Krille
Super Moderator
Kvaliteter
Problemet med differenser är förstås att det är räknande inblandat. Trevligast vore ett system där man helt enkelt jämför vad man slog, så att man slapp räkna.
Nu har du valt ett kvalitetssystem där det är bra att slå lågt (ju fler ettor desto bättre är det), så det gör black jack-metoden/Pendragon-metoden (så länge som du slår under färdighetsvärdet så är högt bra). Med det systemet hade Nils slagit 8 och Berra slagit 5, och eftersom 8 är högre än 5 så hade Nils vunnit hagglandet och lyckats klämma ut fem silvermynt extra.
Du har också valt ett system med två olika kvalitetsmätare, en för att mäta varierad grad av framgång vid "enkla slag", och en för att mäta två motsatta slag. Jag skulle hellre välja ett system med en kvalitetsmätare, och använda den i båda situationerna.
Ett förslag skulle kunna vara så här:
Ett misslyckat slag har i grunden kvalitet 0 och ett lyckat slag har i grunden kvalitet 1. Varje etta på ett lyckat slag ökar på kvaliteten med 1, och varje sexa på ett misslyckat slag minskar kvaliteten med 1. Ju högre kvaliteten är desto bättre - kvalitet 2 är nästan perfektion och allt över kvalitet 3 är i princip grader av perfektion.
Vid motsatta slag jämför du bara två kvaliteter. Den som får högst kvalitet vinner.
Problemet med differenser är förstås att det är räknande inblandat. Trevligast vore ett system där man helt enkelt jämför vad man slog, så att man slapp räkna.
Nu har du valt ett kvalitetssystem där det är bra att slå lågt (ju fler ettor desto bättre är det), så det gör black jack-metoden/Pendragon-metoden (så länge som du slår under färdighetsvärdet så är högt bra). Med det systemet hade Nils slagit 8 och Berra slagit 5, och eftersom 8 är högre än 5 så hade Nils vunnit hagglandet och lyckats klämma ut fem silvermynt extra.
Du har också valt ett system med två olika kvalitetsmätare, en för att mäta varierad grad av framgång vid "enkla slag", och en för att mäta två motsatta slag. Jag skulle hellre välja ett system med en kvalitetsmätare, och använda den i båda situationerna.
Ett förslag skulle kunna vara så här:
Ett misslyckat slag har i grunden kvalitet 0 och ett lyckat slag har i grunden kvalitet 1. Varje etta på ett lyckat slag ökar på kvaliteten med 1, och varje sexa på ett misslyckat slag minskar kvaliteten med 1. Ju högre kvaliteten är desto bättre - kvalitet 2 är nästan perfektion och allt över kvalitet 3 är i princip grader av perfektion.
Vid motsatta slag jämför du bara två kvaliteter. Den som får högst kvalitet vinner.