Nekromanti Gud finns... hjälp mig!

Belsebubben

Veteran
Hej!

Jag är helt ny till forumet. Är en gammal spelledare som fått vittring på skräckgenren på senare tid. Det har vuxit fram en känsla av att jag vill börja skrämma mina spelare. Tyvärr har jag inte funnit skräckrollspelet för mig, och därför bestämde jag mig för att göra ett eget spel. Jag tänker presentera en liten synopsis för er alla som läser det här och jag är sugen på att få lite feedback. Då börjar vi!

Spelat utspelar sig i nutid alternativt snar framtid. Världen är precis som den är idag. Allt som har skett i den verkliga historien har skett osv. Det finns dock en hake… GUD FINNS! Gud, änglar, satan, demoner och själar är högst påtagliga och aktiva. Bakom ridåerna pågår en ständig maktstrid mellan gott och ont. Den vanliga människan är inte medveten om det utan lever i okunskap. Lägre änglar och demoner vandrar på jorden och utför sina uppdrag.

Inga mytologiska varelser existerar. Alltså inga vampyrer eller tomtar!!! Enbart demoner, själar osv.

Magi finns, men endast den som finns idag. Det vill säga att satanister och flummare som utför ritualer för att få mer tur eller förbanna någon, får sin önskan uppfylld om ritualerna är rätt genomförda. Inga blixtar från händerna utan bara fungerande oujiabrädor och andeåkallelser som går i lås.

Människorna ska ha ett värde för hur nära de står gud respektive djävulen. Vi skulle kunna kalla det för quadosh...:) Ju mer respektive onda eller goda gärningar du utför desto närmare kommer du. Resultatet blir att man till slut kan börja se änglar osv. Man blir upplyst om hur det verkligen ligger till.

Det är tänkt att jag ska basera det hela på Neotech, då mina spelare gillar reglerna och är allt för vapentokiga för att vara klassade som friska. Så alla regler om psykoser och mental ohälsa kommer att ha en framträdande roll. Därtill vill jag tillföra kults mentala för och nackdelar. Mycket mentala sjukdomar är kul.

Nu vill jag ha hjälp på alla sätt och vis. Ideer, infallsvinklar, kritik och all annat ni kan komma på.
Inspiration för mig är filmen ”end of days” och serien ”Preacher” för att ge en hint om hur jag vill att känslan i spelet ska vara.
Vet att det nu till en början inte är mycket att gå på men om det är någon som har intresse och motivation att hjälpa mig komma igång så tackar jag och tar emot.

Mvh
Belsebubben

Rising

Vila i frid
Tjaaa, det är flera som tänker i samma banor. Gud och Satan verkar ha blivit populära igen på gamla dar. Har för mig att det redan finns något sådan't här rollspel, men glömt vad det heter. Nå, det ska förstås inte stoppa dig. Du har ju dina egna idéer och i slutändan får säkert ditt rollspel sin alldeles egna nisch.

Problemet som jag ser det, det är att det är alldeles för likt Kult.

Ångest, depressioner, psykoser, desillusion. Sedan har man tunga vapen och får skjuta på demoner.

Det verkar som om du gör ett nytt Kult fast byter ut det som var häftigt i Kult (kabbalan, mysticismen och den nya skräckfloran) mot standardiserade kristna skräckfloskler. Det värsta är att du begår precis samma misstag som Kult gjorde:

Varför en massa vapen? Det betyder ju bara att rollpersonerna får ett pålitligt skydd mot en massa fiender. Skräck ska ju handla om att ta bort de pålitliga skydden för rollpersonerna. De ska ju göras utsatta och sårbara.

"End of days" tyckte jag inte var mycket till skräckfilm, men "Preacher" är jag mycket förtjust i. Den serien var dock bara riktigt läskig när Jesse hamnade hos sin gamla farmor. Jodie sänder fortfarande kalla kårar längs min ryggrad...

Vad var speciellt med den sekvensen? Jo, hopplösheten. Jesse var bruten och åmade sig, det var inte en massa pang-pang och det handlade inte bara om att ge elaka typer på käften så fort de visade sig.

Jag skulle alltså droppa vapnen, strunta i de allmänna depressionerna och låta rollpersonerna få vara upplysta människor som använder sin blotta tro för att hålla ondskan stången. Då har man ett nytt skräckrollspel som inte påminner nämnvärt om något annat.

