solvebring
Superhero
Världen
Så, nu börjar jag få ihop lite av världen också.
Bifogar det... Ge mig era kommentarer...
Så, nu börjar jag få ihop lite av världen också.
Bifogar det... Ge mig era kommentarer...
Men om vi tittar på vad folk har postat för frågor på sistone så ser vi både Forgeiga frågor från Traffaut, krank som frågat om immersionistiska system (och krank skiter fullständigt i vad Forgeiter menar med termen), Dimfrost som frågat om spelmässighet, Omgitburns som postat helt självständiga tankar och Sölvebring här, som haft en idé om ett klassiskt system i egen, omvänd tappning; där man slår olika tärningar beroende på svårighetsgraden för handlingen, medan egenskapsvärdet är konstant.Med andra ord: veteranerna här är mest intresserade av att ge nybörjarna vad de tror att nybörjarna behöver, alternativt bara spouta sin personliga agenda, i motsats till att använda sin tidigare erfarenhet för att ge nybörjarna vad de vill ha.
...men inte en särskild bredd på svaren.Det är alltså en väldig bredd på frågorna...
Bah - han kunde ju lika gärna använda BRP eller GURPS, eftersom det inte är någon fundamental skillnad mellan hans spel och dessa, och det är ingen idé att göra sådana spel! Dom finns ju redan, och alla som är intresserade av att göra sådant slösar bara bort sin tid.ett klassiskt system i egen, omvänd tappning; där man slår olika tärningar beroende på svårighetsgraden för handlingen, medan egenskapsvärdet är konstant
Man tar en bra grund, sedan lägger man till andra saker som är intressanta för att få det annorlunda spelmässigt sett.Bah - han kunde ju lika gärna använda BRP eller GURPS, eftersom det inte är någon fundamental skillnad mellan hans spel och dessa, och det är ingen idé att göra sådana spel! Dom finns ju redan, och alla som är intresserade av att göra sådant slösar bara bort sin tid.
Det här är en intressant fråga som det är svårt att ge ett generellt svar på, om man inte räknar ett jättemesigt svar i stil med: Tillräckligt mycket regler för att man ska kunna spela spelet. Detta kan variera enormt mycket från spel till spel. Nu är de flesta rollspel i grunden rätt lika, men man kan mycket väl tänka sig två rollspel med regler som skiljer sig lika mycket som reglerna för Advanced Squad Leader skiljer sig från reglerna för Sten, sax, påse. Reglerna i det senare fallet omfattar två meningar och får anses vara kompletta.Vilka saker bör man minst, i alla fall, ha med för att gå dugligt kompletta grundregler anser ni?
Det som framför allt saknas är regler för vad som händer om en annan person försöker motarbeta dig. Hur avgör man vem som lyckas?Jag bifogar vad jag fått ihop hittills, vad fattas, vad bör klaras upp osv?
Vilket sätt av motarbetning menar du?Det som framför allt saknas är regler för vad som händer om en annan person försöker motarbeta dig. Hur avgör man vem som lyckas?
Oj! Självklart inte, nu när du säger det ser jag det.(Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att det faktiskt är lättare att lyckas perfekt med en Lite svårare handling än med en Normal, så som reglerna ser ut just nu. Ska det vara så?)
Jag tänkte på något så enkelt som att två personer bryter arm, förhandlar om ett pris eller något liknande och slår varsitt färdighetsslag. Hur avgör man vem som vann?Vilket sätt av motarbetning menar du?
Stridsregler kommer ju självklart. Men din kommentar låter i sig som den säger att du absolut inte syftar på något sådant typiskt, utan något djupare?
Jag skulle föreslå följande variant: Ett slag är perfekt när alla tärningar, eller alla tärningar utom en, visar ettor."En perfekt handling är då man lyckas slå fram ettor på samtliga tärningar man slår för att se om handlingen lyckas. Det är också godkänt om man skulle slå fram ettor på nästan alla tärningar utom en, och den visar utslagsvärde två. I annat fall är det inte en perfekt handling."
Armbrytning, ja då kommer jag nog sätta regler för STY mot STY på motståndstabell eller liknande.Jag tänkte på något så enkelt som att två personer bryter arm, förhandlar om ett pris eller något liknande och slår varsitt färdighetsslag. Hur avgör man vem som vann?
Alltså har jag fångat en ganska bra nivå för perfekt slag, vilket jag tänkt mig skall vara ganska så svårt, för det skall grunda mycket till utveckling, och den är tänkt att gå sakta.Det hela beror på hur vanligt du vill att det ska vara med perfekta slag. Om jag inte räknat fel skulle det innebära att slagen på Normal svårighetsgrad blir perfekta i 7,4 % av fallen och det tycker inte jag är så ofta att det stör spelet, speciellt inte med tanke på att antalet perfekta slag på andra svårighetnivåer kommer att vara väldigt litet.
Eller så kan man sikta mot att låta ens systems särtdrag vara att det gör samma sak som BRP och GURPS fast bra.Personligen tycker jag dessutom att du behöver något som lyfter fram ditt spels särdrag också, som får det att stå ut från mängden. Annars kan man lika gärna använda GURPS eller d20 eller BRP eller vilket annat av "dyrka-dörrar-och-slå-ihjäl-gobbos"-system som helst.
Då har jag följande regelförslag (som det naturligtvis står dig helt fritt att ignorera):Alltså har jag fångat en ganska bra nivå för perfekt slag, vilket jag tänkt mig skall vara ganska så svårt, för det skall grunda mycket till utveckling, och den är tänkt att gå sakta.
Jo, jag har funderat på det också, eller kring de banorna utan att riktigt minnas hur det var. Men så har väl Neogames gjort i t.ex. Neotech och Viking?Ett slag lyckas perfekt om minst tre av tärningarna visar ettor, samtidigt som summan av dem är lägre än eller likamed färdighetsvärdet, oavsett hur många tärningar man slår.