Nekromanti Grupper och gruppegenskaper

Dimfrost

Special Circumstances
Vi har ju varit inne på det här med kollektiva färdigheter innan, men såvitt jag minns utan att komma fram till någon riktig slutsats. Jag är alltså ute efter ett sätt att spelmässigt representera att rollpersonerna är en sammansvetsad grupp, för jag hade tänkt att inleda rollpersonsskapandet med att spelarna väljer hur rollpersonerna hör ihop. Naturligtvis kan man tänka sig en brolkig blandning rollpersoner som egentligen inte har mycket gemensamt, om man kan rättfärdiga att de känner varandra och samarbetar, men då går man miste om den här lilla spelmässiga bonusen, ungefär som om man väljer att inte tillhöra någon organisation i Adventure.

Hittills har jag tänkt ha med följande grupper:

Stridskamrater: rollpersonerna är soldater eller liknande. De får en liten bonus på Närstrid när de slåss i någorlunda samlad formation.

Familj: rollpersonerna är mer eller mindre nära släkt. Regelmässigt yttrar det sig i att de kan använda varandras sociala egenskaper, alltså saker som Dödsfiende, Förföljd eller Omtyckt. (Egenskaperna används ungefär som i Andra Imperiet, alltså man kan använda en egenskap för att lyckas med en handling eller få erfarenhetspoäng för att man för in en egenskap i spelet.)

Besättning: rollpersonerna arbetar eller har arbetat tillsammans på en zeppelinare eller flodbåt. De får en liten bonus när de utför någon handling tillsammans ombord på ett lämpligt skepp, oavsett om det är strid mot pirater eller vardagliga göromål (vilket man i och för sig inte behöver slå ett slag för, men ändå).

Cirkusfölje, teatersällskap eller liknande: rollpersonerna får en hyfsad bonus när de uppträder tillsammans.

Nu behöver jag förslag på fler grupper, och framför allt roliga spelmässiga lösningar på hur man kan dra fördel av grupptillhörigheten.

/Dimfrost

- Klasskamrater
- Stödkamrater
De kanske har varit alkolister och träffats på AA möten eller något sådant...
- Gemensam fiende
- Misstänkta för samma brott. Som i den där filmen. Vad den nu heter. De Misstänkta kanske?

Mörker

Warrior
Till familj och vänner hör väl också att man värnar så väl om dem att deras bortgång skulle vara ohållbar, alltså får väl de som ingår i en dylik grupp något extra moraliskt krav på sig att hjälpa till och rädda även om det kräver något annat minst lika hemskt...

Sedan kan väl handelslag finnas, de får bonus då de gemensamt försöker övertyga någon då de fyller i var den andra medvetet lämnar luckor.

Phelan

Hero
Slå en kik i Eon III (Spelarboken) för förslag på olika grupper, de har två sidor med förslag till gemensam bakgrund för rollpersonerna.

Förslag på spelmässiga fördelar:

- Teckenspråk, signaler osv som tillåter en viss kommunikation inom gruppen utan att (de flesta) utomstående kan ta del av denna. Passar väl bäst för jägare och militär bakgrund.

- Förhörsteknik. Några av RP är väl invanda att vara elak respektive snäll polis. Man kanske kan tänka sig andra sociala situationer där det kan vara en fördel av att vara flera som vet ungefär vad de andra kommer säga och med vilken vinkel. Övertalningsförsök om man ska göra t ex en säljpitch, kanske (en talar sig varm för nyttan, en annan tar fram de känslomässiga aspekterna och en tredje diskuterar de ekonomiska fördelarna)?

Nåja, ett par förslag blev det i alla fall.

Mvh / Phelan

Pom

Swashbuckler
-Lagkamrater i någon idrott. De får bonus på förflyttningsmoment när de kan hjälpas åt.

-Suparkompisar. De får bonus på att avläsa känslolägen på varandra och när de skall prestera inför de andras kritiska blickar.

-Överlevande. Främlingar som har överlevt en katastrof tillsammans. De får bonus på uthållighet när de hjälps åt.

Sodivra

Champion
Hett ämne!

