Nekromanti Gruppdynamik II

Sodivra

Champion
Hej forumet.

Precis som Entomophobiac så vill jag skriva regler för rollpersonernas grupp, inte bara individerna. Så här skrev han, rekommenderad läsning:
http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=422261

Det är två saker jag vill uppnå med det:

1. Spelarna ska få hjälp, tips och uppmuntran att knyta ihop sina rollpersonerna, och gärna göra ett litet kontaktnät utanför rollpersonernas grupp innan handlingen börjar, som jag kan använda.

2. Lyfta fram varje rollpersonerns särart. I det klassiska exemplet D&D så får ju varje rollperson en sorts inriktning och roll i gruppen genom att välja klass - Varför inte låta dom få sin roll i gruppen genom att välja just en roll i gruppen - Rollpersonens värden påverkas av ifall man är gruppens mamma, ledare, clown, eller så.

...

Jag tänkte berätta lite om det regelsystem som det här ska placeras i, också.

Det finns tre sorters värden som man kan låta de här reglerna påverka: Talanger, Tillstånd och Tillgångar. Kolla här: http://www.staden.org/filer/olbert.pdf

Talanger är färdigheter, de gör dig skickligare. Tillstånd är känslor, attityd, stil, hur du gör saker, och det är detta som är bränslet till rollpersonens alla handlingar. Tillgångar är ess i rockärmen man kan dra fram för att påverka storyn.

Så hur gör man det bra?

....

Några saker jag har funderat på är:
-Att låta spelarna köpa fördelar/nackdelar/resurser/kontakter till gruppen helt enkelt, att välja en färdig "klass" baserad på gruppsykologi (Lite trist, kanske?)
-Att välja ett Tillstånd som speglar rollpersonens förhållande till gruppen, och som då kan användas för att uppnå speciella effekter. Typ, jag låter Positivhalar-Olberts Tillstånd Obscen spegla hans relation till gruppen. Han är lite utanför för han är så jäkla snuskig, och det är alltid han som säger det dom andra inte riktigt vågar. Genom att använda Tillståndet Obscen så kan jag automatiskt lyckas komma på en lösning på ett problem för gruppen, som de andra har förbisett för att de varit för fina i kanten.
-Att spelarna åt sin rollperson väljer mellan ett gäng relationer till de andra rollpersonerna. Jag tycker att det är lite ballare att göra ett mer nyanserat förhållande till gruppen, men jag vet inte hur man ska låta det lyfta fram ens egens rollpersons plats i gruppen, och inte bara vad han tycker om de andra.

Vad tycker ni?

Hoppsan... Detta skulle ju ligga på makarforumet. :gremtongue:

Mogger

Hipsteranka
Väldigt spännande ideér! Att även ha med gruppen som dynamisk enhet är väldigt intressant.

En klassiker är att placera ut RP på en vanlig relationskarta som är tydlig för alla, men ännu roligare vore det ju om gruppen som enhet hade "förmågor".

Jag tror att det bör knytas ordentligt till spelets tema och mål. I kommande Coriolis snackade vi en del om att ha rymdskeppet som en 5:e karaktär som alla "betalar" för, men din förslag tar det hela lite längre genom att implementera en gruppdynamik i spelet.

Däremot är jag osäker på relationerna inom gruppen. Dessa bör utmanas för att inte bli statiska och hämmande.

Men iaf, väldigt intressant.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rollpersonerna kan man kanske skapa enskilt, men gruppen borde i alla fall sättas samman i grupp. Jag tycker att man skulle kunna laborera lite med någon form av gruppövningar.

I "SotC" så ska varje spelare skriva i de andra rollpersonerna som bipersoner i sin egen privata pulp-roman. Detta är ett utmärkt sätt att etablera grupprelationer och skapa band. Motsvarande grepp borde man kunna överföra även till andra spel.

Ponera att man har ett antal slumptabeller som innehåller ett antal fraser (till exempel försvunnen släkting, ett bakhåll, korruption, utpressning, rivalitet, min fiendes fiende, och så vidare). Två rollpersoners relation får man då fram genom att man slår några gånger på tabellerna och får fram ett par fraser som man sedan väver ihop till en berättelse om hur dessa personer träffades?

