Rising
Vila i frid
Vet ni vad som är jobbigt? Jo, att all spelmässig gruppdynamik mer eller mindre står kvar på ruta ett, trots att spelen har haft så lång tid att utvecklas på.
I min allra första datortidning så beskrevs Battle Isle till Amigan. Battle Isle var ett strategispel som jag flera år senare hade väldigt roligt med: En av de mest grundläggande strategiska dragen var att man dels hade tanks som var bra i närstrid, och dels artilleri som kunde skjuta på avstånd men som var usla i direkt strid (förstås). Jag förstod förstås genast att det gällde att låta tanksen bilda en front som artilleriet kunde stå skyddade bakom, men jag gillade utmaningen att räkna ut vilken fördelning av tanks/artilleripjäser som var den bästa - det berodde ju lite på miljöerna.
Det där är ju en bra grund... och egentligen har det inte hänt så mycket sedan dess. I World of Warcraft (som jag visserligen inte spelar, så ni får väl basha mig nu) så (om jag har fattat det rätt) är egentligen alla klasser uppdelade mellan tanks, skadegörare och helning. En extra grej, alltså, men i övrigt likadant som i de gamla strategispelen. Alla klasser är antingen renodlade på en av uppgifterna, eller så kombinerar de två eller tre av dessa grejer.
D&D har samma uppdelning, och de har försökt bredda utbudet av roller genom att använda två gamla klassiska spelmekaniker:
Dels "om en person kan göra något som hela gruppen tjänar på - då klarar en mångfaldsgrupp sig bättre än en enhanda grupp"; lås för roguen att dyrka upp; spår för rangern att tracka, typ (om jag nu hajat D&D rätt). På så vis kan öh, vissa klasser komplettera varandra även om de egentligen fyller en och samma roll. I teorin, i vart fall, jag kan inget bra exempel på detta i D&D; men jag anar att några av de psioniska klasserna konkurrerar med de vanliga klasserna på detta sätt.
Dels sax, sten och påse-principen. Barbarer och Krigare har bra skydd mot två helt olika sorters angrepp. Rangers, Clerics och Paladiner har olika specialmöjligheter att slå ut varsina fiendekategorier.
Pokemon blandade bara sax, sten och påse med låsdyrkarmekanismen. Där behövde man ha en pokemon som bemästrade förmågorna Surf, Cut, Flash och liknande för att kunna ta sig fram på banorna (Cut klippte sönder buskar. Det räckte med att en pokemon kunde detta för att man skulle kunna passera med alla ens pokemon. Så det fanns ingen mening med att ge förmågan Cut åt fler pokemon än en). Å så var vattenpokemon bra mot eldpokemon, eldpokemon bra mot växtpokemon, och växtpokemon bra mot vattenpokemon, så man ville gärna ha en bra uppdelning på det sättet också.
Många moderna strategispel (såsom Advance Wars) tillämpar en sax, sten och påse-princip på flyg- mark och vattenfordon. Typ så att AA-enheten är bra på att slå ut bombflygplan, medan bombflyg är bra på att slå ut tanks och tanks är bra på att slå ut AA-enheter.
ÄR DET INTE LAMT ATT ALLT ÄR SÅ TRANSPARENT?
Dessa strategispel måste vara en hundra år, mer eller mindre, och ändå så har typ ingenting hänt!
/Rising
jag har lite funderingar på utvecklingsmöjligheter, men först vill jag höra era kommentarer, förslag och exempel på det jag försöker illustrera.
I min allra första datortidning så beskrevs Battle Isle till Amigan. Battle Isle var ett strategispel som jag flera år senare hade väldigt roligt med: En av de mest grundläggande strategiska dragen var att man dels hade tanks som var bra i närstrid, och dels artilleri som kunde skjuta på avstånd men som var usla i direkt strid (förstås). Jag förstod förstås genast att det gällde att låta tanksen bilda en front som artilleriet kunde stå skyddade bakom, men jag gillade utmaningen att räkna ut vilken fördelning av tanks/artilleripjäser som var den bästa - det berodde ju lite på miljöerna.
Det där är ju en bra grund... och egentligen har det inte hänt så mycket sedan dess. I World of Warcraft (som jag visserligen inte spelar, så ni får väl basha mig nu) så (om jag har fattat det rätt) är egentligen alla klasser uppdelade mellan tanks, skadegörare och helning. En extra grej, alltså, men i övrigt likadant som i de gamla strategispelen. Alla klasser är antingen renodlade på en av uppgifterna, eller så kombinerar de två eller tre av dessa grejer.
D&D har samma uppdelning, och de har försökt bredda utbudet av roller genom att använda två gamla klassiska spelmekaniker:
Dels "om en person kan göra något som hela gruppen tjänar på - då klarar en mångfaldsgrupp sig bättre än en enhanda grupp"; lås för roguen att dyrka upp; spår för rangern att tracka, typ (om jag nu hajat D&D rätt). På så vis kan öh, vissa klasser komplettera varandra även om de egentligen fyller en och samma roll. I teorin, i vart fall, jag kan inget bra exempel på detta i D&D; men jag anar att några av de psioniska klasserna konkurrerar med de vanliga klasserna på detta sätt.
Dels sax, sten och påse-principen. Barbarer och Krigare har bra skydd mot två helt olika sorters angrepp. Rangers, Clerics och Paladiner har olika specialmöjligheter att slå ut varsina fiendekategorier.
Pokemon blandade bara sax, sten och påse med låsdyrkarmekanismen. Där behövde man ha en pokemon som bemästrade förmågorna Surf, Cut, Flash och liknande för att kunna ta sig fram på banorna (Cut klippte sönder buskar. Det räckte med att en pokemon kunde detta för att man skulle kunna passera med alla ens pokemon. Så det fanns ingen mening med att ge förmågan Cut åt fler pokemon än en). Å så var vattenpokemon bra mot eldpokemon, eldpokemon bra mot växtpokemon, och växtpokemon bra mot vattenpokemon, så man ville gärna ha en bra uppdelning på det sättet också.
Många moderna strategispel (såsom Advance Wars) tillämpar en sax, sten och påse-princip på flyg- mark och vattenfordon. Typ så att AA-enheten är bra på att slå ut bombflygplan, medan bombflyg är bra på att slå ut tanks och tanks är bra på att slå ut AA-enheter.
ÄR DET INTE LAMT ATT ALLT ÄR SÅ TRANSPARENT?
Dessa strategispel måste vara en hundra år, mer eller mindre, och ändå så har typ ingenting hänt!
/Rising
jag har lite funderingar på utvecklingsmöjligheter, men först vill jag höra era kommentarer, förslag och exempel på det jag försöker illustrera.