Som du kan se här så gillar jag binära små färdigheter. Kommer ni ihåg mina flummiga mekanikinlägg? Jag citerar hur binära egenskaper skulle fungera där:

[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=508537" said:
508537[/url]]
Ja, det finns inga värden för rekyl, eldhastighet, osv. Ifall det inte står något speciellt om dom antas dom vara normala. Ifall de är exceptionella kanske vapnet som helhet har egenskapen (pluppen) Hög eldhastighet, och då får du en bonustärning när det är bra med Hög eldhastighet (nedhållande eld) och en strafftärning när det är dåligt. (Precisionsskytte)
Något sådant tycker jag vore coolt, om vissa yrkesgrupper var tränade i varsitt moment - I en cirkustrupp kanske någon gör de spännande bitarna, någon gör de roliga, någon gör de kultiverade.. Beroende på vilka som är närvarande så blir ens show mer eller mindre lyckad för olika publiker - Barnen vill se något roligt, ungdomarna något spännande, de fina familjerna något kultiverat..

Gamla pluggarkamrater, barndomsvänner, eller ett gemensamt politiskt intresse vore kanske något, men jag har ingen aning om hur dessa skulle fungera.. eh. Ideologiska kamrater kanske får plus när de arbetar för sitt ideal, pluggarkamrater och barndomsvänner har en massa anekdoter.. Om man nu skulle kunna göra något intressant av det. Men det borde ju alla grupper ha.

Eftersom en del grupper verkar få liknande fördelar, har du övervägt att ställa upp en mall för att göra egna grupperingar som utgår från generella effekter som "Pluseffekt", "Unik färdighet" och så?

Dimfrost

Special Circumstances
Gamla pluggarkamrater, barndomsvänner, eller ett gemensamt politiskt intresse vore kanske något, men jag har ingen aning om hur dessa skulle fungera.. eh.
Jag vet, det var liksom det som var poängen. :gremwink: Att komma på grupper är ju ingen konst (och jag klarar mig bra utan Eon, faktiskt :gremgrin:), men problemet är att tilldela dem lämpliga spelmässiga egenskaper. Jag har naturligtvis övervägt en generell mall, och det blir väl typ "+2 på lämplig färdighet som utförs tillsammans" eller liknande, men det känns intressantare med lite mer unika grejer. Det du skrev om att rollpersonerna kan komplettera varandra känns också vettigt. Vi får se hur det blir.

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret
För det första skulle jag vilja utveckla en grej Phelan sa, angående teckenspråk. Det känns som att personer som känt varandra länge borde vara bättre på att avläsa varandra, uppfatta små signaler som det kanske krävs lite erfarenhet för att läsa av. Det vore roligt om rollpersonsgrupper som har flera år tillsammans bakom sig får någon slags färdighet som tillåter dem att kommunicera med varandra diskret, på ett sätt som inte kan uppfattas av utomstående, med hjälp av gester, kroppsspråk, ansiktsuttryck, till synes meningslösa interna skämt och liknande.

Okej, nu några förslag.

Barndomsvänner: rollpersonerna har känt varandra sedan ungdomens dagar. Regelmässigt fungerar det här ungefär som "familj": rollpersonerna är så pass tätt sammanknutna av sina många år tillsammans.

Saker som "soldat", "cirkusfölje" och "besätning" kan generaliseras till Arbetskamrater. Man kan behålla de specifika kategorierna, men införa Arbetskamrater utöver dessa för att lämna utrymme för spelare som vill ha möjligheten att vara lite kreativa. Väljer man att vara arbetskamrater får man specificera vilket ens gemensamma yrke är. Den regelmässiga fördelen är att man har bra koll på vad ens kamrater kan inom yrkesområdet, och hur man ska utnyttja dessa kunskaper för optimal prestation. Man får därför en bonus på alla slag relaterade till yrkesområdet, när man arbetar tillsammans.

Tyr

Hero
Jag får väl ta och göra ett försök...

Troende
Två eller flera av rollpersonerna är med i samma religiösa församling. Troende får en bonus på handlingar där egenskapen Tro kan användas, och där bonusen är +1 för varje troende utöver den första som hjälper till. Samma bonus kan användas vid tärningsslag för att undvika att drabbas av rädsla. Troende finner trygghet hos sin gud, och sina jämlikar.

Vildmarksmän
Två eller flera av rollpersonerna är vana vid att ströva i skog och mark tillsammans. De kan jobba som t.ex. jägare eller som stigfinnare. Vildmarksmän får en bonus när de hjälps åt för att överleva ute i naturen, t.ex. med att jaga eller att finna färskvatten. Bonusen är +1 för varje vildmarksman utöver den första som hjälper till. Skulle hela gruppen bestå utav vildmarksmän så får gruppen dessutom en mindre bonus till sin förflyttning ute i vildmarken.