-men kör gärna på i ditt eget race. Det du och dina spelare gillar, det är ju aldrig fel.

/Riz

Johan K

Gammal & dryg
Minne gråsten..

det finns ett rollspel som jag tycker är ganska bra, fast problemet är att jag inte komemr ihåg vad det heter.
iaf så är det så att man spelar antagligen, ängel, demon eller människa. man infiltrerar varandr & stämmningen kan bli ganska skräckfyllt innimellanåt../images/icons/devil.gif
Joppas att det är nån som kommer på vad det heter..

Johan K

Gammal & dryg
BINGO !! (ANT)

YES !!
Där har vi det !!!!/images/icons/oink.gif

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kommer Phobia?

Sist jag hörde något om Phobia skulle det komma till GothCon. FÖRRA GothCon. Jag tror det när jag ser det.../images/icons/smile.gif

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inga mytologiska varelser existerar. Alltså inga vampyrer eller tomtar!!!
Hur kul kan ett spel med demoner och änglar bli om det inte finns några tomtar? :gremsmile:
Titta gärna på Millennium om du gillar både demoner och tomtar och står ut med en total brist på detaljerade data om vapen.

/tobias

Quan'talis

Swashbuckler
Inspiration för mig är filmen "end of days" och serien "Preacher"

Med risk för att verka som en tråkig besserwisser (finns det någon annan sort förresten?) skulle jag rekommendera andra inspirationskällor. Bibeln, Den gudomliga komedin, Paradise Lost och diverse medeltida mysteriespel (heter det så på svenska? Mystery Plays heter de på engelska i alla fall) verkar som lämpligare ställen att börja.

-JPS- anser att om man vill göra ett "religiöst" rollspel ska man åtminstone känna till religionen i fråga. Sen får man göra som man vill.

Wolfmaster

Warrior
Tycker nog att du har fått med det mesta från Kult , förutom vapen biten då, men om ni nu ska ha tillgång till vapen så varför inte bara lyfta in själva vapenbiten från NeoTech och köra resten från Kult ?

Kitzune

Swashbuckler
Re: Kommer Phobia?

Sist jag hörde något om Phobia skulle det komma till
GothCon. FÖRRA GothCon. Jag tror det när jag ser det...

Snart kan man kanske börja prata om Neogames-syndromet :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Primas Antonio

Veteran
Svar till:
Människorna ska ha ett värde för hur nära de står gud respektive djävulen. Vi skulle kunna kalla det för quadosh...:) Ju mer respektive onda eller goda gärningar du utför desto närmare kommer du. Resultatet blir att man till slut kan börja se änglar osv. Man blir upplyst om hur det verkligen ligger till.

Vilken religion skall det här vara baserat på? Judendomen eller Islam? Kristendomen är INGEN gärningslära (ok, den har haft sådana tendenser, men typ bara när påven styrde och ville ha pengar), det är tron/Guds nåd som "frälser".

/Antonio

Belsebubben

Veteran
Jag tänkte mig att basera det på kristendomen i dess olika former. Blanda och ge lita av vad som passar, jag är ju som SL helt fri att maniåpuler som jag vill... något av nöjet med det :gremwink:

Jag tänkte mig att gärningar som att döda för nöjets skull mm skulle leda en närmare djävulen, men att det skulle vara desto svårare att komma närmare gud. Detta för att få en kännsla av människosläkte i förfall. Det ska kunna finnas präster osv som tror fullt ut på gud, men som ännd inte når det stadium där de kan se sanningen. Gärningarna som leder till närmandet av någon av sidorna avgörs från gång till gång av mig. Tycker SL att hjälpa en tant över gatan för en närmare till gud så gör det det. Har dock inte tänkt på hur bön och gudstjänster ska fungera.

Belsebubben

Veteran
Okej... Jag har aldrig spelat eller läst Kult, så jag vet inte om det är likt. Men vad jag har förtått så är det inte gud och djävulen i den form som kristendomen beskriver som finns bakom sanningen i Kult. Även om det är likt, så är det den bibliska äktheten som jag vill åt.

Belsebubben

Veteran
Jodå, jag känner till religionen. Utbildar mig till religionslärare. Preacher och End of days, var bara exempel på hur jag ville att kännslan i rollspelet skulle vara. Att plötslig en dag inse att det som du avfärdat som strunt visar sig vara sant. Gud finns... tänk tanken själv... brrrr (i'm dooomd, dooomd I tell you!)