Kanske kan man i spel ha tillbakablickar vid vissa tillfällen då spelarna får spela ut någon händelse i det förflutna som förde dem samman eller påverkade deras relation till varandra? Typ "när du ser den vackra servitrisen på caféet så får det dig att minnas när du och Flåbert som unga skolpojkar tävlade om samma flickas gunst", klipp till när Flåbert och Råbert är unga skolpojkar och båda suktar efter den vackra Clåtilda.

Troberg

Sinister eater
Att låta spelarna köpa fördelar/nackdelar/resurser/kontakter till gruppen helt enkelt
Den modellen har jag i Generica. Spelledaren har där möjlighet att tilldela en viss hög poäng att köpa fördelar/nackdelar (vilket även inkluderar de andra pryttlarna du räknade upp) för som gäller för hela gruppen. Naturligtvis funkar inte alla på gruppnivå, men de flesta gör.

Om man från början har gemensamma fiender/kontakter/tillgångar/mål osv så har man en sammanhållande faktor tills man hunnit spela ihop gruppen i spelet.

Sodivra

Champion
En klassiker är att placera ut RP på en vanlig relationskarta som är tydlig för alla, men ännu roligare vore det ju om gruppen som enhet hade "förmågor"
Jag är lite sugen på att låta spelarna placera ut sina roller och ett gäng slp:s/platser/organisationer på en mindmap-aktig sak.

Varje relation till dessa som man beskriver ger någon liten regelmässig fördel, så spelarna uppmuntras att tänka till hur de känner varandra och även skapa en kontext de lever i, vilket ger mig som SL en massa material att jobba med. Det räcker med att de skriver ner "Skomakaren Gyorgy" så är han intressantare för dem än ett SLP-miffo jag hittar på i stunden, för hej... Gyorgy har dom skapat.

Tror jag iaf.

Detta skulle då beskriva hur den och den känner varandra, men inte "roller i gruppen" riktigt.

Det enklaste vore väl att ta till några grupparketyper som "klasser" som sagt, men jag är lite skeptisk till detta av just den anledning som du nämner:

Däremot är jag osäker på relationerna inom gruppen. Dessa bör utmanas för att inte bli statiska och hämmande.
Absolut. Har du några förslag på hur?

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Jag är lite sugen på att låta spelarna placera ut sina roller och ett gäng slp:s/platser/organisationer på en mindmap-aktig sak.

Varje relation till dessa som man beskriver ger någon liten regelmässig fördel, så spelarna uppmuntras att tänka till hur de känner varandra och även skapa en kontext de lever i, vilket ger mig som SL en massa material att jobba med. Det räcker med att de skriver ner "Skomakaren Gyorgy" så är han intressantare för dem än ett SLP-miffo jag hittar på i stunden, för hej... Gyorgy har dom skapat.

Tror jag iaf.

[/ QUOTE ]

Det tror jag med. Noir har ett liknande system (vill jag minnas?) där det ingår i karaktärsskapandet att trixa ihop 3 "kontakter" enlig regler. Att dra det här ytterligare ett steg vore positivt så att man, som du säger, kan slänga in i princip vad som helst. Jmfr med det numera klassiska "50 ords bakgrund"-systemet fast det gäller hela gruppen och i ngn slags mind-mapform. Riktigt spännande. Sköter man det här rätt så bör spelarna mer eller mindre skapa storyn. Ett förslag är att spelarna tvingas sätt ut även antagonister (kanske sätta ut varandras?). Tillsammans med platser innebär detta att spelarna skapar settingen (platser och personer), storyn (hur dessa hänger samman), sina rollpersoner och inbördes relation på samma gång. Elegant! :gremsmile:

[ QUOTE ]
Har du några förslag på hur?

[/ QUOTE ]
Helt enkelt genom att inte definiera relationens natur mer än hur den ser ut på ytan. Jobbar de ihop, har de varit gifta, hänger de på samma pub o.s.v.

