Jag är litet frälst på iden att slå en T20 under (eller lika med) sin chans att lyckas (cl) och låta antalet tiotals marginal mäta kvaliteten på resultatet.
Att ha cl 13 och slå 17 innebär då misslyckat, 6 innebär en enkel framgång (kvalitet 1), 3 eller lägre en framgång av andra graden (kvalitet 2).
Har jag cl: 26 lyckas jag alltid. Jag lyckas kvalitet 2 om jag slår 16 eller mindre och kvalitet 3 om jag slår 6 eller mindre.
Idén är att det skall vara lätt att räkna på (man behöver inte subtrahera så mycket som jämföra entalen först och sedan tiotalen). Dessutom uppnår det en annan av mina fixa idéer: att andelen _bra_ framgångar skall vara större när man har stor chans att lyckas än när man har liten.
Problemet är att det blir litet hårda gränser, mellan 10 och 11 t.ex. där chansen att lyckas bättre än vanligt bara dyker upp. Ett annat problem är att mina spelare är så inkörda på att 1:or och 20:or på tärningen innebär något speciellt.
Min idé till förbättring: När man slår en 1:a slår man en T10. Är den mindre än entalet i CL har man lyckats en nivå bättre än 1 egentligen innebär.
Så har jag cl:3 och slår 1 får jag slå en T10. Om den i sin tur visar 3 eller mindre har jag lyckats bättre än vanligt (kvalitet 2). Har jag 10 och slår 1 behöver jag naturligtvis inte slå T10an.
För 20 gäller samma princip: slår man 20 får man slå en ny T10. Om den är över entalet i cl har man lyckats sämre än vanligt.
Resultatet är en mjukare fördelning och litet ökad spridning på resultaten. <table border=1><tr><td>cl</td><td>lyckat (1)</td><td>bra (2)</td><td>jättebra (3)</td></tr><tr><td>1</td><td>4.5%</td><td>0.5%</td><td>-</td></tr> <tr><td>2</td><td>9%</td><td>1%</td><td>-</td></tr><tr><td>3</td><td>13.5%</td><td>1.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>4</td><td>18%</td><td>2%</td><td>-</td></tr><tr><td>5</td><td>23.5%</td><td>2.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>6</td><td>27%</td><td>3%</td><td>-</td></tr><tr><td>7</td><td>31.5%</td><td>3.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>8</td><td>36%</td><td>4%</td><td>-</td></tr><tr><td>9</td><td>40.5%</td><td>4.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>10</td><td>45%</td><td>5%</td><td>-</td></tr><tr><td>11</td><td>50%</td><td>4.5%</td><td>0.5%</td></tr><tr><td>12</td><td>50%</td><td>9%</td><td>1%</td></tr><tr><td>13</td><td>50%</td><td>13.5%</td><td>1.5%</td></tr></table> o.s.v...
Kommentarer? (Är inte statistik fruktansvärt kul?!? )
Att ha cl 13 och slå 17 innebär då misslyckat, 6 innebär en enkel framgång (kvalitet 1), 3 eller lägre en framgång av andra graden (kvalitet 2).
Har jag cl: 26 lyckas jag alltid. Jag lyckas kvalitet 2 om jag slår 16 eller mindre och kvalitet 3 om jag slår 6 eller mindre.
Idén är att det skall vara lätt att räkna på (man behöver inte subtrahera så mycket som jämföra entalen först och sedan tiotalen). Dessutom uppnår det en annan av mina fixa idéer: att andelen _bra_ framgångar skall vara större när man har stor chans att lyckas än när man har liten.
Problemet är att det blir litet hårda gränser, mellan 10 och 11 t.ex. där chansen att lyckas bättre än vanligt bara dyker upp. Ett annat problem är att mina spelare är så inkörda på att 1:or och 20:or på tärningen innebär något speciellt.
Min idé till förbättring: När man slår en 1:a slår man en T10. Är den mindre än entalet i CL har man lyckats en nivå bättre än 1 egentligen innebär.
Så har jag cl:3 och slår 1 får jag slå en T10. Om den i sin tur visar 3 eller mindre har jag lyckats bättre än vanligt (kvalitet 2). Har jag 10 och slår 1 behöver jag naturligtvis inte slå T10an.
För 20 gäller samma princip: slår man 20 får man slå en ny T10. Om den är över entalet i cl har man lyckats sämre än vanligt.
Resultatet är en mjukare fördelning och litet ökad spridning på resultaten. <table border=1><tr><td>cl</td><td>lyckat (1)</td><td>bra (2)</td><td>jättebra (3)</td></tr><tr><td>1</td><td>4.5%</td><td>0.5%</td><td>-</td></tr> <tr><td>2</td><td>9%</td><td>1%</td><td>-</td></tr><tr><td>3</td><td>13.5%</td><td>1.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>4</td><td>18%</td><td>2%</td><td>-</td></tr><tr><td>5</td><td>23.5%</td><td>2.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>6</td><td>27%</td><td>3%</td><td>-</td></tr><tr><td>7</td><td>31.5%</td><td>3.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>8</td><td>36%</td><td>4%</td><td>-</td></tr><tr><td>9</td><td>40.5%</td><td>4.5%</td><td>-</td></tr><tr><td>10</td><td>45%</td><td>5%</td><td>-</td></tr><tr><td>11</td><td>50%</td><td>4.5%</td><td>0.5%</td></tr><tr><td>12</td><td>50%</td><td>9%</td><td>1%</td></tr><tr><td>13</td><td>50%</td><td>13.5%</td><td>1.5%</td></tr></table> o.s.v...
Kommentarer? (Är inte statistik fruktansvärt kul?!? )