Nekromanti Grundvärden

Mogor

Veteran
Tycker ni sty 16 fys 14 smi 12 sto 15 int 12 psy 16 och spi 13 och kar 8 är höga värden?Med dessa värden ska jag spela HElig krigare i järnhandsorden

Hasse

Hero
"Tycker ni sty 16 fys 14 smi 12 sto 15 int 12 psy 16 och spi 13 och kar 8 är höga värden?"

Nä, personligen tycker jag inte det, är de bara framslagna enligt regelbok eller någon husregel alla är överens om så kan inga grunvärden vara för höga. Den som i och för sig bäst kan svara på frågan är din SL, är det OK för honom, vilket det bör vara, så är det bara att köra.

Aeüolén

Veteran
Tycker ni sty 16 fys 14 smi 12 sto 15 int 12 psy 16 och spi 13 och kar 8 är höga värden

Nej inte speciellt, spelar själv en RP som ser ut så här:

STY 14, SNA 12, TÅL 14, UTH 13, VIG 14, BAL 13, KOR 14, PRE 14, IMU 12, UTS 13, INL 17, MIN 14, LOG 15, PSY 17, KRE 14, UPF 13, STO 13, LED 9, CHA 20, VIL 13.

Allt framslaget med 5t4 vilket ger ett medel på 12,5. (har en del särskilda förmågor som påverkat vissa grundegenskaper (tex Charm som slogs fram med 7t4 istället för 5).....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är hyfsade värden. Min nuvarande rollperson i DoD Expert är en alv med STY 10, STO 12, FYS 9, SMI 14, INT 16, PSY 13 och KAR 11. Huvudsaken är att du har en gubbe som är rolig att spela. Ett extremt exempel är ju Mungo-Jerry i gamla Mutant...

Rickard

Urverk speldesign
"Tycker ni sty /.../ är höga värden?"
Jo, de är väl bra.. Varför frågar du? Själv har jag sett bättre, både genom framslagning och äventyrande.. Ditt medel (13,25) ligger ungefär på samma nivå som om du slagit fram de med 2T6+6 eller OB3T6.. Jag vet har sett en som slagit fram 14,85 i medel eller äventyrat sig till bl.a. 26 i STY..
Vi slår fram våra gubbar genom att slå två ggr på varje grundegenskap och ta det bästa.. Förut spelade vi med att slå 3 ggr och ta det bästa men jag tyckte det var tråkigt att gubbarna aldrig fick dåligt någon gång..

/[color:448800]Han</font color=448800> som knappt kollar om spelarna slår fram GE:na regelrätt

Kormantaouk

Veteran
hmmmm...

d blir ju ganska låga värden när man väljer att spela människor...

själv kör jag med en Minotaur.. funkar bäst så...
d blir ju därefter åxå:
STY 54, STO 28, FYS 42, SMI 22, INT 12, PSY 20, KAR 14

den är dock rollspelad ett litet tag

Feuflux

omjonasson.se
Början med att säga att ni eventuellt snackar om olika DoD-versioner. Mogor har med SPI och det har inte Kormantaouk så jag gissar (för enkelhetens skull) att det är DoD6 respektive DoD4 ni snackar om.

Vet inte hur mycket DoD6 skiljer sig från DoD4 (som jag spelar) men jag tycker Mogors värden ser helt ok ut. Brukar ligga nånstans där själv med mina rollpersoner.

Kormantaouks värden har jag dock aldrig varit i närheten av.... (men jag tillåter inte Minotaurer som spelare heller). Min spontana kommentar om så höga värden är "överdrivet!", men sen besinnar jag mig. Det beror ju helt på spelgänget och hur SL anpassar motståndet till spelarna. En ny spelare i min spelgrupp som kom dragandes med en sådan karaktär skulle inte få använda den då den har alldeles för höga värden. Spelbalansen skulle rubbas. Spelare som är markant olika bra kan döda stämningen mycket effektivt.

Vad jag egentligen ville ha sagt var att ni nog har lite olika utgångslägen när ni ska avgöra vad som är "bra värden". Tillåts man spela minotaur så blir styrka 40 helt normalt....kanske?

Hasse

Hero
Grundvärdenas värde

"Vet inte hur mycket DoD6 skiljer sig från DoD4 (som jag spelar) men jag tycker Mogors värden ser helt ok ut. Brukar ligga nånstans där själv med mina rollpersoner."

Det skiljer vad jag förstått(har inte själv DoD4, dock DoD2 och EDD) inte så mycket egentligen den stora skillnaden är att man i DoD4 köper sina grundvärden medans man i DoD6 slår fram och man slår fram dem med hjälp av 3T6 med 1-3 poängs minus beroende på vilken ras man viljer och vilken grundegenskap det gäller.

