I tråden om känslomässiga sannolikheter gled vi ju in lite på det här med gruppslag, alltså när t.ex. en hel grupp ska gömma sig eller göra något annat tillsammans.
Så… jag funderade lite på vilka lösningsvarianter som finns för detta. Några kom ju fram i den tråden, så fyll gärna på därifrån med såna jag missade…
Så… jag funderade lite på vilka lösningsvarianter som finns för detta. Några kom ju fram i den tråden, så fyll gärna på därifrån med såna jag missade…
- Var och en är ansvarig för sitt eget smygande: Alla slår ett eget slag. Om någon misslyckas så kanske alla hittas, även de som lyckades – men so what? Det är ju… realistiskt. Det är svårt att smyga som stor grupp.
- Man slår ett slag, mot gruppens bästa värde. Så ninjan kan smyga runt med fem-sex oregerliga fyllbultar och blir ändå inte upptäckt. Generöst.
- Man slår ett slag, mot gruppens sämsta värde. Så fem-sex ninjor kan inte smyga runt med en endaste oregerlig fyllbult. Lite elakt.
- Man slår ett slag, mot gruppens medelvärde. Herregud människa, du kan väl inte förvänta dig att folk ska räkna matte? Iofs kanske OK om man har låga tal och alltid avrundar uppåt t.ex.