Nekromanti Gruppstrid -Behövs balansering?

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
För att överbelasta tråden med stridsexempel mot hyggelmonster gör jag min egen tråd om ämnet strid mot flera motståndare.

Jag tänkte börja med att säga att jag tycker att gruppstridsreglerna i Eon IV är en stor förbättring mot tidigare versioner. Att bara ett anfalls/försvarsslag görs gör striden smidigare samtidigt som svårighetsmodifikationen (+1T6 för sidan med numerärt överläge) tillsammans med faktumet att det är det högsta försvars/anfallsslaget om avgör vilken sida som tar över initiativet gör systemet ännu mer genialt i sin enkelhet eftersom ju större det numerära övertaget är desto fler chanser finns att slå ett högt slag.

Systemet har stor potential för välkoordinerade krigare att samarbeta med sina taktikval för att besegra en överlägset stark eller skicklig fiende. Stridsexemplen i grundreglerna innehåller sådan situationer, där den ena försvararen uppoffrar sig med en kontring för att hans medkombatanter ska få ta över striden nästa runda. Jag antar att tanken med systemet är just denna -att flera olika taktikval ska vara användbara beroende på situationen.

Som det är nu verkar det dock som att valet av den numerärt överlägsna sidan att uteslutande använda defensivt försvar är något övermäktigt. Problemet härrör från regeln att om en försvarare inte anfalls av den ensamme anfallaren. Detta i kombination med faktumet att det är omåttligt svårt för en ensam anfallare att träffa 2 motståndare som valt defensivt försvar (totalt 3T6 övertag för de numerärt överlägsnas del, 1 för övertag i antal, 1 för valet av taktiken gruppanfall och 1 för defensivt försvar) gör det idiotsäkert att välja denna taktik då den ensamme anfallaren måste välja mellan att försöka slå båda, och sannolikt misslyckas och endå tappa initiativet, eller att slå en och garanterat tappa det. Faktumet att defensivt försvar kräver 2 övertag för att vinna initiativ spelar mindre roll här.

Lägg till detta att anfallaren i princip får större chans att åtminstone träffa någon ju fler motståndare han har när han gör sitt gruppanfall och systemet känns lite skevt.

Jag är medveten om att det givetvis är mycket svårt att slåss i numerärt överläge men som stridsexemplen mot hyggelmonstren i den andra tråden jag nämnde ovan visar blir striden lätt repetitiv och ensidig. Vilket jag inte tror var tanken med systemet.

En lösning skulle potentiellt vara att ta bort svårighetsmodifikationen för gruppanfall och istället minska skadan med 1T6. På så sätt är taktiken gångbar samtidigt som det är rimligt att skadan minskar då gruppanfallet innebär att man får in färre slag mot varje enskild motståndare (ett anfall ska ju ses som en serie attacker å slag). Detta löser dock inte helt problemet att det är absolut bäst att i numerärt överläge hålla sig till enbart defensivt försvar.

Någon som har några försvar till lösning? Kanske kan en defensiv försvarare inte vinna initiativet om han inte anfalls för att han/hon isåfall blir "utmanövrerad" av de som faktiskt slåss medan personen i fråga "backar ur" striden med sin defensiv?

TLDR: Enligt min åsikt behöver strid mot flera motståndare balanseras så att det lönar sig för den numerärt överlägsna sidan att variera sina försvarstaktiker.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Som rollperson finns det en faktor till som talar till RP:ns fördel. Att vid ett gruppanfall använda Fokus för att maximera sin effekt.

Men bra input, Helmgast kommer att ha ett stort Eon-möte under veckan och diskutera all feedback.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Generellt så gillar jag gruppstrids-systemet och vet inte riktigt om det behövs någon förändring.
Men om man vill göra någon förändring för att det inte ska bli självklart med defensivt försvar hela tiden så skulle jag föreslå någonting i stil med att om den i numerärt underläge gör ett anfall mot en person:
Den som blir anfallen (och gör defensivt försvar) behöver lyckas försvara sig med X övertag, annars får personen i frågan inte göra något anfall i nästa runda, men de som inte blev attackerade få givetvis anfalla som vanligt.

Vid gruppanfall så måste ju redan någon offra sig och inte göra defensivt försvar, annars så finns ju risken att de inte får initiativet, jag tror att det räcker.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
smulgul;n32617 said:
Vid gruppanfall så måste ju redan någon offra sig och inte göra defensivt försvar, annars så finns ju risken att de inte får initiativet, jag tror att det räcker.
Problemet där är att svårighetsmodifikationerna blir så många (totalt -3T6 för den som gör gruppanfallet) att det ändå är mest sannolikt att den numerärt överlägsna sidan tar över initiativet, trots att båda väljer defensivt försvar.

Tycker också att det ur dramaturgisk synvinkel känns något tråkigt att den överlägsna sidan enklast vinner genom att fega och inte pusha den ensamma parten. Kanske är realistiskt men känns rätt fegt.
 
Top