Re: Vilken är kopian?
Det här beror givetvis på vad man menar med "klon". Rent "vetenskapligt" är en klon en genetiskt exakt kopia av en själv: en fabricerad enäggstvilling.
"Braintaping" och andra begrepp där man även direkt kopierar strukturer i hjärnan som skapats _under ens levnad_ och inte sas är inbyggt biologiskt (personlighet kan vara mer eller mindre biologiskt baserad, men det är en het fråga hur mycket, och exakta minnen är det definitivt inte) är "grädde på moset", men många skildringar av kloner - inklusive den exakta kopia du nämner (jag har också läst den novellen, tror jag, eller har jag bara sett för mycket på Star Trek) använder klon i betydelsen "exakt kopia".
Faun, den meningen blev lång.
Vad jag menar är: Det beror på vad du lägger för betydelse i ordet. En klon av Nightowl är rent biologiskt sett INTE jag; en kopia av mig, det vete fasen. Det har folk diskuterat i det oändliga, eftersom en sådan situation aldrig uppstått - så det blir bara spekulation.
Kan vara intessant att urforska i rollspel, dock. Och varför inte i NeoTech.
ObOT: Själv undrar jag när jag får spela NT igen. Faun, min RP är ju som byggd för soloäventyr... får ringa killen som är SL... den andra spelaren har gått och fått jobb på annan ort och snart har jag det kanske också (mummel).
Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard