CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
ärnringen har ansträngt sig för att låta beskrivning och atmosfär, inte regler, komma i första rummet.
Till den grad att jag inte riktigt förstår hur den grundläggande konfliktresolutionmekanismen fungerar!
Det enda stället jag hittar vilken sorts tärning spelet använder är i det allra första kapitlet (”vad är rollspel” typ), något som de flesta erfarna rollspelare hoppar över. Det är ett misstag – det är bara där jag hittar vilken tärning som gäller.
Dett finns inga färdigheter i Symb. Bara motsvarigheter till ”feats” eller ”talanger”. Så den enklaste typen av slag är att slå mot ditt attribut (slå lika med eller lägre än ditt värde). Så långt är det väl enkelt.
Men sedan beskrivs mekanismen för ”modifierat av”, dvs symbolen ”pil bakåt” - jag väljer använda ”mindre än” tecknet: <. Ingenstans hittar jag vilka attributvärden som motsvarar vilka modifikationsvärden. Är det så enkelt som ”attributvärdet minus tio”?
Dvs att en hjälte med 12 i Styrka har +2. Ett monster med samma värde ger -2?
Detta har jag gissat mig till utifrån exempel. Finns det någon definition som skriver ut vad som gäller i klartext, ochisåfall på vilken sida?
Det jag eftersöker är något i stil med:
Mvh,
Zappster
Till den grad att jag inte riktigt förstår hur den grundläggande konfliktresolutionmekanismen fungerar!
Det enda stället jag hittar vilken sorts tärning spelet använder är i det allra första kapitlet (”vad är rollspel” typ), något som de flesta erfarna rollspelare hoppar över. Det är ett misstag – det är bara där jag hittar vilken tärning som gäller.
Dett finns inga färdigheter i Symb. Bara motsvarigheter till ”feats” eller ”talanger”. Så den enklaste typen av slag är att slå mot ditt attribut (slå lika med eller lägre än ditt värde). Så långt är det väl enkelt.
Men sedan beskrivs mekanismen för ”modifierat av”, dvs symbolen ”pil bakåt” - jag väljer använda ”mindre än” tecknet: <. Ingenstans hittar jag vilka attributvärden som motsvarar vilka modifikationsvärden. Är det så enkelt som ”attributvärdet minus tio”?
Dvs att en hjälte med 12 i Styrka har +2. Ett monster med samma värde ger -2?
Detta har jag gissat mig till utifrån exempel. Finns det någon definition som skriver ut vad som gäller i klartext, ochisåfall på vilken sida?
Det jag eftersöker är något i stil med:
(Om jag ens nu gjort min matte rätt?)Slå 1T20 och slå lika med eller under [Ditt Värde], normalt 5-15 före modifikationer.
Behöver du övervinna aktivt motstånd blir slaget
Slå 1T20 och slå lika med eller under [Ditt Värde] + 10 – [Fiendens Värde].
Försvarar du dig mot en aktiv motståndare blir slaget
Slå 1T20 och slå lika med eller under [Fiendens Värde] + 10 – [Ditt Värde].
Mvh,
Zappster