Re: Transhuman space låter intressant
"Hur ser Transhumans space' kampanjvärld ut? Inbjuder den till mysterielösande och psykologiska utmaningar eller är det mer konflikter designade för att lösas med pangpang och simpla intriger som gäller? Finns det utgivna äventyr som kan tillfredställa dessa önskningar?"
Det finns ett utgivet äventyr och det har jag inte köpt, så det kan jag inte uttala mig om. Dock kan jag med säkerhet säga att pangpang blir svårt i Transhuman Space. Förvisso finns det smart ammunittion som gör det lättare att träffa och sådant krams, men en det drar till sig uppmärksamhet från farbror blå och sådant.
Rent generellt skulle jag säga att det gäller att tänka före. Långt före.
Spelet i sig verkar kretsa runt vad som klassas som en människa. Att du och jag är det är väl alla äverens om, men min klon som har mina minnen, vad är han? Din självgående AI som sköter verksamheten i din butik, är den en medborgare? Framavlade varelser avedda för hårt fysiskt arbete på platser ingen människa vill besöka, är de "människor"? Vad är människan?
Mig veterligt är Transhuman Space den enda settingen där det är helt okej att ha en rollperson som är genmanipulerad och kär i en AI som finns i ett chip på ditt lårben och ingen höjer på ögonbrynen.
Transhuman Space-fansida och en
ännu bättre!
Jag gillar att säga att Fading Suns är 1500tal i rymden, Traveller är åttiotal i rymden och Transhuman Space är framtiden i rymden.
Storuggla, kugghjulsorgie