Nekromanti grym död - soloäventyr suger

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag var spelledare i helgen i ett soloäventyr. Jag hade lagt ner massor av tid och energi på att skapa solokampanjen och så går rollpersonen och blir krossad under ett stenblock, ett verkligt antiklimax, då det inte ens var i närheten av en heroisk slutstrid. Det känns tungt att behöva göra en ny kampanj, tänk om rollpersonen dör en gång till? Det är otacksamt att göra soloäventyr.

Jaggernaut

Hero
Hej!

Hej själv!

Jag var spelledare i helgen i ett soloäventyr. Jag hade lagt ner massor av tid och energi på att skapa solokampanjen och så går rollpersonen och blir krossad under ett stenblock, ett verkligt antiklimax, då det inte ens var i närheten av en heroisk slutstrid. Det känns tungt att behöva göra en ny kampanj, tänk om rollpersonen dör en gång till? Det är otacksamt att göra soloäventyr.

Jaha, fick rollpersonen ett infall om att köra chickenrace med stenen, den som väjer först förlorar?

/Jaggernaut - varit vaken i drygt 18 timmar

Ost

Warrior
Du hade som spelledare makten och möjligheten att låta rollpersonen leva... så varför komma hit och gnälla? Det är otacksamt att vara spelledare, PUNKT. Deal with it.

k7e9

Hero
Såå... Varför hamnade han under stenblocket då? Det måste ju vara ett stenblock som du valt att ha med...
Missade han ett undvika eller vad? Då kunde han väl fått stenblocket över foten och fått den krossad?

Nåja, ibland är det otacksamt att spelleda... Det är så det är... Men men men...

Johan K

Gammal & dryg
Återanvändning..

Visst så är det skitsurt när en sådn grej händer,, det hålelr jag helt till fullo med dig om
Nu när du ändåck har skapat en soloävventyr, varför ine använd det som "blev över" ifrån ditt förra äventyr & återanvända det till ditt nya ? Så sliper du börja helt på noll igen.

Eagle

Swordsman
Det var en typisk vanlig fälla a la indiana jones, ni vet där personen blir girig och tar något som inte tillhör honom vilket utlöser en fälla som tvingar honom att springa i en grottkorridor med ett rullande stenblock efter sig, problemet var att stenblocket var alldeles för stort för att bara kunna få på foten... och jag kan ju inte gärna låta småsten komma rullande mot honom för det är ju inte speciellt spännande :gremsmile: men nåväl. jag kunde ha bluffat med tärningarna. Tycker det var en bra ide att återanvända en del ideer till framtida äventyr så behöver jag inte uppfinna hjulet två gånger så att säga

k7e9

Hero
Nej men om det är grottgångar kanske rollpersonen, hjälten, har tur och precis lyckas ta sig till ett ställe där grottgången är lite bredare... Så han kan pressa sig mot väggen och komma undan med en krossad fot, lite skrubbsår, en lätt chock och lite annat sådant smått och gott...

Men, återanvändning är också en bra idé... Lycka till med nästa soloäventyr... :gremwink:

GlueBall_UBBT

Warrior
Helt rätt att låta rollpersonen dö. Gör man korkade grejjor så dör man. Punkt.

I min grupp slår vi slag i strid och för skada öppet. Detta för att spelledan inte skall "fuskarädda" eller döda någon spelare. Alla tycker det blir roligare och mer spännande så. Får en att undra om man verkligen ska anfalla den där grisodlaren med brödkniv för att han spottade på dina stövlar, man vet ju att man bara är ett perfekt slag i hjärnan från att göra en ny rollperson.

Avslagen_Cola

Warrior
För det första, i ett soloäventyr bör riskerna för att dö inte vara alltför stora för självaste RP:n, tror att detta diskuterades förut. Andra alternativ, som att ha SLP:er som kan dö istället, låta all utrustning försvinna m.m. lämpar sig som "straff" i soloäventyr förutsatt att man vill köra igenom hela äventyret med hyfsad säkerhet. I andra fall tror jag att din spelare blir försiktigare nästa gång han passerar en stor sten :gremtongue: