Zykopat
Veteran
Jag har tidigare skrivit lite här om mina funderingar på att skapa ett rollspel där spelarna spelar gudar som förvisats till människornas värld men behållit det mesta av sina krafter.
Nu har jag fått en idé som jag skulle vilja ha lite reflektioner kring. Gudar vill ju ha anhängare och i många böcker förklaras det med att det blir starkare ju fler dyrkare de har vilket ju låter rimligt. Jag tänkte försöka få med det i mitt spel (eller, tja, min idé än så länge) genom att göra människornas tro till någon sorts gudomliga mana-points.
Eftersom idén bara är c:a tio minuter gammal har jag inte tänkt ut så mycket detaljer än men vad jag kommit fram till är ungefär att alla spelare/gudar börjar med vissa gudomliga förmågor (typ überstyrka, skepnadsskiftande, omänsklig skicklighet osv) som de själva väljer när de skapar sin karaktär. Dessa förmågor är statiska och kan inte utvecklas eller förloras under spelets gång, de är helt enkelt en del av gudens natur.
Det ska inte heller finnas erfarenhetspoäng, levels eller liknande utan spelarnas enda sätt att förbättra sig ska vara att skaffa fler anhängare vars tro ger gudarna möjlighet att göra mer och mer spektakulära saker (och vi snackar RIKTIGT coola grejer efter ett tag).
Min poäng min detta är dels att försöka skapa ett lite alternativt sätt att förbättra sin karaktär, gudarna kan ju dels vinna anhängare på ett ganska traditionellt sätt t.ex. erbjuda sig att göra någon quest åt en grupp i utbyte mot deras dyrkan men de kan ju också helt enkelt ställa sig och predika om sin egen förträfflighet eller tvinga till sig människors tro med hot om våld, missväxt eller andra otrevligheter.
En annan intressant aspekt är ju att karaktärerna istället för att hela tiden bli bättre och bättre kan skifta i mäktighet. En krigsgud som dyrkas av hela sin enorma armé är ju tokmäktig men om hans armé utplånas i ett slag försvagas han väsentligt.
Vidare så kommer ju karaktärerna främst att slåss mot andra gudar och då har de ju möjligheten att mjuka upp sin fiende lite genom att slå mot hans anhängare, givetvis kan fiender göra detsamma mot spelarnas.
Jag skulle dessutom vilja ha med lärljungar på något sätt, dvs. folk som inte bara dyrkar guden utan aktivt tjänar honom.
Det var väl ungefär allt, jag hoppas att ni har intressanta idéer (och att ingen annan hittat på precis det här för tjugo år sedan, idén känns för bra för att vara unik )
Nu har jag fått en idé som jag skulle vilja ha lite reflektioner kring. Gudar vill ju ha anhängare och i många böcker förklaras det med att det blir starkare ju fler dyrkare de har vilket ju låter rimligt. Jag tänkte försöka få med det i mitt spel (eller, tja, min idé än så länge) genom att göra människornas tro till någon sorts gudomliga mana-points.
Eftersom idén bara är c:a tio minuter gammal har jag inte tänkt ut så mycket detaljer än men vad jag kommit fram till är ungefär att alla spelare/gudar börjar med vissa gudomliga förmågor (typ überstyrka, skepnadsskiftande, omänsklig skicklighet osv) som de själva väljer när de skapar sin karaktär. Dessa förmågor är statiska och kan inte utvecklas eller förloras under spelets gång, de är helt enkelt en del av gudens natur.
Det ska inte heller finnas erfarenhetspoäng, levels eller liknande utan spelarnas enda sätt att förbättra sig ska vara att skaffa fler anhängare vars tro ger gudarna möjlighet att göra mer och mer spektakulära saker (och vi snackar RIKTIGT coola grejer efter ett tag).
Min poäng min detta är dels att försöka skapa ett lite alternativt sätt att förbättra sin karaktär, gudarna kan ju dels vinna anhängare på ett ganska traditionellt sätt t.ex. erbjuda sig att göra någon quest åt en grupp i utbyte mot deras dyrkan men de kan ju också helt enkelt ställa sig och predika om sin egen förträfflighet eller tvinga till sig människors tro med hot om våld, missväxt eller andra otrevligheter.
En annan intressant aspekt är ju att karaktärerna istället för att hela tiden bli bättre och bättre kan skifta i mäktighet. En krigsgud som dyrkas av hela sin enorma armé är ju tokmäktig men om hans armé utplånas i ett slag försvagas han väsentligt.
Vidare så kommer ju karaktärerna främst att slåss mot andra gudar och då har de ju möjligheten att mjuka upp sin fiende lite genom att slå mot hans anhängare, givetvis kan fiender göra detsamma mot spelarnas.
Jag skulle dessutom vilja ha med lärljungar på något sätt, dvs. folk som inte bara dyrkar guden utan aktivt tjänar honom.
Det var väl ungefär allt, jag hoppas att ni har intressanta idéer (och att ingen annan hittat på precis det här för tjugo år sedan, idén känns för bra för att vara unik )