meter långt i en närstrid eller när man är greppad. Detta verkara vara orimligt.
7) Kan man anfalla hur många gången som helst under en stridsrunda? Varför skulle man vilja att bara anfalla en gång när typ 3-4 anfall borde vara riskfritt för fummel?
Hur mycket väger utrustningarna (kokutr, lägerutr osv) i en karaktärs startutrustning? Dessas vikt borde inte bortses ifrån.
9) Om man slår ob1T6, kan man räkna det som en Perfekt handling om man slår en etta, eller gäller detta bara för minst ob3T6?
10) Finns det färdigheter för t.ex anfallsmanövern Sparka? Träffar man alltid vid Spark eller liknande?
11) Ska försvararen i strid verklihen bestämma sig för manöver/manövrar samtidigt som anfallaren? Borde inte hans val bero på vad anfallaren väljer att göra?
12) Kan en försvarare någonsin utföra nya order EFTER redogörelsfasen, t.ex utföra motgreppsmanöver i samma runda som man blir greppad? Detta borde vara omöjligt eftersom han inte visste att han skulle bli greppad. Denna fråga relaterar till fråga 11.
Väntar spänt på svar!
1) Ska man slå för Tur vid skapandet av en karaktär? Regelboken säger att den ska sättas till 11, medan i skapandet av Cerec på EONs hemsida slår man 0b3T6. Vilket gäller?
2) Hur fungerar egentligen VINIT i strid? Regelboken säger: "Den med högst effekt vinner initiativet och blir anfallare". Vad innebär detta exakt? Vad betyder "effekt"? Vem vinner init om VINIT(a)=7 och VINIT(b)=10. a slår ob3T6=4 och b slår 5.
3) Jag är förbryllad över stridskonstbegreppet. Är stridskonst bara ett abstrakt begrepp som inte används i realiteten. Den finns ingen stridkonst listad i regelboken. Däremot finns det tekniker inom stridkonst såsom "Dödande anfall". Används teknikerna som vanliga färdigheter med FC? Måste man t.ex slå svårighetsslag för "Utspel" om man ska använda denna?
4) En kommentar angående VINIT: Om en spelare har 0 i Stridsvana (såsom en nyskapad karaktär SKA ha), och säg 10 i Rör -> VINIT=5 kommer han i princip aldrig att kunna återvinna initiativ i strid.
5) Regelboken är otydlig vad gällersom gäller vid Trauma, smärta osv. Ska man slå för chockslag så fort man får t.ex ETT Traumakryss eller när man får första krysset i ny rad ikryssad? Slår man bara ett chockslag per skadetillfälle även om man både för t.ex Trauma OCH smärta? Adderar man alltid Trauma, Smärta och Blodförlust vid ett Chockslag?
6) Kan man slåss med ett Stångvapen som är 2,5 meter långt i en närstrid eller när man är greppad. Detta verkara vara orimligt.
7) Kan man anfalla hur många gången som helst under en stridsrunda? Varför skulle man vilja att bara anfalla en gång när typ 3-4 anfall borde vara riskfritt för fummel?
Hur mycket väger utrustningarna (kokutr, lägerutr osv) i en karaktärs startutrustning? Dessas vikt borde inte bortses ifrån.
9) Om man slår ob1T6, kan man räkna det som en Perfekt handling om man slår en etta, eller gäller detta bara för minst ob3T6?
10) Finns det färdigheter för t.ex anfallsmanövern Sparka? Träffar man alltid vid Spark eller liknande?
11) Ska försvararen i strid verklihen bestämma sig för manöver/manövrar samtidigt som anfallaren? Borde inte hans val bero på vad anfallaren väljer att göra?
12) Kan en försvarare någonsin utföra nya order EFTER redogörelsfasen, t.ex utföra motgreppsmanöver i samma runda som man blir greppad? Detta borde vara omöjligt eftersom han inte visste att han skulle bli greppad. Denna fråga relaterar till fråga 11.
Väntar spänt på svar!