Nekromanti Grundregler för hård SF

ÄlveKatt

Veteran
Hej.

Jag letar efter ett uttömmande men inte allt för svårhanterligt set med regler för SF ala realistisk framtid. Jag försökte med Rävsvans Gränsvärldar och tyckte mycket om det men insåg att jag behöver något mer komplett.

Lite tips om bra publicerat material vore snällt.

Tack.

Storuggla

Champion
Tja, det beror på vad man gillar (vilket jävla svar va?) men jag diggar Traveller som nu finns i horder av olika former och regelverk, det har någorlunda realistisk fysik i alla fall. Likaså 2300AD.
Transhuman Space har realistisk rymdfärd men en helt annan settign än Traveller och 2300AD, och där i ligger trubblet. Realistiska regler är en sak, men settingen brukar följa med. Traveller är mer.. traditionell scifi medan Transhuman Space är helt upp åt väggarna ballt och nytänkande, vilket ger det en viss känsla av... krydda.
Ska du bara ha regler för rymdstrid så finns Ad Astra som gär aptuffa regler med pluppar och 3D(!).

Storuggla, setting setting vetting

NilsK

Ligist
2300 AD slapps snart i en D20 variant med uppdaterad setting (2320 AD). Gillar du D20 sa ar det nog en hojdare. Gamla varianten ar bra den ocksa aven om just reglerna kanns en smula 80 tal.

Annars ar, som Storuggla namnde, Transhuman Space snorballt, inte for reglerna dock.

ÄlveKatt

Veteran
Dessa låter definitivt intressanta.

Vad jag är ute efter kan beskrivas som ett regelsystem som har regler för de begränsningar som rymdfart och annat innebär. Jag vill kunna rollspela i en värld där en resa inom ett solsystem flortfarande tar flera månader, och som har system och tabeller för att räkna ut resor mellan stjärnor under ljusets hastighet, användande av slanbelleprincipen, med mera. Det skalll helst innehålla idéer om andra innovationer än bara rymdfart. Det vill säga, framtid och rymdfart, men inte så långt in i framtiden att mänsklig teknologi blir helt abstrakt eller rymdoperaaktig.

Skulle jag kunna få lite hemsideadresser eller förlagsnamn? Jag har en känsla av att en sökning på till exempel Traveller lär ge mig massor med träffar, varav den jag är ute efter är endast en i en alldeles för stor mängd...

Storuggla

Champion
Okej, då luktar det som GURPS Space är något att leta efter, det är bara regler i den boken.
Transhuman Space skulle nog också funka men där rör vi oss bara än så länge i vårat eget solsystem. Men det har idéer för nanoteknologi, AI's, memetik och en jefla massa. Plus i kanten för en setting där USA inte är supermakten nummer ett, dessutom.
GURPS Traveller har ett FTL-system (dock det mysisgaste sättet i mina ögon) så det kanske blir lite knas då. Traveller d20 är precis samma teknologi som GURPS-varianten, fast lite tidigare i tidslinjen och med andra regler. Jovian Chronicles är ett intressant lir, här finns en lista på produkterna.

På rak arm skulle jag peka på Transhuman Space för att det har massor av gottgott vid sidan om rymdresor, och Traveller för att det är så mumsigt i allmänhet.
Fråga på bara om det är något du undrar över, det finns inbitna Travelleriter, JC-iter och Transhumanister(?) här på forumet :gremsmile:

Storuggla, köper ej erotopus

ÄlveKatt

Veteran
Transhuman space låter intressant

Tack för din hjälp!

Transhuman space verkar onekligen mest intressant.

Gurps space låter också intressant, men jag skulle behöva en beskriven värld och gärna förskrivna äventyr eftersom jag alltid förstorar upp uppgiften att skriva äventyr. Jag brukar baxna eftersom jag vill ha en hel värld, med alla platser och rollpersoner som spelarna kan tänkas möta, förbeskrivna, för att inte få panik. Jag behöver kanske bara mer erfarenhet, men ändå.

Hur ser Transhumans space' kampanjvärld ut? Inbjuder den till mysterielösande och psykologiska utmaningar eller är det mer konflikter designade för att lösas med pangpang och simpla intriger som gäller? Finns det utgivna äventyr som kan tillfredställa dessa önskningar?

