Nekromanti Gruppindelning av raser

!Paxen

Swashbuckler
Håller då på med en rollspelsvärld för Matiné som ska bestå av demoner av alla dom slag (Succubi, incubi, osv) och andra varelser som tillhör skräck mer (varulvar, vampyrer, osv). Eftersom jag vill göra det enkelt för spelare att skapa egna fantasivarelser att köra som så har jag tänkt göra gruppindelningar som ska motsvara grundegenskaperna (Fys, Smi, Skarpsinne, Psy, Kar, Vaksamhet), vilket ska ge något plus till alla raser som blir indelade i den gruppen.

Problemet är då: Vad ska det ge för plus? 2+, 3+? 1t6 extra i vald grundegenskap?

Mammon: Kar: Vampyrer
Amon: Fys: Varulvar
Belial: Skarp:
Berith: Smi:
Astaroth: Vak:
Merihem: Psy: Incubbi, Succubi

Varelserna som är indelande på grupperna just nu är mer för att visa exempel på vad jag menar.

Exempel på fler varelser som kan grupperas in i dom här får gärna ges. Är så dålig på skräck.

.:Warwolt:.

Veteran
skulle föreslå att du utgår ifrån något sorts medelvärde och sedan speltestar (antingen någon sorts systematisk tärningsrull eller riktigt äventyrande) och tar och balanserar utifrån det du känner behöver balanseras. Sådant där tror jag beror väldigt mycket på själva spelsystemet.

rjonas

Hero
Jag brukar identifiera en stark och en svag egenskap per ras. Sen gäller regeln att figurer av respektive ras måste ha högre värde i den starka egenskapen än i den svaga.

Exempel: Alver måste ha högre SMI än FYS.

På det viset blir särdragen tydliga utan att man måste paja skalan.

Sodivra

Champion
rjonas said:
Jag brukar identifiera en stark och en svag egenskap per ras. Sen gäller regeln att figurer av respektive ras måste ha högre värde i den starka egenskapen än i den svaga.

På det viset blir särdragen tydliga utan att man måste paja skalan.
Ooooh...

Jag gillar lösningar som gör att olika folkslag känns olika regelmässigt, utan att de begränsar möjliga koncept.

Och jag kan inte bestämma mig för om ditt system är Jesus eller Timur Lenk!

Rickard

Urverk speldesign
rjonas said:

Jag gillar det här, även om det möjligtvis blir pilligt. Istället för en enkel indelning på sex områden blir det något specifikt för varje ras. Eller menar du att alla i Smidighetsgruppen ska ha högre Smidighet än Fysik?

Annars skulle jag slå en extra T6 för den utvalda grundegenskapen och ta bort den lägsta tärningen. Det ger ett medel på 13 och minskar att man kan få aplåga värden.

/Han som är intresserad vartåt spelvärlden tar sig

!Paxen

Swashbuckler
Har tänkt att jag ska testa att slå fram en figur inom varje grupp, och sen se hur bra det blir. Senare så blir det nog tal om speltest.

!Paxen

Swashbuckler
rjonas said:
Gillar ditt tankesätt, men nu när du säger "per ras", menar du per grupp då? Har du något tips om hur man kan göra i "systemet", med dom andra indelningarna?

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
Annars skulle jag slå en extra T6 för den utvalda grundegenskapen och ta bort den lägsta tärningen. Det ger ett medel på 13 och minskar att man kan få aplåga värden.
Var en av dom första sätten jag tänkte på och är också det sättet jag gillar mest just nu. Mest för att det skulle vara så dumt om någon körde någon stor elak hulken- wannabe monster, och fick 8. :gremsmirk:

Han said:
/Han som är intresserad vartåt spelvärlden tar sig
Just nu är världen ganska obestämd. Jag har ju tänkt att dom som är med och ska spela ska försöka "uppfinna" alt med mig. Dock så har jag en del idéer om hur det ska börja iallafall.

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
Du har förrexten en monsterlista här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monsters
Varför tänkte jag inte på det! :gremlaugh: Var ju därifrån jag fick namnen på gruppindelningarna.

Han said:
Just nu är världen ganska obestämd. Jag har ju tänkt att dom som är med och ska spela ska försöka "uppfinna" alt med mig.
Jag känner igen det där tillvägagångssättet. :gremwink:

/Han som ska ta hand om Blåmes
Jag är faktiskt en ganska lat person, och att göra så att andra skapar världen åt en gör allt så enkelt. Kommer iallafall lägga upp det lilla jag har kommit på när jag får tid til det.

