Ett ont dåd i ett gott syfte är fortfarande ett ont dåd.
Personligen låter jag en sådan sak få gå förbi en gång (även de godaste personer kan ju i desperata situationer begå onda dåd), men sker det upprepat så skulle jag diskutera med spelaren om att ändra hans rollpersons alignment.
Vill du införa något slags regler för att hantera sådana ändringar föreslår jag ett par enkla regler.
Du har två axlar;
Good --- Evil
Law --- Chaos
Beroende på deras dåd får rollpersonerna poäng som flyttar dem enligt dessa axlar. Olika mängd poäng motsvarar olika steg på dessa två axlar. Typ enligt följande modell;
Good ----- Evil
+20 --------- -20
Law -------- Chaos
+20 --------- -20
Neutral motsvarar ett värde mellan +5 och -5 på båda axlarna.
En rollperson som är chaotic good börjar till exempel med -6 / +6 i värden på dessa axlar.
Beroende på vilka dåd de sedan utför som är i "enlighet" med de olika aspekterna av alignment, ändras deras poäng-summa för att flytta dem uppåt eller neråt på skalan för de två axlarna i alignment, vilket innebär att de så småningom ändrar alignment om de utför för många dåd i enlighet med en av axlarnas inriktningar.
Till exempel så skulle jag gett dina rollpersoner -1 på axeln good - evil och -1 på law - chaos axeln för det dåd de utförde. Vilket hade fört dem ett steg närmare att byta alignment.
Vill man så kan man ge större poäng förändringar för att anpassa det till proportionen på dådet, så att man kanske tycker att det de gjorde var ett extremt onskefullt dåd, och därmed får de hela -4 på good - evil axeln, och -1 på law - chaos axeln, just på grund av hur onskefull detta dåd var, och hur lite de brydde sig om landets lagar då de begick dådet.