Hur karaktärsskapandet i övrigt ser ut hänger ihop med det. Men det är nog viktigt att låta karaktärerna vara indivier i första hand och en grupp i andra, åtminstone en väl defineierad grupp. Åtminstone tycker jag att "nä, min gubbe skulle aldrig göra det"-syndromet är ganska hämmande. Kanske kan man skapa några gemensamma mål för gruppen?

Luddigt, men jag tror att du är något på spåren.

Borde det inte finnas något system med likande mekanismer?

Sodivra

Champion
Ett förslag är att spelarna tvingas sätt ut även antagonister (kanske sätta ut varandras?). Tillsammans med platser innebär detta att spelarna skapar settingen (platser och personer), storyn (hur dessa hänger samman), sina rollpersoner och inbördes relation på samma gång. Elegant!

Jag gillar Pick up-games, där spelarna och spelledaren väver ihop en story tillsammans först av allt, så jag gillar det här också! Men jag är lite fundersam om det ska vara obligatoriskt att sätta ut antagonister eller inte...

Jag tror mer på att uppmuntra än tvinga här. Jag tänkte att man får en extra bonus av att få hjälp av de relationer man satt ut på kartan. Och angående nemesisar... Låt mig berätta lite om erfarenhetssystemet:

Du får flera Tillgångar-poäng genom att komma på konflikter, eller genom att sätta dig själv i trubbel genom dina tillgångar.

Du ökar dina Talanger genom att uppnå ett personligt mål du sätter upp åt spelledaren, till exempel "Jag ska ta över teatern" eller "Jag ska komma ur min onda hyresvärds grepp".

Jag diggar verkligen individuella bihandlingar och scene-framing, som jag vill få till med de här reglerna. Kanske är det något sådant du letade efter?

Sen kanske jag testar en Pick up-version av spelet också, det finns i ett gäng olika varianter, bland annat i ett renodlat samberättarsystem.

Där har vi ett sätt att knyta ihop rollpersonerna och deras kontext. Jag kanske nöjer mig med det så länge, att försöka ge dom unika "klasser" var ganska knepigt.

Hey, du bor i Göteborg! Om du vill så kan du hjälpa till att speltesta det här. Miljön är en oändlig och mystisk pseduo-1800-tals-stad. Nu ska vi köra en minikampanj om Cabaret vs Byråkrati. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Bullar!!! (OT)

Nu ska vi köra en minikampanj om Cabaret vs Byråkrati.
Coolt! Var, när, hur, har du en låda extra tid åt mig?

-Gunnar (tyckte det lät som underbar kombo)

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Jag gillar Pick up-games, där spelarna och spelledaren väver ihop en story tillsammans först av allt, så jag gillar det här också! Men jag är lite fundersam om det ska vara obligatoriskt att sätta ut antagonister eller inte...

[/ QUOTE ]

Nä, det behöver inte vara obligatoriskt alls. Dessutom är ju ditt förslag bättre då det passar systemt och spelet (som f.ö ser riktigt spännande ut!).

[ QUOTE ]
Jag diggar verkligen individuella bihandlingar och scene-framing, som jag vill få till med de här reglerna. Kanske är det något sådant du letade efter?

[/ QUOTE ]

Exakt. Kikade lite på My life with master igår och undrar om man inte gruppdynamik kan lösas på ett liknande sätt, alltså att man vid sidan av relationer till individerna (kompis, avundsjuk o.s.v) även "behöver" något av dom. Man får ju fråga sig, ok vi är kompisar men varför är vi kompisar? Kan på något sätt definiera ett behov vore det coolt. Givetvis kan man även försöka definiera oönskade inslag i relationen och allt bör givietvis ske enligt det system du beskrev ovan med trubbel och konflikter.

[ QUOTE ]
Hey, du bor i Göteborg! Om du vill så kan du hjälpa till att speltesta det här.

[/ QUOTE ]
Gärna. Visserligen bor jag idag 45 min söderom GBG men det spelar mindre roll. Skicka ett PM så kan vi kolla om det är praktiskt möjligt till att börja med. :gremsmile:

Som sagt, jag gillar konceptet och har varit inne och kikat på wikin några gånger.