Så en människa i Trudvang slås fram med 3T6 för alla Grundgenskaperna utom för STO som slås med 2T6+6. Så "medelsveinsson" i Trudvang har 11 i alla grundegeskaper utom STO som de har 13 i.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Grundvärdenas värde

Så en människa i Trudvang slås fram med 3T6 för alla Grundgenskaperna utom för STO som slås med 2T6+6. Så "medelsveinsson" i Trudvang har 11 i alla grundegeskaper utom STO som de har 13 i.v

Hmm, i DoD4 finns "alternativa regler" för att skapa sin rollperson. Istället för att köpa med BP så slår man fram karaktärer på exakt det sätt som du beskriver. Med andra ord är grundegenskaperna identiska (förutom SPI) mellan DoD4 och 6.

Perenna

Swordsman
själv kör jag med en Minotaur.. funkar bäst så...
d blir ju därefter åxå:
STY 54, STO 28, FYS 42, SMI 22, INT 12, PSY 20, KAR 14

...och skall man få så höga värden krävs typ 500 hjältepoäng? Har ni 'dödat' dödsängeln tio gånger? /images/icons/smile.gif

Hasse

Hero
Det verkar så.

"Med andra ord är grundegenskaperna identiska (förutom SPI) mellan DoD4 och 6."

Jupp samt att det i DoD6 inte finns alternativa regler för hur man köper med BP i stället för slår, vilket en del personer kritiserat DoD6 för.

Eksem

Champion
Re: Det verkar så.

Här kommer regler för den saken. Fördela 100 poäng som du vill så länge du har mellan 3 och 18 i alla egenskaper.

Sedan blir det ju lite olika för olika raser, så jag föreslår att man sätter ut grundegenskaperna först, och sedan gör en tabell över minus och plus för olika raser (kanske redan finns, t.om? Äger inte boken, faktiskt) man kan spela. Det torde vara ganska lätt.

tordzek

Veteran
"själv kör jag med en Minotaur.. funkar bäst så...
d blir ju därefter åxå:
STY 54, STO 28, FYS 42, SMI 22, INT 12, PSY 20, KAR 14"
Har du regler för minotaur till dod6 skulle jag bli glad om jag fick dom

Perenna

Swordsman
Re: Hjälte poeng

Vad är hjälte poeng.......
Det står inget om dom i grund reglerna väll?

Inte i DoD6, men åtminstone i EDD, DoD-91 och DoD Chronopia...

Hasse

Hero
Det gamla vanliga

"Sedan blir det ju lite olika för olika raser, så jag föreslår att man sätter ut grundegenskaperna först, och sedan gör en tabell över minus och plus för olika raser (kanske redan finns, t.om? Äger inte boken, faktiskt) man kan spela."

Mjo det finns redan i den meningen att det för varje ras står vilken tärningskombination man skall slå plus/minus ev. rasmodifikationer. Dvärgarnas SMI t.ex. slå med 3T6-3.

"Här kommer regler för den saken. Fördela 100 poäng som du vill så länge du har mellan 3 och 18 i alla egenskaper."

Och dessa poäng är lätt att variera utfrån vilken snitt poäng man vill att RP skall ha. Vill man att RP inte skall ha högre snitt än normalgubben får de 90p. att fördela (11x7+13 för sto). Vill att de man de skall ha ett snitt för 4T6(sto 3T6+6) för de 115 poäng att fördela.

Tharneck

Veteran

ska bara påpeka att "hjälte poeng" stavas så här, "hjälte poäng".

ja ja, vi nu vet vi att "hjälte poeng" finns i EDD, DoD-91 & i Chronpia, men vad annvänds det till?

Hasse

Hero

"vi nu vet vi att "hjälte poeng" finns i EDD, DoD-91 & i Chronpia, men vad annvänds det till?"

I EDD:
Till att förbättra rollpersonen genom olika hjälteförmågor som kostade olika många HP(hjältepoäng) beroende på hur bra den var eller så kunde man änvände sina HP till att ersätta tärningsslag med ett automatiskt lyckande. Exempelvis, ville man vara säker på att träffa draken med sitt drakdödarsvärd så istället för att slå ett attackslag så offrade man HP istället, hur många berodde på hur stor chansen var att man skulle lyckas med sin attack. Ju sämre chans att lyckas dessto fler HP kostade det.

Olika hjälteförmågor man kunda köpa var t.ex:
* Järnnäve (knytnävar och sparkar gör alltid maximal skada.)
* Orädd (behöver aldrig slå på skräcktabellen.)
* Stålblick (Med sin "stålblick" få motståndare att tveka i en SR om de misslyckas med ett PSY-slag)