Om det nu stämmer att gudar är mäktiga demoner, på ungefär vilken nivå skulle deras rang ligga? Och även om dom inte är demoner - vilken rang har dom
Njääää... Gudar är inte demoner. Skillnaden ligger i vilken aspekt dom är knuten till. Besjälade varelser och andar använder sig av psykotropi. Demoner använder sig av Daimotropi och gudar använder sig av teotropi. Gudar skiljer sig från demoner på det sättet, att demoner inte kan alstra teotropi.
Allsmäktiga, som HerrBjörn säger att dom är, vill jag helst inte se dom som. Snuskmäktiga, ja. Men allsmäktiga, nej. Någonstans i religionskapitlet så står det att tillbedjare ovetandes offrar små delar av psykotropi från sig själva och ger till sin gud. Guden får alltså makt från sina tillbedjare och bör således vara mäktigare om han får fler tillbedjare. Detta har tagits som en fingervisning på att det finns maktskillnader gudarna emellan. Om det finns maktskillnader så är det nog knasigt att tala om allsmäktiga gudar, eftersom det inte finns någon skillnad mellan en varelsers allsmäktighet och en annan varelser allsmäktighet.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Den enda allsmäktiga guden skulle väl då vara Aeon, om någon. Men hon är lite för sömndrucken för att göra någonting spektakulärt verkar det som. </font></td></tr></table>
Nu, frågan om gudarnas rang. Helt ärligt, jag vet inte. Visst, jag kan säkert yxa till med något snuskhögt värde (50? 100? för de svagare gudarna? 500 för de mäktigare?), men det ger mig och troligtvis ingen annan någonting. Det enda man behöver veta med en så mäktig varelser är att den är skitmäktig och om man kommer i direktkontakt med den samtidigt som man har retat upp honom så kommer man garanterat att raderas ur skapelsen.
/Naug