Förresten så hette staden Blames ^^

!Paxen

Swashbuckler
Okej uppdaterad version:

Mammon: Kar: Vampyrer
Amon: Fys: Varulvar/beastman, Yeti(?), Ogre
Belial: Skarp: Mara/Goblin
Berith: Smi: Satyr
Astaroth: Vak: Kentaur(?)
Merihem: Psy: Incubbi, Succubi

Vald gruppindelning ger en extra tärning kastad i gruppens huvudegenskap där den lägsta tärningen får kastas.

Sedan väljs rasens svaga egenskap (ej gruppindelning), som inte får vara högre än gruppindelningens starka egenskap.

Yeti kommer nog inte vara en valbar ras (inte som det ser ut just nu iallafall) då jag har tänkt att varelserna ska vara nära mänsklig storlek. Varulv tas nog bort helt och ersätts av beastman (djurmän låter helt tokigt, något annat ord, någon?), dock så finns satyr på Smi vilket jag anser passar bättre, därmed så kommer jag säkert dela in beastman lite (kaninmän ska väl kanske inte ha högre fysik?). Tankar, åsikter?

!Paxen

Swashbuckler
F ö så funderar jag på att göra som levnadsbanorna, alltså göra så att man får välja ett par st som blir bättre än dom andra. Dock så känns det som att det blir för bra då.

!Paxen

Swashbuckler
Människor skippar jag totalt (iallafall till den här världen).

Ev. så kommer ju kanske någon i framtiden vilja köra människa, men det får man ta då.

!Paxen

Swashbuckler
Vildman är väl mer bara Tarzan-människor? Beastmen tycker jag är mer humanoida djur.

!Paxen

Swashbuckler
Planeten Edmondus

Eftersom folk ville få veta lite om världen så tänkte jag att när jag ändå har lite tid över (hah, som att jag inte har nåt annat) så kunde jag fylla i det lilla om världen som jag har kommit fram till (och som jag tänker avslöja).

Planeten Edmondus består av stora skogar och väldiga berg med stora sjöar. Under sin medeltid så samlades väldiga härar och stora krig utbröt. I slutet fanns fem väldiga riken. Gränser hade flyttats fram och tillbaka tills allt slutade. Ingen vet varför men ingen av dom fem härskarna fortsatte att strida. Efter det så byggdes rikena upp. Stora katedraller, väldiga åkerfält och uppfinningar för att göra livet enklare, allt blev till det bättre och planeten såg en tid av fred och välstånd, där härskarna av dom fem rikena mer och mer drog sig undan.

Till slut så försvann härskarna helt, och med dom så försvann tryggheten. Folk såg till sina behov mer och mer, och då härskarna som kunde se till att rikena hölls i skick var försvunna förföll rikena. Katedralerna blev till ruiner, åkrarna brändes upp och nyare och nyare vapen uppfanns.

kanske lite väl melodramatiskt, men men.

!Paxen

Swashbuckler
Vill ändra en sak

Om det skulle vara så att någon skulle vilja köra som människa så kommer dom att kunna få köra antingen som en demon som ser exakt ut som en människa, eller köra som en människa och sen få välja ett folkslag som ger samma bonus som gruppindelningen. Dock så finns det ett par saker som jag kommer ändra på först.

Rickard

Urverk speldesign
Paxen said:
Om det skulle vara så att någon skulle vilja köra som människa så kommer dom att kunna få köra antingen som en demon som ser exakt ut som en människa, eller köra som en människa och sen få välja ett folkslag som ger samma bonus som gruppindelningen. Dock så finns det ett par saker som jag kommer ändra på först.
De skulle kunna tillhöra De fördömda som är en mutation som kan inträffa alla folkslag?

/Han som tycker spel som har inte människor är lite töntiga

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
De skulle kunna tillhöra De fördömda som är en mutation som kan inträffa alla folkslag?
Shit, nu har du kommit farligt nära en tanke som jag har haft ang rollspelsvärlden (som iofs inte är någon egen idé, utan stulet, men ändå):)

Han said:
/Han som tycker spel som har inte människor är lite töntiga
Tycker själv att människor är så grymt tråkiga oftast. Har haft en tanke om att människor ska vara lite som Mutants Rubbitar.