Hej,
nu har jag skrivit ihop en del ideer jag klurat paa ett tag. (Faktum aer att jag skrivit ihop det foer laenge sedan men aldrig haft tid att skriva ett inlaegg.) Naavael, vaar it-kille har faat oeveramtioesa spasmer och slaengt ihop en hel hemsida med forum och allt. Aen saa laenge aer den endast foer internt bruk saa den skickar jag naer saker och ting har blivit mer faerdigt. Bilder finns det inga, foerrutom naagot jag inkluderat mest foer att se om det funkar. Sjaelva regelsystemet finns tillgaengligt paa:
http://www.ht-konsult.se/gryningstid_0_1.pdf
Nu, till mina fraagor.
Magi
Spelet anvaender 24 element, grupperade paa relativt komplext saett vilket beskrivs baest i pdf-filen. Elementen bestaemmer foerrutom grundegenskaper personlighetsdrag, men utgoer aeven "grundegenskaper" foer olika typer av magi. Fraagan aer bara blir 24 element alldeles foer mycket att halla raett paa? Jag har funderat paa att istaellet anvaenda sig av de 12 elementparen foer besvaerjelser. Det aer ett tal i naerheten av Mage's nio, och i naerheten av gamla Drakar & Demoners antal magiskolor. Aer det naagon som har andra foerslag?
Strid
Det aer ju paa modet med foersvarspoaeng etc, saa det anvaends aeven haer. Jag har foersoekt att anpassa systemet saa att det baade ska vara foernuftigt och roligt. Jag har inte aegnat naagon tid till rustningar eller avstaandsvapen. Vi har speltestat naerstrid en del, vilket ledde till vissa foeraendringar, inte minst snabbades spelet upp genom att minska antal foersvarspoaeng. Vad tror ni, har vi aastadkommit ett raettvist men roligt system daer slump vs skicklighet aer i god balans, och daer striden inte tar alltfoer laang tid?
Vaerlden
Spelvaerlden aer inte med i distributionen av olika skael. Dock aer en sidas introduktionstext med i filen samt ett foerord daer vaerlden beskrivs. Aer detta ett spel man skulle vilja spela foer spelvaerldens skull? Om inte, vad aer det som saknas, eller aer det naagot annat ni skulle vilja aendra paa?
Spraaket
Jag aer ingen spraakvetare och knappast naagon av de andra tomtarna, men vi goer saa gott vi kan. Finns det naagra aaterkommande fel jag begaar? Aer det begripligt beskrivet?
Teknisk fraaga
Hur i [censur] faar man raderna i texten i tvaa kolumner att ha samma vertikala position i latex???
Allt foer nu. Jag aaterkommer naer ni hunnit titta igenom filen.
nu har jag skrivit ihop en del ideer jag klurat paa ett tag. (Faktum aer att jag skrivit ihop det foer laenge sedan men aldrig haft tid att skriva ett inlaegg.) Naavael, vaar it-kille har faat oeveramtioesa spasmer och slaengt ihop en hel hemsida med forum och allt. Aen saa laenge aer den endast foer internt bruk saa den skickar jag naer saker och ting har blivit mer faerdigt. Bilder finns det inga, foerrutom naagot jag inkluderat mest foer att se om det funkar. Sjaelva regelsystemet finns tillgaengligt paa:
http://www.ht-konsult.se/gryningstid_0_1.pdf
Nu, till mina fraagor.
Magi
Spelet anvaender 24 element, grupperade paa relativt komplext saett vilket beskrivs baest i pdf-filen. Elementen bestaemmer foerrutom grundegenskaper personlighetsdrag, men utgoer aeven "grundegenskaper" foer olika typer av magi. Fraagan aer bara blir 24 element alldeles foer mycket att halla raett paa? Jag har funderat paa att istaellet anvaenda sig av de 12 elementparen foer besvaerjelser. Det aer ett tal i naerheten av Mage's nio, och i naerheten av gamla Drakar & Demoners antal magiskolor. Aer det naagon som har andra foerslag?
Strid
Det aer ju paa modet med foersvarspoaeng etc, saa det anvaends aeven haer. Jag har foersoekt att anpassa systemet saa att det baade ska vara foernuftigt och roligt. Jag har inte aegnat naagon tid till rustningar eller avstaandsvapen. Vi har speltestat naerstrid en del, vilket ledde till vissa foeraendringar, inte minst snabbades spelet upp genom att minska antal foersvarspoaeng. Vad tror ni, har vi aastadkommit ett raettvist men roligt system daer slump vs skicklighet aer i god balans, och daer striden inte tar alltfoer laang tid?
Vaerlden
Spelvaerlden aer inte med i distributionen av olika skael. Dock aer en sidas introduktionstext med i filen samt ett foerord daer vaerlden beskrivs. Aer detta ett spel man skulle vilja spela foer spelvaerldens skull? Om inte, vad aer det som saknas, eller aer det naagot annat ni skulle vilja aendra paa?
Spraaket
Jag aer ingen spraakvetare och knappast naagon av de andra tomtarna, men vi goer saa gott vi kan. Finns det naagra aaterkommande fel jag begaar? Aer det begripligt beskrivet?
Teknisk fraaga
Hur i [censur] faar man raderna i texten i tvaa kolumner att ha samma vertikala position i latex???
Allt foer nu. Jag aaterkommer naer ni hunnit titta igenom filen.