Honken

Hero
Här kommer en länk till Traveller. Själv skulle jag rekomendera Megatraveller, som är min favorit version.

FTL resor i Traveller tar alltid ungefär 1 vecka och Stjärnkartan är 2 dimensionell. Men den har MYCKET bakgrunsmaterial, och förutom GURPS Traveller och T20 så finns det många sidor med fan material. Bland annat Downport , Freelance Traveller och Traveller Atlas. Sist men inte mins hittade jag en länk till en sida om Traveller 5

/Honken

Storuggla

Champion
Re: Transhuman space låter intressant

"Hur ser Transhumans space' kampanjvärld ut? Inbjuder den till mysterielösande och psykologiska utmaningar eller är det mer konflikter designade för att lösas med pangpang och simpla intriger som gäller? Finns det utgivna äventyr som kan tillfredställa dessa önskningar?"

Det finns ett utgivet äventyr och det har jag inte köpt, så det kan jag inte uttala mig om. Dock kan jag med säkerhet säga att pangpang blir svårt i Transhuman Space. Förvisso finns det smart ammunittion som gör det lättare att träffa och sådant krams, men en det drar till sig uppmärksamhet från farbror blå och sådant.
Rent generellt skulle jag säga att det gäller att tänka före. Långt före.
Spelet i sig verkar kretsa runt vad som klassas som en människa. Att du och jag är det är väl alla äverens om, men min klon som har mina minnen, vad är han? Din självgående AI som sköter verksamheten i din butik, är den en medborgare? Framavlade varelser avedda för hårt fysiskt arbete på platser ingen människa vill besöka, är de "människor"? Vad är människan?
Mig veterligt är Transhuman Space den enda settingen där det är helt okej att ha en rollperson som är genmanipulerad och kär i en AI som finns i ett chip på ditt lårben och ingen höjer på ögonbrynen. :gremsmile:

Transhuman Space-fansida och en ännu bättre! :gremlaugh:

Jag gillar att säga att Fading Suns är 1500tal i rymden, Traveller är åttiotal i rymden och Transhuman Space är framtiden i rymden. :gremsmile:

Storuggla, kugghjulsorgie

Storuggla

Champion
"Själv skulle jag rekomendera Megatraveller, som är min favorit version."

Megatraveller? Jasså, varför då? Jag gillade det först men sen såg jag statblocken som följde med skeppen och vandrade resolut tillbaka till Bok 1-8 :gremgrin:

Storuggla, hejja kejsar Stefan

ÄlveKatt

Veteran

Jag har läst lite om Transhuman Space på sidorna du nämnde. Jag kollade vilka tillägg som fanns. Jag har kommit fram till att jag måste ha det där rollspelet. Det verkar ju rent underbart.

Storuggla

Champion

Gott! Välkommen till de troendes skara, så att säga. :gremgrin:

Storuggla, i brunnen

Honken

Hero
Megatraveller? Jasså, varför då? Jag gillade det först men sen såg jag statblocken som följde med skeppen och vandrade resolut tillbaka till Bok 1-8

Min första classic traveller bok var blå och lite större än dessa "kända" böcker. Jag antar att det är en sammanfattning som kom ut efter böckerna. I alla fall så förstod jag aldrig hur det var tänkt funka med alla färdigheter. Megatraveller hade ett system som jag förstod.

Till saken kommer också att jag egentligen aldrig spelat någon version av spelen, utan bara äger böckerna, och har läst igenom dem med god behållning.

/Honken

PAX

Jordisk Äventyrare
Oj! Inte lite du kräver av ett solsystem.

Resor mellan solar borde inte vara så svårt att räkna ut på ett ungefär. Vad du dock behöver då är en solkarta. I 2300AD finns en som är baserad på riktiga värden för X, Y &Z koordinater.

Ett spel som ingen nämt ännu är Alternity och dess kampanjmodul Star Drive. Gavs ut av TSR. En del av materialet från det spelet finns numera i D20 Future men är inget jag rekommenderar. När det gäller just ST så har jag för mig att spelvärlden var rätt så gripbar och (hrrmmm) "realistisk" Sci-Fi.

Snoka runt på hemsidor som är skapta för 2300AD. Dock var spelet väldigt krigiskt inriktat.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Space, GURPS Mars, GURPS Terradyne blir en bra startkombo. Där finns massor med nyttig info och världsbeskrivningar.