Kompletterar Bestiariet
Alltså, jag har inga specifika monster att ge dig. Men vad du absolut MÅSTE ha i din monstersamling är representanter ur FASANS FYRA ELEMENT. Du kan ha flera monster från ett å samma element, eller blanda friskt om du så önskar, men varje element måste ha åtminstone ett monster i din värld för att det ska vara komplett. De fyra elementen är skräckförmågor monster besitter för att motverka rollpersonerna (och hela mänskligheten), och de äro:
Vilddjur
Vilddjuren står för människans inneboende rädsla för den otyglade, vilda naturen. De är snabbare än du, större än du, starkare än du och de är ute efter att slita dig i stycken! Vilddjuren är djuraktiga och primitiva. De kan inte resoneras med och man kan inte undkomma döden utan en diabolisk tur. De brukar tillochmed vara svåra att överlista, även om de saknar uppenbar intelligens. Vissa vilddjur jagar i flock, om de jagar ensamma brukar de vara skitsvåra att döda. Typexempel är varulvar, spökhundar, aliens och velociraptorer.
De Känslokalla
Om vilddjuren står för människans rädsla för den otyglade naturen, så står De Känslokalla för skräcken inför det moderna, anonyma och vansinniga. De springer inte efter dig, utan går. Långsamt. Och de upphör aldrig att jaga dig i sitt målmedvetna tempo. De är dessutom ohejdbara och till synes odödliga. (även om de vanligtvis har en svag punkt någonstans) Jobbar de ensamma har de ofta mystiska krafter eller vapen för att kompensera deras brist på rörlighet. Om de är många omringar de sina offer. Den kändaste av de Känslokalla är Jason, men till den här gruppen räknar vi också terminators, zombies, amöbor och de flesta spöken.
Övermänniskorna
Dessa står för vår kollektiva rädsla för att vara underlägsna organismer. Övermänniskorna är många, och de hotar utrota människorna och ta över vår plats på jorden. Vissa är urålderliga varelser som levt här längre än vi, andra har precis anlänt hit från rymden eller en annan dimension. De är mäktigare än oss, intelligentare än oss och inte sällan arbetar de genom att infiltrera våra mänskliga maktstrukturer. Typiska övermänniskor är vampyrer, nefariter och ödlevarelserna från tv-serien "v" som ville ta över jorden.
De Oskyldiga
Dessa står för vår rädsla att ta ansvar. De Oskyldiga är nämligen ute efter att utrota mänskligheten eller liknande otäcka saker, men det är bara rollpersonerna som inser hur farliga de är. Vanliga människor är antingen ovetande om deras existens eller (ännu värre) tycker att de är söta, harmlösa och tar deras parti. En vampyr kan visserligen se ut som en oskyldig människa, men han kan avslöjas på flera sätt. Den taktiken fungerar inte mot De Oskyldiga. Det är bara DU som inser hur farliga de är, nu måste du stoppa dem alldeles själv. De bästa Oskyldiga är förstås onda dockor, besatta husdjur eller psykotiska barn, men till kategorin skall också räknas förhäxade hus & bilar som kan låtsas vara "vanliga" när de behöver det. Riktigt farliga Oskyldiga kan t.om. lura rollpersonerna så pass mycket att de tvivlar om de verkligen är så farliga...
De där måste du ha med.De finns med i alla bra skräckspel. Sedan kan du kalla dem Ozoghoulablä eller vad som helst och låta dem vara osynliga/ fyrdimensionella/ slemmiga/ tarmätande/ giftiga/ fyrarmade eller ha bandsågar istället för fingrar, det spelar inte så stor roll. Det viktiga är i vilken kategori de hamnar. Sedan kan man variera sig inom temat, och det är där det genialiska skapas. Men det orkar inte jag hjälpa dig med... Lycka till iaf.
/Rising