Nekromanti Gudarna är vi

rjonas

Hero
Tänk att man tar icke-upplysta människor och placerar dem på en öde ö. Där får de primitiva leva sina liv efter bästa förmåga. Därefter dyker vi upp och proklamerar att vi är gudar (och kan bevisa det med överlägsen teknologi). Vi begär att de primitiva ska dyrka oss som en påtvingad cargo-kult.

Vad skulle hända? Låt säga att "vi" i sammanhanget är narcissitiska superrika människor stöpta i vårt moderna tekniskt utvecklade konsumtionssamhälle. En handfull självupptagna individer som söker beundran och uppmärksamhet från ett par tusen ovetande påtvingade big brother-deltagare.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror inte att "primitiva" folkslag är så naiva som vi postmoderna människor lätt kan tro. Det finns tex mycket som tyder på att flera "uncontacted peoples" i Amazonas medvetet dragit sig djupare in i skogen, undan civilisationen, och alltså verkar ha gjort den bedömningen att vi är värda att undvikas. Sentineleserna på North Sentinel Island i Andamanerna verkar också reagera mkt. fientligt på intrång från vår värld, snarare än att liksom falla på knä redo att dyrka oss.

Om vi dessutom tittar på det mest berömda exemplet på en händelse av denna typ, dvs Aztekerna mot Conquistadorerna, så förefaller det som en myt att Moctezuma trodde att Cortéz var Quetzalcoatl. Med det sagt så var Moctezumas agerande i sammanhanget fortfarande sällsynt suboptimalt, och ett hot han lätt kunde ha krossat blev istället hans och hela hans kulturs undergång.

Men människor på en öde ö är väldigt få och utrymmet väldigt litet, de har ingen stans att fly undan erövrare de inte kan besegra. Vi hade alltså lätt som en plätt kunnat tvinga dem att dyrka oss, men hade de gjort det frivilligt? Det betvivlar jag. Inget folkslag är naiva nog att ta levande människor för gudar, och jag känner inte till något exempel på att det någonsin har hänt (annat än popkulturella myter). Det vore intressant om någon kunde motbevisa mig här, dock.

Arfert

Facit
och nämda cargo-kulten uppstod först när de vita försvunnit med sitt överflöd (amerikanska flottan och armen under ww2).

rjonas

Hero
Intressant. Jag menar nu inte något särskilt folkslag. Kan lika gärna vara sörmlänningar eller ett amalgam av olika folk. Tanken är bara att de ska vara ovetande. Våra excentriska miljonärer kan ha odlat de primitiva i provrör.

Att det hela skulle koka ner till herrar och slavar är också intressant. Som om gudar bara kan dyrkas i deras frånvaro, eller att hjältar prisas mest efter deras död.

Ingen som tror att ett pantheon likt den grekiska eller faerunska med aktiva präster för olika portföljer skulle kunna odlas?

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, om människorna är helt kontextlösa (alltså, provrörsframodlade, uppvaknade som normalfungerande vuxna men med blanka medvetanden och utsläppta ur labbet för två dar sen) är det klart att de är hur naiva som helst. Men kontextlösa människor existerar inte i verkligheten. Folk som har en väl etablerat tro på regnbågscthulhularvguden Supilokolilumilumiya köper helt sonika inte att han plötsligt skulle dyka upp på deras strand och vara en bleksiktig, men for all intents and purposes skenbart mänsklig snubbe, om än med häftiga prylar. Gudar är inte gadgeteers, för gadgeteers är den lägsta rangens superhjältar; helt enkelt töntiga.

tull

Hero
w176 said:
Jag tror att det bara skulle koka ner till ett kast eller slavsamhälle på sikt.
Ja men det vore ju lysande! Själv utgår jag från att hedningarna skall behandla objektet som en gud. Sen vad de har för sig i sina tankar är ju rätt ointressant så länge de inte funderar på att experimentera med samhällsordningen.

Personligen skulle jag:

* Visa på enorm vapenmakt och förstörelseförmåga.
* Vara skoningslös men det agerandet skall också vara förutsägbart.
* Enbart visa sig när man själv väljer det.
* Erbjuda avancerat läkemedel till de som dyrkar en
* Erbjuda vitamin och proteintillskott till de som dyrkar en
* Introducera någon form av drog. Effekten bör vara att få brukarna till drogen att bli lugn och passiv.
* Installera övervakningsutrustning överallt så man kan planera efter utvecklingen i samhället.
* Introducera ett övermäktigt yttre hot i form av kollegor som hotar att förstöra hela deras samhälle. Presentera sig själv som enda alternativet att överleva.
* Undvika sexuell, kulturell och social närhet med folket
* Kräva att en ritual görs tre gånger om dagen för att visa på underkastelse inför mig.
* Upprätta ett prästerskap.

Slutligen skulle jag se till så religionen strikt dyrkar en gud. Religionen ska anpassa sig något till den rådande kulturen. Man bör också vara flera personer som spelar gud men att endast en gud visar sig. Guden skall alltid se lika dan ut.

tull

Hero
Ymir said:
Du vet, det där låter rätt mycket som en checklista över jänkarnas typiska modus operandi i tredje världen...
nej det gör det inte.

rjonas

Hero
...Så flera personer spelar en eller ett par gudar (inklusive den onde). Är det helt okej med dig att dela tilldyrkan med dina kollegor?

Vad förkunnar ni? Förutom att favorisera de redan troende vilka dygder vill du uppmuntra? Det bästa med makt är att man kan lägga sig i folks privatliv.

tull

Hero
rjonas said:
...Så flera personer spelar en eller ett par gudar (inklusive den onde). Är det helt okej med dig att dela tilldyrkan med dina kollegor?

Vad förkunnar ni? Förutom att favorisera de redan troende vilka dygder vill du uppmuntra? Det bästa med makt är att man kan lägga sig i folks privatliv.
Ja jag skulle förhoppningsvis kunna dela med mig av dyrkan.

Vet inte vad vi/jag skulle förkunna. Skulle nog stjäla från samtliga världsreligioner. Islams underkastelse, buddismens ointresse för utveckling, kristendomens skapelsemyt. Judendomens visdomsord. Scientologins konspiration.

Kanske skulle man med sin makt kunna sätta upp inspelningsutrustning i deras hem/sovrum och sen sälja materialet till folk i väst. Skulle kunna finansiera projektet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Persson said:
Kanske skulle man med sin makt kunna sätta upp inspelningsutrustning i deras hem/sovrum och sen sälja materialet till folk i väst. Skulle kunna finansiera projektet.
Lysande idé! :gremlaugh:

Jag hade nog förespråkat någon form av konkurrenssituation, så att folket absolut inte vinner något på att samarbeta. Egoism ska vara lönsamt, helt enkelt. Det borde verkligen minska risken för uppror.

Naturligtvis skulle jag ha en inkvisition också. Den borde ha ett rimligt lätt jobb med fullt med övervakningsutrustning överallt.